וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי שופטים והכרזת מצב חירום: הסמכויות החדשות של ארדואן

25.6.2018 / 10:32

המשטר החדש בטורקיה נתפר למידותיו של הנשיא הכול יכול, בדרכו לעוד עשור לפחות בשלטון. תפקיד ראש הממשלה יבוטל, וארדואן יוכל להדיח בכירים ברשויות כרצונו. ימי הסולטן החדשים

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

טורקיה נכנסת היום (שני) לעידן חדש תחת משטר נשיאותי, אחרי שהנשיא רג'פ טייפ ארדואן השלים את ניצחונו בבחירות ואת חזונו לשנות את שיטת הממשל ברפובליקה. כמו אחרי משאל העם בשנה שעברה, שבו נדרשו האזרחים להכריע בעד או נגד הרפורמות מרחיקות הלכת, גם אתמול אופיינה ההצבעה בטענות של האופוזיציה לזיופים ולהפחדות מצד הרשויות ולהטיה של התקשורת הממסדית.

ארדואן עבר את רף 50% שנדרשו לו כדי לחמוק מסיבוב שני, שבו היה מתמודד מול מועמד האופוזיציה החילונית מוהרם אינצ'ה, ועתה יהיו מעט בלמים שיוכלו להצר את צעדיו. אחד השינויים הבולטים ביותר הוא ביטול תפקיד ראש הממשלה, שבו החזיק בשנתיים האחרונות בעל בריתו ומקורבו בינאלי יילדרים. הוא היה בין הראשונים לברך את ארדואן, עוד לפני הכרזת התוצאות הסופיות.

לקריאה נוספת על הבחירות בטורקיה
הסולטן פגיע: ארדואן הפך לשליט יחיד - אך העם הטורקי הפגין סימני התנגדות
ארדואן זכה בבחירות: "הניצחון הוא של כל אחד מ-81 מיליון האזרחים שלי"

קהל חוגג את ניצחון נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן בבחירות לנשיאות ה-24 היוני 2018. רויטרס
מי יעצור אותו? ארדואן, אתמול/רויטרס

ארדואן ימנה בעצמו את חברי הממשלה וכן יוכל למנות לעצמו מספר בלתי-מוגבר של סגני נשיאים, להדיח עובדי ציבור - כל זאת ללא אישור הפרלמנט, שאיבד רבות מסמכויותיו. הוא יוכל להכריז על מצב חירום למשך שישה חודשים ללא אישור הממשלה, ובמסגרתו הוא יוכל להוציא צווי חירום הנוגעים לזכויות ולחירויות בסיסיות.

טורקיה נמצאת במצב חירום מאז ניסיון ההפיכה לפני כשנתיים, אך ארדואן אמר בימים שקדמו לבחירות כי הוא עשוי לבטל אותו. לא ברור אם זו הייתה קריצה למצביעים או כוונה אמתית, מאחר שתחת המשטר החדש, הוא אינו זקוק עוד ממש למצב החירום כדי לממש את חזונו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
קהל חוגג את ניצחון נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן בבחירות לנשיאות ה-24 היוני 2018. רויטרס
חגיגות של תומכי ארדואן, אתמול/רויטרס

הפרלמנט יוכל להאריך, לקצר או לבטל את מצב החירום, אך בזכות שליטת מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP) ובעלת בריתה המפלגה הלאומנית (MHP) בפרלמנט, המחוקקים לא צפויים להגביל, או אפילו לנסות להגביל, את ארדואן.

כל צו שיוציא ארדואן במהלך מצב החירום זקוק גם הוא לאישור הפרלמנט, שאליו הצליחה להיכנס בסופו של דבר המפלגה הפרו-כורדית (HDP) חרף מעצר חבריה ומנהיגה, שהתמודד מהכלא מול ארדואן. הפרלמנט גדל מ-550 חברים ל-600. בנוסף לכך, ארדואן יוכל להעביר את התקציב בעצמו, שעד כה היה שמור לפרלמנט.

עד 2028, לפחות

לנשיא יהיו סמכויות להתערב במערכת המשפט, שכבר עתה לפי האופוזיציה אינה נטולת פניות. ארדואן יבחר בארבעה שופטים לגוף השופטים והתובעים (HSK), ועוד שבעה ייבחרו על ידי הפרלמנט. משמעות הרוב בפרלמנט היא, למעשה, שכל חברי הגוף החשוב ימונו על פי החלטת הנשיא.

החוקה החדשה קובעת כי הנשיא יהיה מוגבל לשתי כהונות רצופות בת חמש שנים, אך זו הראשונה של ארדואן לא נחשבת. עם זאת, אם הפרלמנט יחליט על בחירות מקודמות לפני סוף הכהונה השנייה ב-2028, הנשיא המכהן יוכל להתמודד שוב. בידיו של ארדואן הסמכות גם לפזר את הפרלמנט, אך זה יגרור גם בחירות חדשות לנשיאות.

ארדואן. עיבוד תמונה
ארדואן/עיבוד תמונה

בנאום הניצחון שלו הלילה, הבטיח ארדואן לקיים את הבטחות הבחירות שלו בקרוב, וכן גם להמשיך ב"שחרור אדמות" בסוריה, אחרי שני מבצעים צבאיים מוצלחים מעבר לגבול בשנתיים האחרונות.

כשנימק את החלטתו להקדים את הבחירות בכשנה וחצי, אמר ארדואן כי "האיומים הביטחוניים" האורבים לארצו והמצב הכלכלי הם הסיבות להצבעת הבזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully