וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפט ליד האוטובוס והקצינה עם "הקסמים האישיים": דוח תלונות החיילים

25.6.2018 / 17:00

נציב קבילות החיילים פרסם את הדוח השנתי על הקבילות שהוגשו ללשכתו במהלך השנה שעברה. מהדוח עולה כי 59% מהתלונות נמצאו מוצדקות. יותר ממחצית מהתלונות עוסקות ביחסי מפקדים-פקודים, ורבות מהן נוגעות בהפרת הזכות לפרטיות באמצעות טלפונים ניידים

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

נציב קבילות החיילים (נקח"ל) אלוף (מיל') יצחק בריק, פרסם היום (שני) את הדוח השנתי שלו אודות הקבילות שהוגשו במהלך שנת 2017. מהדוח עולה כי חלה עלייה של 5% בהיקף הקבילות שהוצגו, וכי 59% נמצאו מוצדקות. עוד עולה כי לראשונה זה חמש שנים, מספר הקבילות עלה על 7,000.

מגוון רחב של נושאי קבילות הוגשו לנציב, ו-56% מתוכן עוסק ביחסי מפקד-פקוד וקידום זכויות פרט. אלוף בריק, המכהן כעשור בתפקידו, התייחס לכמה קבילות בנושא. אחת מהן עוסקת במקרה בו מפקד פלוגה עמד בשער הכניסה לבסיס והחל לצעוק באופן לא ראוי על חייל ששמר בשער הכניסה, ואף ניסה לפתוח את שער הכניסה בכוח. בקבילה אחרת, מפקד פלוגה התבטא באופן גזעני כלפי חייל בשני מקרים שונים.

עוד בוואלה! NEWS:
התקווה החדשה של עוטף עזה? החמ"ל של צה"ל נגד טרור העפיפונים
התיעוד שמוכיח: כך פועלים בכירי חמאס לשיגור עפיפוני התבערה לעוטף עזה
תחקיר תאונת הטנק סמוך למצרים: החייל נהרג בשל סטייה מציר הנסיעה

קבילות חיילים נתונים 2017. עיבוד תמונה
קבילות חיילים נתונים 2017/עיבוד תמונה

בולטת עוד יותר קבילה אחרת שהובאה בפני הנציב, על מקרה בו נדרש חייל להצטרף לפעילות עם נשקו למרות שחווה קושי נפשי שבגינו נלקח ממנו נשקו בעבר, החייל אמר כי הוא אינו מוכן לשאת נשק ואף עמד על כך שאם יידרש לכך הוא ייפגע בעצמו. מאחר שמפקד המחלקה ומפקד הכיתה עמדו על הנחייתם, חזר החייל לחדר מגוריו כדי להביא מחסנית כדורים לנשק. בדרכו לחדר הרכיבו מפקדיו תותב בנשקו של החייל ליתר ביטחון כדי לנטרלו. החייל חזר למפקדיו, לקח את נשקו, הכניס את המחסנית לנשק, דרך אותו, ירד על ברכיו, פתח את נ?צרת הנשק והניח את פתח קנה הירייה ליד צווארו, בעודו בסערת רגשות.

גורמי הפיקוד טענו כי לאורך כל האירוע הבהירו לחייל בכמה הזדמנויות כי יש תותב בנשק, ועל כן לא ניתן לירות בו. החייל הכחיש מנגד את הטענה, ואמר שמפקדיו לא פעלו כדי לעצרו ואף התבטאו באופן המעודד אותו להמשיך בהתנהלות קיצונית זו. הנציב התרשם כי המפקדים המעורבים אינם מתאימים עוד לשרת בתפקיד פיקודי ואף המליץ על תיוק הערה מיוחדת בנוגע לקבילה זו בתיקיהם האישיים של המפקדים המעורבים, לרבות אלו שלא טיפלו באירוע באופן ראוי, על מנת שמידע זה יונח לפני מקבלי ההחלטות בעת דיון בעניינם בעתיד.

דוח הנציב עוסק גם בפעילות ברשתות החברתיות. במקרה אחד שיתף חייל פוסט ברשת החברתית לגבי מצבה הרפואי של חברתו והלין על התנהלות גורמי הרפואה בבסיס. מפקד הבסיס נזף בהם על הפרסום ובהמשך כינס את כל המשרתים בבסיס, מבלי להודיע להם על מטרת הכינוס, והציג את פרטי המקרה וגם את שמותיהם של החייל וחברתו. המפקד אף הציג תגובות של אזרחים לרשומה ששיתף החייל, עשה שימוש בהתבטאויות פוגעניות שאינן הולמות ואף ערך הצבעה בין כל המשתתפים בנוגע למקרה ולפגיעה בצה"ל בעקבותיו. הנציב מסכם כי יש להעביר מסר "לפיו כל התנהגות קיצונית ופסולה תטופל במלוא חומרת הדין על מנת להשיב את אמון החיילים במערכת הצבאית ובמפקדיה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
קבילות חיילים נתונים 2017. עיבוד תמונה
קבילות חיילים נתונים 2017/עיבוד תמונה

במקרה אחר קבל אביו של קצין על אופן התנהלותו של מפקד היחידה בדרגת סגן-אלוף שבה שירת בנו, בשעה שהעמידו לדין משמעתי בתחנת אוטובוס. עוד קבילות נוגעות להתבטאויות בלתי הולמות בשורות הצבא. אחת מהן נוגעת להתבטאות שהוגדרה כ"הומור" כלפי חייל ממוצא אתיופי, דבר שהובל לרצף התבטאויות המתפרשות כגזעניות על ידי חיילים אחרים.

בקבילות אחרות עלו תלונות על כך שקצין הטיל עונש על חייל לכתוב מאה פעמים על דף את אותו המשפט, ולפיו לא ידבר יותר בתדריך מבצעי; על חייל בשירות החובה שמפקדו, בדרגת סמל-ראשון, נקט כלפיו אלימות פיזית; על אופן התנהלותו של סמל פלוגתי, שהתבטא כלפי חייל באופן בלתי ראוי והשתמש במגע פיזי לצורך השכמתו בבוקר.

במקרה נוסף שנדון בהרחבה בדוח, הלינה קצינה בשירות קבע על התנהלות מפקדיה, ובכלל זה על התבטאויות בלתי הולמות מצד מפקד בדרגת רב-סרן כלפיה. מבירור הקבילה עלה כי הקצין אמר לקצינה כי עליה להפעיל את "קסמיה האישיים" (ולא "הנשיים", כטענת הקצינה - א"ב) ולנהל עם קצין האחזקה יחסי עבודה ויחסים חברתיים תקינים. הנציב מצא פגם באופן התבטאותו של הקצין הנקבל כלפי הקצינה, על רקע סכסוך אליו נקלעה עם קצין האחזקה.

קבילות חיילים נתונים 2017. עיבוד תמונה
קבילות חיילים נתונים 2017/עיבוד תמונה

עוד עלו בדוח מקרים שונים כמו חיילת שפנתה לבדיקה במיון פסיכיאטרי וגורמי המשטרה פנו, בעקבות זאת, לגורמי הצבא, כדי שיאספו את נשקה האישי. מפקדה קיבל את הדיווח מגורמי המשטרה הצבאית והפיץ הודעה בנושא באמצעות יישומון ההודעות בטלפון הנייד לכל קציני החטיבה. לאחר שנגדת מהיחידה ראתה את הדיווח בטלפון, היא הפיצה את ההודעה לכל המפקדים בבסיס, כעדכון על אירוע חריג ביחידה. בהמשך הבין מפקדה של החיילת כי נפגעה זכותה לפרטיות ושלח הודעה נוספת לקציני החטיבה, ולפיה אין להפיץ את הודעתו הקודמת לגורמים אחרים.

בקבילה אחרת הלין חייל על מפקד תורן שביצע חיפוש בטלפון הנייד שברשותו במהלך משימת שמירה בבסיס שבו החייל משרת, בניגוד להנחיות הפרקליטות הצבאית. במקרה אחר הלין חייל על שלאחר ששלח למפקדו המלצה לאישור מחלה על רקע נפשי, שלפיה אין לאפשר לו להשתתף במשימה שבה נדרש ליטול חלק, הטיל מפקדו ספק באמינות ההמלצה ובמצבו הרפואי והנפשי. המפקד העביר את צילום ההמלצה בווטסאפ בקבוצת תפוצה הכוללת חיילים ואנשי קבע מהיחידה, ובכך פגע בפרטיותו.

"הקושי להגן על הפרטיות נעשה מורכב מאין כמוהו"

"בשנים האחרונות, שבהן השימוש ברשתות החברתיות ובטלפונים החכמים הוא כה נפוץ, הקושי להגן על הזכות לפרטיות נעשה סבוך ומורכב מאין כמוהו", כתב הנציב בדוח בפרק העוסק בשימוש בטלפונים ניידים באופן הפוגע בקשר הפיקודי והבין-אישי. על פי הדוח, מעת לעת מגיעות קבילות חיילים המלינים על כך שצולמו בנסיבות מביכות ותמונותיהם פורסמו ברבים ללא אישורם.

עוד הזהיר הנציב, "ישנם מפקדים הנוטשים את השיח הישיר עם פקודיהם ומעבירים מסרים בטלפונים ניידים, הגם שלעיתים יש רק מרחק נגיעה בינם לבין פקודיהם הנמצאים בסביבתם. בכך עלולים המפקדים ליצור ריחוק ואף ניכור בינם לבין חייליהם. למותר לציין כי התנהלות זו פוגעת באחוות הלוחמים ובעקרונות "רוח צה"ל".

על רמת האחזקה אמר הנציב כי "לא תמיד מתקיימים מסדרי בוקר לטיפול בנשק אישי וטיפולים סדורים בטנקים וברק"ם הן בשגרה והן לאחר אימונים. באחד מביקוריי אף נחשפתי לכך שאחד מבסיסי האימונים המרכזיים שכר חברה אזרחית לניקוי כלי הנשק לאחר אימונים. חיילים, שאינם מטפלים בציוד אישי כנדרש בעת שגרה, לא ידעו לעשות זאת בשעת חירום, דבר שיוביל לחוסר כשירות ולחוסר יכולת לעמוד במשימות".

עוד התריע הנציב בפני קשיים בגיוס בני המיעוטים לצה"ל וכתב כי הוא "סבור שהרשויות אינן פועלות דיין כדי להעצים את הפוטנציאל החברתי והצבאי שגלום באוכלוסיות בני המיעוטים לצה"ל. למדתי כי בשנים האחרונות חלה ירידה של ממש, שניתן אף להגדירה כצניחה, במספר היוצאים לקורסי הפיקוד ולקצונה (בקרב בני המיעוטים). הנתונים מלמדים על ירידה של עשרות ואף מאות אחוזים בשיעור היציאה לקורסים אלו".

בצה"ל קיבלו את ממצאי הדוח והעבירו התייחסות

דובר צה"ל מסר התייחסות מפורטת בנוגע לממצאי הדוח. ראשית, מסרו בצה"ל כי "לא מזוהה מגמה של ירידה ברצון הקצינים לשירות קבע ארוך במערך הקרבי ולאוכלוסיית הקבע הראשוני בלחימה". יתרה מכך, ציינו כי בשנת 2017 הייתה עלייה בבקשות משרתי הקבע להאריך את שירותם.

כמו כן, הסבירו כי "המהלך לקיצור שירות הגברים אינו פוגע ביכולותיו של צה"ל בעקבות הערכות מקדימה נכונה ויישום כמה פתרונות חלופיים, כמו הארכת משכי חתימת הקבע ביציאה לקצונה, וכן מתן מענה תקציבי המאפשר התמודדות עם קיצור השירות".

בנושא שילוב בני המיעוטים שעלה בדוח ציינו בצה"ל כי הוא "רואה חשיבות רבה בשילוב בני המיעוטים בשורותיו, מעודד יציאה לפיקוד ולקצונה של חיילים בני מיעוטים ופועל לקידום הנושא באופן שוטף".

תרגיל חטיבת קומנדו, נובמבר 2016. דובר צה"ל
בצה"ל טוענים כי אין ירידה ברצון קצינים קרביים לשירות ארוך/דובר צה"ל

עוד הוסיפו כי ימשיכו בצה"ל לפעול על מנת להעלות את המודעות ביחידות בנוגע לשיפור כשירות אמצעי הלחימה. כמו כן צוין כי "צה"ל ימשיך לבצע את הפעילות הנדרשת, לרבות במסגרת ביקורות פתע, ביקורות מתוכננות וכנסים מקצועיים".

בנוסף, ציינו בדובר צה"ל כי בצבא רואים "חשיבות רבה במתן שירותי רפואה איכותיים וזמינים למשרתיו ופועל באופן שוטף לשיפור השירות". יתר על כן, הסבירו כי בצה"ל הבחינו באתגר של רפואת שגרה קודם לכן ובתוך כך הוקמה ועדה מיוחדת שהוציאה שורת המלצות בנושא שיתרמו למהפך משמעותי בתחום.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully