וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה היסטורית: מקדוניה הגיעה להסכם עם יוון על שינוי שמה

13.6.2018 / 0:22

שתי המדינות הכריזו כי הגיעו לפשרה על פתרון המחלוקת סביב שמה של מקדוניה, שרומז לדברי יוון על שאיפות טריטוריאליות בשל קיומו של מחוז יווני בעל שם דומה. מעתה תיקרא המדינה "הרפובליקה של צפון מקדוניה"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

יוון ומקדוניה הכריזו אתמול (שלישי) כי הן הגיעו להסכם פשרה על פתרון המחלוקת סביב שמה של האחרונה, ששמה הרשמי יהיה הרפובליקה של צפון מקדוניה. זאת בהנחה שההבנות בין המנהיגים באתונה ובסקופיה יזכו באישור המחוקקים והעם. ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס סיכם את הפרטים האחרונים עם ראש ממשלת מקדוניה זוראן זאב, בשיחת טלפון שניהלו לפני ההצהרות שמסרו.

ציפראס אמר לנשיא יוון כי זהו "הסכם טוב" שעונה על חששותיה של אתונה, הרואה בשמה של שכנתה ככזה הרומז על שאיפות טריטוריאליות מאחר שבשטחה שוכן מחוז בשם זהה על שמו של אלכסנדר מוקדון, שהוא גם מקור שמה של מקדוניה. הוא אמר כי השינוי יהיה הן ברמה הבינלאומית והן ברמה המקומית, כשסקופיה תצטרך לשנות את החוקה שלה.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס עם ראש ממשלת מקדוניה זוראן זאב, מאי 2018. רויטרס
"הסכם טוב". ציפראס וזאב, בחודש שעבר בבולגריה/רויטרס

הסוגיה, שמנעה ממקדוניה להצטרף לאיחוד האירופי ולנאט"ו לאור התנגדות יוון, נמשכה בשני העשורים האחרונים ושתי המדינות האיצו את המגעים ביניהן לקראת פסגת האיחוד באמצע החודש. עם זאת, הפרלמנטים בשתי המדינות עוד צריכים לאשר את ההסכם ומקדוניה תערוך גם משאל עם על שינוי שמה. באמצע יולי, תתכנס גם פסגה של חברות נאט"ו.

זאב אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי "אין דרך חזרה" מההסכם ההיסטורי, שיפתח לדבריו את הדרך לארצו להצטרף לשני הארגונים הבינלאומיים. יוון, החברה בהם, מנעה את הצטרפותה של המדינה מאז עצמאותה ב-1991 עם התפרקות יוגוסלביה.

(עדכון ראשון: 22:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully