וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן זכה בבחירות: "הניצחון הוא של כל אחד מ-81 מיליון האזרחים שלי"

נשיא טורקיה הוכרז כמנצח על ידי ועדת הבחירות המרכזית, ונשא נאום ניצחון מול תומכיו באנקרה. "נשחרר עוד אדמות בסוריה", הבטיח עם תחילת כהונתו בעלת הסמכויות הנרחבות. לפי דיווח מקומי, יריבו, אינג'ה, הודה בהפסדו אחרי טענות לזיופים מצד האופוזיציה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן ושניר דבוש

ועדת הבחירות המרכזית בטורקיה הודיעה הלילה (שני) כי עם ספירת 98% מהקולות רג'פ טייפ ארדואן הוכרז כמנצח בבחירות לנשיאות. שעה קלה לאחר ההכרזה נשא ארדואן דברים במרפסת מטה מפלגתו באנקרה בפני קהל תומכיו ואמר כי יחל כבר מחר למלא את הבטחות הבחירות שלו.

"המנצח של הבחירות הוא כל אחד ואחד מקרב 81 מיליון האזרחים שלי", הכריז ארדואן. הוא הוסיף כי יפעל בנחישות רבה יותר נגד ארגוני טרור במדינה וכי יורה לצבא להמשיך לשחרר עוד מאדמת סוריה על מנת שהפליטים "המתארחים" בטורקיה יוכלו לשוב בבטחה לביתם. "נשחרר עוד אדמות מסוריה".

מוקדם יותר הלילה דווח ברשת FOX הטורקית כי מועמד האופוזיציה מוהרם אינג'ה הודה בהפסדו. בדיווח של הרשת צוטטה הודעה לכאורה מטעמו של אינג'ה שבה נכתב: "האיש ניצח", ברמיזה לארדואן, וכי "המרוץ לא היה הוגן ותנאי הקמפיין לא היו שווים". זאת, על אף שבחשבון הטוויטר הרשמי של אינג'ה נכתב רק כי הוא יכנס מסיבת עיתונאים היום.

אמש קרא ארדואן למפלגות האופוזיציה שדרשו לערוך סיבוב שני בבחירות לנשיאות ולפרלמנט "לא להטיל צל על ההליך הדמוקרטי כדי להסתיר את כישלונן". זאת, עוד בטרם נודעו התוצאות הסופיות בבחירות לפיהן הוא זכה ב-52.3% מהקולות. "העם בחר בנו להוביל את הנשיאות ואת הרשות המבצעת", הוסיף ארדואן, הצפוי לזכות בסמכויות נרחבות יותר מבעבר, בשל אישורה במשאל עם של רפורמה שהוביל באפריל 2017.

לקריאה נוספת:
נשיא סולטן או מהפך היסטורי: הבחירות שיעצבו את עתיד טורקיה
אם יהיו בחירות חופשיות, המורה לפיזיקה הזה עשוי לנצח את ארדואן

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לאחר ההכרזה על ניצחונו בבחירות במטה מפלגת הצדק והפיתוח באנקרה עם אשתו אמינה, 25 ביוני 2018. רויטרס
ארדואן ואשתו אמינה במטה מפלגתו באנקרה, הלילה/רויטרס
תומכיו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לאחר ההכרזה על ניצחונו בבחירות, מחוץ למטה מפלגת הצדק והפיתוח באנקרה, 25 ביוני 2018. רויטרס
תומכי ארדואן מחוץ למטה מפלגת הצדק והפיתוח באנקרה, הלילה/רויטרס

ועדת הבחירות המרכזית בטורקיה דיווחה כי 87% מקרב כ-60 מיליון בעלי זכות בחירה הגיעו לקלפיות ברחבי המדינה. ארדואן, בן 64, עומד בראש המדינה ב-15 השנים האחרונות ובנאומו בפני תומכיו באיסטנבול הצהיר כי "העם אמר את דברו". אולם, בקרב מפלגות האופוזיציה לשלטונו עלו קולות שונים.

תומכיו של אינג'ה, מועמד מפלגת העם הרפובליקאית החילונית (CHP), זכה ל-30.8% מהקולות, טענו כי על פי נתוני הצבעה שבידיהם ארדואן כלל לא חצה את רף 50 האחוזים וכי יש צורך בסיבוב שני מכריע, שיתקיים בעוד שבועיים.

בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות בטורקיה מתוך מטה המפלגה באנקרה נראים כ-300 איש קוראים "ארדואן גנב!". אחרים הציגו שקים ובהם פתקי הצבעה שלטענתם כלל לא נספרו.

מועמד מפלגת האופוזיציה החילונית, מוהרם אינצ'ה, מצביע בקלפי בעיר ילובה, טורקיה, 24 ביוני 2018. רויטרס
אינג'ה, אתמול/רויטרס

מנהיג המפלגה כמאל קיליצ'דראולו אף טען במהלך היום כי התקבלו תלונות על אי-סדרים בקלפיות בכמה מחוזות. זאת, בצל סירובה של אנקרה לאפשר לפקחים של הארגון לשיתוף פעולה ולביטחון באירופה (OSCE) להשקיף על הבחירות, בטענה שהם "מוטים" נגד טורקיה. דובר המפלגה בולנט טזקן אף מתח ביקורת על הדיווחים בתקשורת הממלכתית במדינה על אודות תוצאות הבחירות ואמר כי הם נועדו להשפיע על דעת הקהל נגד האופוזיציה, כדי להטות את תהליך ספירת הקולות.

הכורדים והלאומנים עברו את אחוז החסימה

על פי התוצאות שפורסמו בסוכנות הידיעות הרשמית אנאדולו המועמדים הנוספים לנשיאות, מרקל אקשנר, מנהיגת "המפלגה הטובה" הלאומנית - וסלהאטין דמירטאש, מנהיג המפלגה הפרו-כורדית (HDP) הנושא עונש מאסר, זכו ב-7.3% וב-8.4%, מהקולות בהתאמה. עוד עולה מהתוצאות כי בבחירות לפרלמנט זכתה מפלגתו של ארדואן ב-42.4% וכי יחד עם 11.1% שקיבלה המפלגה הלאומנית (MHP), יישמר הרוב של ארדואן. שתי המפלגות ירצו יחד.

מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר צפויה להיות CHP עם 22.7% מהקולות. המפלגה הכורדית זכתה לעבור את אחוז החסימה, עם 11.56% מהקולות. גם מפלגתה של אקשנר זכתה להיכנס לבית המחוקקים עם 10.03% מהקולות. כחלק מהשינויים שהתקבלו במשאל העם באפריל בשנה שעברה מספר המושבים בפרלמנט יגדל מ-550 ל-600 וכן יבוטל תפקיד ראש הממשלה. בנוסף לכך, ארדואן יוכל למנות שרים ללא אישור הפרלמנט.

ארדואן מתקרב לכהונה נוספת לאחר ספירה של 90% מהקולות; הכורדים מצליחים להיכנס לפרלמנט. רויטרס
מפגינים ברחובות איסטנבול, אמש/רויטרס

מתנגדיו של הנשיא העלו את החשש כי המהלכים הללו יבצרו את שלטון היחיד של ארדואן וישחקו את מצב הדמוקרטיה במדינה, החברה בברית נאט"ו. ארדואן עצמו אמר לכתבים לאחר שהצביע אתמול בשעות הבוקר כי טורקיה "עורכת מהפכה דמוקרטית" והכחיש כי היו הפרות ממשיות של הליך הבחירות. לדבריו, "בזכות השיטה הנשיאותית טורקיה הציבה רף גבוה ביחס למאמצים להגיע למעבר לרמה הנוכחית של הציביליזציה האנושית".

עוד לפני משאל העם, שהשינויים שאושרו בו ייכנסו לתוקף עם השבעת הממשלה החדשה, ביצר ארדואן את שלטונו בעזרת צווי חירום שהוצאו בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016. כ-150 אלף איש נעצרו בגין מעורבות בניסיון ההפיכה ומספר דומה של עובדי ציבור הודחו באשמת קשרים עם מתכנניו, בראשם איש הדת הגולה פתהוללה גולן. מועמד המפלגה החילונית לנשיאות אינג'ה הבטיח לתומכי כי יפעל להסרת צווי החירום ולביטול שלטון היחיד של ארדואן. מפלגות נוספות באופוזיציה הבטיחו להשיב את השיטה הפרלמנטרית אם יצליחו להדיח את הנשיא.

(עדכון ראשון: 1:35)

קהל חוגג את ניצחון נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן בבחירות לנשיאות ה-24 היוני 2018. רויטרס
תומכי ארדואן חוגגים, אמש/רויטרס
מצביעים מחוץ לקלפי שבה הצביע ארדואן באיסטנבול, טורקיה, 24 ביוני 2018. AP
מצביעים מחוץ לקלפי באיסטנבול, אתמול/AP
טופס בחירה לבחירות לנשיאות ולפרלמנט של טורקיה בקלפי באנקרה, 24 ביוני 2018. AP
טופס בחירה ובו תמונות המועמדים לנשיאות/AP
נשיא טורקיה ארדואן ונכדיו בקלפי באיסטנבול, 24 ביוני 2018. רויטרס
ארדואן מצביע עם נכדיו, אתמול/רויטרס
החלו הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בטורקיה, אזרחים הגיעו להצביע בקלפיות. רויטרס, רויטרס
מצביעים בקלפי, אתמול/רויטרס, רויטרס
תומכי מנהיג המפלגה הפרו-כורדית בטורקיה סלהאטין דמירטאש ב-19 ביוני 2018. רויטרס
תומכי מנהיג הכורדים דמירטאש עם תמונתו/רויטרס
שרת הפנים לשעבר של טורקיה מרל אקסנר ממפלגת lyi בעצרת בחירות ב-22 ביוני 2018. רויטרס
מנהיגת המפלגה הלאומנית מארל אקשנר/רויטרס
אישה חולפת ליד כרזת בחירות של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
אישה חולפת על כרזה ובה דיוקנו של ארדואן, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully