וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם סירה וחיבוקים: יוון חתמה עם מקדוניה הסכם לשינוי שמה

17.6.2018 / 13:54

ראש ממשלת מקדוניה זאב הגיע בסירת מרוץ לאגם בגבול, והתקבל על ידי עמיתו היווני ציפראס. לפי ההסכם, המדינה הבלקנית תיקרא "הרפובליקה של צפון מקדוניה". לפני השלמת הפיוס, על הפרלמנטים במדינות ועל האזרחים במקדוניה לאשר זאת

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

שרי החוץ של יוון ושל מקדוניה חתמו היום (ראשון) על הסכם לשינוי שמה של האחרונה ל"רפובליקה של צפון מקדוניה". ההסכם, שנחתם באגם פרספה שבצפון יוון, הגובל במקדוניה ובאלבניה, אמור ליישב את הסכסוך בן שלושת העשורים על שמה של המדינה הבלקנית הצעירה. הוא עדיין זקוק לאישור הפרלמנטים בשתי המדינות ובמקדוניה גם למשאל עם.

בטקס השתתפו גם ראשי הממשלות, אלכסיס ציפראס מיוון וזוראן זאב ממקדוניה, שהובילו את מאמצי הפיוס. זאב הגיע בסירת מרוץ לאגם, שם התקבל בחיבוקים על ידי ציפראס. המהלך ההיסטורי של השניים, עם זאת, לא עובר בקלות ומעורר התנגדות רבה בשתי המדינות.

"זהו צעד אמיץ, היסטורי ודרוש עבור העמים שלנו", הכריז ציפראס באגם הפסטורלי.

לקריאה נוספת בנושא
פשרה היסטורית: מקדוניה הגיעה להסכם עם יוון על שינוי שמה
אלכסנדר מוקדון אולי מת לפני 2,300 שנה, אך עדיין מטלטל את אירופה

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מקבל את פני ראש ממשלת מקדוניה זוראן זאב בטקס החתימה על ההסכם, 17 ביוני 2018. רויטרס
הובילו את מאמצי הפיוס. ציפראס מקבל את פניו של זאב, היום/רויטרס

אתמול שרדה ממשלתו של ציפראס הצבעת אי-אמון שהגישה המפלגה השמרנית מהאופוזיציה, ומחוץ לפרלמנט אירעו עימותים אלימים בין מפגינים נגד הפשרה עם מקדוניה לבין שוטרים. ציפראס כונה "בוגד" על ידי המפגינים, הרואים בפשרה פגיעה בכבוד הלאומי.

במקדוניה, הכריז הנשיא מהמפלגה הלאומנית כי לא יסכים לחתום על ההסכם ויטיל על כך וטו. במקרה שההסכם יזכה לתמיכת האזרחים במשאל העם שיתקיים בספטמבר או באוקטובר, הפרלמנט בסקופיה יצביע על ההסכם שיועבר לפתחו של הנשיא, שייאלץ בכל זאת לחתום עליו אם הפרלמנט יאשר זאת גם בפעם השנייה.

הסוגיה, שמנעה ממקדוניה להצטרף לאיחוד האירופי ולנאט"ו לאור התנגדות יוון מאז עצמאותה ב-1991, נמשכה בשני העשורים האחרונים ושתי המדינות האיצו את המגעים ביניהן לקראת פסגת האיחוד החודש.

אתונה רואה בשמה הנוכחי של שכנתה ככזה הרומז על שאיפות טריטוריאליות, מאחר שבשטחה שוכן מחוז בשם זהה על שמו של אלכסנדר מוקדון, שהוא גם מקור שמה של מקדוניה. בשל התנגדות יוון, שמה של מקדוניה במוסדות הבינלאומיים הוא הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully