וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוטי חשמל חשופים ודלתות שנפתחות בנסיעה: כך נראים הג'יפים של צה"ל

מפקדים לוחמים בצה"ל התריעו שג'יפים ישנים אינם כשירים לשימוש ומהווים סיכון בטיחותי. אין בהם מזגן והחום מגיע ל-40 מעלות. מפקדים: "חוטי חשמל חשופים, מערכות היגוי רופפות ודלתות שנפתחות תוך כדי נסיעה". דובר צה"ל: "החל מבצע רענון רחב לרכבים"

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

(בווידאו: תאונת התהפכות ההאמר הצבאי שהביאה למותו של סמל יובל מנע, 2017)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התהפכות האמר הצבאי, 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

מערך הג'יפים הממוגנים של צה"ל סובל מזה שנים רבות מבעיות וליקויים, מפקדים, לוחמים ונהגי הביטחון השוטף (בט"ש) בגבולות המדינה ויהודה ושומרון הצביעו על תקלות באיכות מערך כלי הרכב הממוגנים מסוג האמר ו"דוד". נהגי הבט"ש מסיעים לוחמים בג'יפים ממוגנים ללא מיזוג, בהם לעיתים החום נע סביב 40 מעלות, זאת בזמן שהם חמושים ולובשים אפודים וקסדות. עוד סיפרו הלוחמים כי "חלק מהג'יפים ישנים, בני 15 עד 20 שנים, ועדיין נעשה בהם שימוש בצה"ל", הם הדגישו כי שחיקת הג'יפים מהווה בעיית בטיחות חמורות.

לוחמי צה"ל הוסיפו כי "הדלתות הממוגנות והכבדות נפתחות במהלך הנהיגה או לא נסגרות כלל, וחלקן נקשרות בחוטי ברזל לפני שהן נשלחות לטיפול". דלתות אחרות לא נפתחות ומהוות סכנה בעת תאונה או פריקה מבצעית מהירה מהג'יפ. בנוסף לכך, חוטי חשמל רופפים ובולטים באופן שיכול לגרום לקצר חשמלי או לשריפה בזמן נסיעה.

עוד באותו נושא

איש הקשר הסודי של המפגינים האיראנים: "ניתן להפיל את המשטר"

לכתבה המלאה
כוח צה"ל באזור כיסופים, 1 בנובמבר 2013. דייב בוימוביץ'
ג'יפ צבאי באזור כיסופים/דייב בוימוביץ'

בעיה נוספה שעלתה בג'יפים המיושנים היא השחיקה במערכות ההיגוי. נהגים בקו הגבול סיפרו כי "ההגה רועד ורופף כך שלעיתים כלל לא משפיע בצורה מלאה על תנועת הגלגלים". מפקדים בשטח אמרו כי "הג'יפים עוברים אחזקה קבועה לפי הנחיות ברורות של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה אבל מאחר והבעיות חוזרות על עצמן הן זכו לכינוי 'תיקון אזולירבנד'".

אחד המפקדים בשטח סיפר לוואלה!NEWS כי "קיימים ג'יפים חדשים שהגיעו מארצות הברית ואין עליהם ביקורת כי הם חדשים, זאת למעט האירוע בו נהרג לוחם הצנחנים יובל מנע". עוד הוסיף כי "הג'יפים הישנים סובלים מליקויים. מזמין את קציני אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה שמחליטים על התקציב לג'יפים החדשים לנהוג על ג'יפים שבכל חברה אזרחית היו יורדים מהכביש, כאלו שלא ראוי לנהוג בהם. אני מדבר על ג'יפים שנוסעים על קו הגבול וחשופים לאיומי צליפה, מטענים וטילי נ"ט (נגד טנקים, א"ב). לוחמים נוסעים בהם שעות ארוכות אבל למי אכפת?".

ג'יפ צבאי מדגם "האמר" עם תת מקלע, אותו הדגם שבו נהרג סמל יובל מנע בהתהפכות. אמיר בוחבוט
ג'יפ צבאי מסוג האמר/אמיר בוחבוט

דובר צה"ל מסר בתגובה לטענות הלוחמים והנהגים מכמה גזרות כי "החל מסוף שנת 2016 החל צה"ל במבצע רענון רחב לרכבי הבט"ש באמצעות רכש חדש, בין היתר רכבי בט"ש קל ורכב 'סוואנה ניוד' הנמצאים בשימוש ביחידות השונות. בנוסף לכך, החל מאוגוסט צפויים להגיע ליחידות רכבי 'דוד ממוגן - טיוטה היילקס'".

עוד הוסיפו מדובר צה"ל כי "בשנה האחרונה יצא חיל הטכנולוגיה והאחזקה במהפכת 'אחזקה אחרת' אשר שינתה את שיטת האחזקה ובעקבותיה עלתה זמינות הרכבים בצה"ל. ככלל, כלי הרכב בצה"ל נכנסים לשימוש רק לאחר ביצוע ניסויים להוכחת בטיחות הרכבים, כאשר כל תקלה חוזרת שעולה מהשטח מטופלת. לצד זאת תוגברו חוליות התמיכה לאחזקת כלי הרכב בשדה וכן מתקיימות ביקורות עתיות באוגדות המרחביות".

גורמי צבא: "דובר צה"ל אינו התייחס לבעיה - הטענות הן נגד רמת האחזקה של הג'יפ"

גורמי צבא טענו כי דובר צה"ל אינו התייחס לבעיה בתגובה שמסר, "הטענות הן נגד רמת האחזקה של הג'יפים ומצבם הבסיסי של הג'יפים השחוקים שמשרתים בגבול, ולכן אין קשר לרכב ה'סוואנה' שמוגדר כרכב קל ולא ממוגן". עוד הוסיפו גורמי הצבא כי "מה התשובה של צה"ל לנהגים ולוחמים שנוסעים לפחות במשמרת של 8 שעות ללא מזגן? בחום קיצוני? אל תחכו לאוגוסט. תנו עכשיו פתרון לבעיה החמורה".

הורים לחיילים, שבקיאים בזמינות הטיפול ורמתם של הג'יפים הממוגנים הישנים, טענו כי "תגובת דובר צה"ל היא משחק מילים. החוכמה היא לא לשלוח את הג'יפ לטיפול אלא שייצא באופן שיהיה ראוי לנהיגה או שהתקלה תטופל באופן שלא תחזור על עצמה בטווח זמן מיידי". עוד מסרו ההורים כי "אנשי החימוש מתאמצים ועושים את המקסימום, אבל כשהם מטפלים בג'יפים הישנים זה נראה כמו טלאי על טלאי. יש מקרים שבהם לוקח חמישה ימים להחליף מראה".

ההורים ביקשו לבצע אבחנה בין הג'יפים הישנים לג'יפים החדשים, "הביקורת שלנו היא על הג'יפים הישנים. רוצים חומר למחשבה? תבדקו מה איכות הג'יפים של המפקדים. למה הם ברמה גבוהה? האם לא היה הגיוני לתת אותם לפעילות הבט"ש של הלוחמים שנוסעים יותר קילומטרים במהלך היום? משק הג'יפים הממוגנים בצה"ל צריך ריענון דחוף ותשומת לב מיוחדת. בעלות מחיר מטוס חמקן אחד של חיל האוויר יהיה ניתן להחליף את כלל הג'יפים הממוגנים. שלום חיילי החי"ר והנהגים חשוב לא פחות מטוס נוסף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמל יובל מנע שנהרג בהתהפכות הג'יפ/מערכת וואלה!, צילום מסך

לוחם הצנחנים סמל יובל מנע בן ה-20 נהרג לפני כשנה בהתהפכות ג'יפ מסוג האמר ממוגן בגזרת אוגדת עזה. תחקיר האירוע גילה שורת כשלי בטיחות שגרמו לתאונה. גורמי צבא הזהירו שלאור מצבם הירוד של הג'יפים הממוגנים הישנים יכול האירוע של מנע להתרחש פעם נוספת.

דובר מצה"ל מסר בתגובה להתהפכות הג'יפ של סמל יובל מנע כי "בעקבות ועדת החקירה לאחר מותו של יובל מנע, בוצעו בצה"ל שיפורים להעלאת רמת הבטיחות והאמינות של רכבי ההאמר. בין היתר, שינוי נקודת חיבור חגורות הבטיחות למושבים קדמיים, שיפור צירי הדלתות בהאמר הממוגן, שיפור מנגנון נעילה פנימי להאמר הממוגן והוספת מנגנון פתיחה מבחוץ למקרה חירום. עוד שופר מושב המפקד בהאמר ממוגן, והמהירות המותרת להאמר ממוגן הוגבלה ל-50 קמ"ש, וכן ניתן מענה שוטף לבעיות אחזקה מורכבות על ידי חוליות מש"א אשר מגיעות ליחידות ומבצעות תיקונים על גבי הרכבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully