וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורשו של הרב אוירבך: חילוני הוא גוי; עדיף שישראל לא הייתה קמה

19.6.2018 / 15:41

בסרטון שהגיע לידי וואלה! NEWS מתייחס הרב צבי פרידמן לגיוס חרדים לצה"ל ולפגיעה האפשרית בתקציבי מוסדות חינוך. פרידמן הפך לדמות הבולטת ביותר בפלג הירושלמי מאז מותו של מנהיג הזרם. "לא צריכים את הכסף שלכם, נלך לכלא בשמחה"

עריכה: ניב מעוז

"צריכים לחנך את הילדים מהרגע הראשון שחילוני הוא כמו גוי וטוב שהמדינה הזו לא הייתה מוקמת", "מבחינתנו אין חוק גיוס, אנחנו הולכים לבית הסוהר" - אלה רק חלק מהדברים החריפים שאמר לאחרונה בכנס סגור הרב צבי פרידמן, מי שהפך לדמות הדומיננטית והבולטת ביותר בפלג הירושלמי, מאז הלך לעולמו הרב שמואל אוירבך, מנהיג הזרם הליטאי הקיצוני, לפני ארבעה חודשים.

"הפלג הירושלמי" הוא זרם חרדי-ליטאי המונה אלפי משפחות ברחבי הארץ, והוא נודע בעיקר בשל המאבק הקיצוני שהוביל נגד גיוס חרדים לצה"ל. את הקו התקיף הוביל אוירבך בחייו, ומאז פטירתו נוצר חלל בהנהגה הרוחנית. הרב פרידמן הוא אחד מ-12 הרבנים שהתקבצו תחת מועצת גדולי עולם התורה שנועדה למלא את החלל. עד כה הוא נחשב לדמות הבולטת בה, וסומן גם כיורשו של אוירבך.

עוד בוואלה! NEWS:
חרף התנגדות התושבים: הרכבת הקלה תעבור ברחוב עמק רפאים בירושלים
עלייה דרמטית במספר היהודים הנדחים על ידי הרבנות בהליך "בירור יהדות"
אחרי 4 שנים: השואה ומלחמת העולם ה-2 חוזרים לבגרות בהיסטוריה

הרב פרידמן על חוק הגיוס: "לא מתייצבים, אם צריך הולכים לבתי סוהר בשמחה". אתר רשמי
"זו מסירות נפש - לוותר בשביל התורה". הרב פרידמן/אתר רשמי

פרידמן בן ה-81 היה מתלמידיו הקרובים של המנהיג המנוח הרב אלעזר מנחם מן שך. במשך השנים הטיל עליו הרב שך תפקידים ציבוריים, בהם חבר בוועדת הרבנים של העיתון יתד נאמן וסיעת דגל התורה, והוא שימש בתפקידים אלה במשך 30 שנה עד שהודח מהם בפילוג הליטאי ב-2012. הוא כיהן בתפקידים רוחניים, עמד בראש כמה ישיבות נחשבות והיה אחד מהאנשים הקרובים לרב אוירבך.

בנאום האחרון שנשא בימים האחרונים הוא התייחס לשתי סוגיות מרכזיות: גיוס וחינוך. במתקפה חריפה נגד משרד החינוך הוא טען כי לא צריך להירתע מאיומים על תקציבי מוסדות חינוך חרדיים, מכיוון שהכספים ניתנים בתמורה להתערבות בתכני הלימוד.

בקטע וידאו שהגיע לידי וואלה! NEWS אומר פרידמן כי "אם כולם היו מחנכים בטהרת הקודש מבלי להיות ממושמע אליהם, ובלי לפחד מאיומי התקציבים שלהם, אם היו כולם אומרים להם 'אתם מאיימים לעצור תקציבים? לא צריך, אל תתנו, נסתדר לבד', גם בחזית הזו היינו מנצחים אותם". אולם פרידמן טען כי המיינסטרים החרדי "נהיו חגבים" ולדבריו "לכן הם נראים כך בעיניהם" של משרד החינוך והמדינה. "אם הם היו מתנהגים כאריות, היו פוחדים מהם שם".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
רבי שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי 28 בפברואר 2018. עדי גפן/TPS, מערכת וואלה! NEWS
הוביל את הקו התקיף והותיר חלל. הרב אוירבך/מערכת וואלה! NEWS, עדי גפן/TPS

פרידמן קרא לתלמידיו להקים מוסדות חינוך שלא יהיו כפופים למדינה, כי בכך יעבור המסר למדינה שלפיו "לא צריכים את הכסף שלכם. אל תעשו לנו טובות. זו מסירות נפש - לוותר בשביל התורה". בהמשך הוא השווה את החילונים בישראל לגויים. "צריך לחנך את הילדים מהרגע הראשון שחילוני הוא כמו גוי, ושהמדינה הזאת יותר טוב שלא הייתה מוקמת בכלל ושהצבא הוא טמא ולא קדוש".

התבטאויות אלה מזכירות במעט את הקו האידיאולוגי הקיצוני של העדה החרדית. אלה מתבדלים מהמדינה, לא משלמים מסים ולא מקבלים תקציבים ממשרד החינוך. פרידמן ואנשי הפלג הירושלמי מזכירים את הקו הזה, אך בשונה מהם עוד לא איבדו לחלוטין את הלגיטימציה הציבורית במיינסטרים החרדי. בנאומו הסביר פרידמן כי לחנך כך את הילדים זו "אמונה עיקרית", וככה הם "יגדלו להיות היהודים של הדור הבא, אחרי שכל האחרים הולכים ונובלים".

באותו הכנס הקדיש פרידמן התייחסות ארוכה לחוק הגיוס המתגבש בימים אלה בקואליציה. "אנחנו לא שייכים לזה, מבחינתנו אין חוק כזה", הצהיר. "אנחנו הולכים לבתי סוהר כי רק ככה נצליח. אין משהו אחר, לא פוליטיקאים ולא ועדות, כי כל אלה יביאו לשמד ורפורמות. שום משא ומתן איתם או דיבורים. אנחנו לא מתייצבים בלשכות הגיוס. אם משטרה לוקחת לבית הסוהר, אז הולכים לשם בשמחה".

הרב פרידמן גם שיבח את העריקים החרדים שנאסרו למשך ימים ארוכים, והצהיר כי אם כל הציבור החרדי היה מסרב להתייצב בלשכות הגיוס, "כבר מזמן היינו מנצחים". לדבריו, "כל 70 הבחורים שהלכו לכלא בחורף האחרון התנהגו כמו אריות, ואם כולם היו מתנהגים בצורה כזאת לא היו מעזים לעשות שום דבר לעולם התורה. לא צריך לפחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully