וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהולנד בודקים אם רב בכיר סייע לטייח עבירות מין בבית ספר חרדי

17.6.2018 / 18:32

לפי הפרסומים הרב בנימין יעקבס ניסה למנוע הגשת תלונות נגד מורה שנחשד בעבירות מין בשבעה ילדים בני 6 עד 13. בשיחה עם וואלה! NEWS טען הרב כי התפטרותו בשבועות האחרונים אינה קשורה לפרשה. הורי התלמידים מאשימים: "ההתנהלות הרסה את חיינו"

הרב בנימין יעקובס, הרב הראשי בהולנד. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
מכונה "הרב הראשי" בהולנד. יעקבס/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

משרד החינוך ההולנדי בודק אם הנהלת בית הספר החרדי "חיידר" באמסטרדם טייחה מקרי פדופיליה בבית הספר. אחד מחברי ההנהלה בזמן המקרים היה הרב בנימין יעקבס, אחד הרבנים הבכירים בהולנד, שאף מכונה "הרב הראשי". על רקע הבדיקה של משרד החינוך התפטר יעקבס בשבועות האחרונים, אך לטענתו הוא עשה זאת רק כדי לפנות מקום בהנהלה לדור צעיר יותר, ובלי קשר לפרשה.

המקרים המדוברים בוצעו על ידי אפרים שרייבר, שנחשד בביצוע עבירות מין חמורות בשבעה ילדים בני שש עד 13 שלמדו ב"חיידר" בין 2011 עד 2012. הוא הצליח להימלט מהולנד לישראל ב-2012, וארבע שנים מאורח יותר אישר בית המשפט העליון להסגירו בחזרה.

בכתב האישום שהוגש נגדו בהולנד נכללו חשדות לפגיעה בחמישה ילדים, ובחודש שעבר הוא הורשע בתקיפה מינית של אחד מהם. בנוגע לשני ילדים נוספים נמצא כי עדויותיהם היו אמינות, והתנהלותו של שרייבר לא הייתה תקינה - אך לא הגיעה לרף הפלילי. הוא נידון לשנתיים מאסר, לפיצוי בגובה 6,000 אירו וכן נאסר עליו ללמד במשך חמש שנים. גם שרייבר וגם הפרקליטות בהולנד ערערו על פסק הדין.

אפרים שרייבר, מורה בבית ספר חרדי באמסטרדם שחשוד בעבירות מין בשבעה ילדים. מתוך עמוד הפייסבוק של בית הספר בו לימד, צילום מסך
שרייבר/צילום מסך, מתוך עמוד הפייסבוק של בית הספר בו לימד

תחקירים שפורסמו בעיתונות ההולנדית העלו כי הנהלת בית הספר החרדי ידעה על מעשיו של שרייבר, נמנעה מלדווח לרשויות, ואף הרתיעה הורים מלדווח לרשויות בעצמם. לפי הפרסומים, לבית הספר הגיעו במשך חודשים תלונות של הורים ומורים על התנהגותו של שרייבר. למרות זאת, נכתב, הנהלת בית הספר הגישה על כך תלונה למשטרה רק לאחר יותר מארבעה חודשים, ורק תחת לחץ של שר החינוך דאז.

בזמן הזה עזב שרייבר לישראל. יעקבס, לפי התחקירים, היה בורג מרכזי בקבלת ההחלטות בנושא ובהתנהלות מול ההורים. הנהלת בית הספר מסרה בתגובה לאחד התחקירים בנושא כי שרייבר הושעה מיד עם קבלת תלונות עליו, וכי הסיבה לעיכוב בהגשת תלונה רשמית היה בשל המידע החלקי והמעורפל שהתקבל.

את הורי תלמידיו של שרייבר ההסברים האלו לא מספקים. "התנהלותה של הנהלת בית הספר הרסה את חיינו", אמר לוואלה!NEWS אביו של אחד מהילדים שהתלוננו כי נפגעו מידי שרייבר. "אני מלא זעם וכאב על התנהלות זו שגרמה לנו לשש שנים של סבל בל יתואר. אני מברך על התפטרותו מהנהלת בית הספר של בנימין יעקבס - שניסה באופן אישי למנוע מאיתנו להגיש תלונה למשטרה, ומקווה כי חברי ההנהלה האחרים יתפטרו בעקבותיו. אני קורא מכאן לכל הורה במצב דומה לעולם לא להיכנע ולהילחם עד הסוף על הצדק. סוף האמת להתגלות".

עוד באותו נושא

"המורה הפדופיל" יוסגר להולנד: "מחכים להסתכל לו בעיניים"

לכתבה המלאה
צילום החיידר באמסטרדם בו לימד אפרים שרייבר מורה המואשם בביצוע מעשים מגונים בתלמידיו. אתר הטלחרף ההולנדי, אתר רשמי
ה"חיידר" שבו לימד שרייבר באמסטרדם/אתר רשמי, אתר הטלחרף ההולנדי

האב, שמסר את הדברים באמצעות עו"ד הילה נאווי, הוסיף: "ממסמכי בית המשפט עולה כי הנהלת בית הספר התעלמה, טייחה והשתיקה במשך חודשים ארוכים תלונות חמורות על התנהגותו המינית החריגה של שרייבר כלפי תלמידי בית הספר. גם עם קבלות תלונות רשמיות על תקיפות מיניות של תלמידים על ידיו, התמהמהה הנהלת בית הספר מספר חודשים בהגשת תלונה למשטרה עד עזיבת החשוד את הולנד. גם לאחר הסגרתו של שרייבר להולנד המשיכה הנהלת בית הספר לנסות ולפגוע בקרבנות ובמשפחותיהם בכל דרך אפשרית".

הרב יעקבס מכונה לעתים "הרב הראשי של הולנד", ועד לאחרונה הוא היה בפועל הרב האחראי על הקהילות היהודיות שמחוץ לשלוש הערים הגדולות - אמסטרדם, האג ורוטרדם. ניתן לקבל עדות למעמדו מקשריו עם בכירים ישראלים: ב-2016 ביקר בהולנד הרב הראשי לישראל, דוד לאו, ונפגש בין היתר עם יעקבס. כך עשה גם שר הדתות דוד אזולאי, שביקר במדינה בשנה שעברה. בנוסף לכך, לפני שנתיים ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהולנד ושוחח עם יעקבס בטלפון. על פי הודעה שפרסמה אז הרבנות הראשית בהולנד, השיחה נמשכה כעשר דקות, ובמהלכה הודה נתניהו ליעקבס על מחויבותו לקהילה היהודית במדינה.

כעת, על רקע הפרשה, ארגון הגג של הקהילות היהודיות בהולנד הודיע לפני כחודש וחצי על פירוק המחוז שבראשו עמד יעקבס לשני מחוזות נפרדים, ועל קיום בחירות חדשות לתפקיד. בנוסף לכך, כאמור, יעקבס עצמו הודיע בשבוע שעבר כי הוא פורש מתפקידו בהנהלת בית הספר. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר יעקבס כי להתפטרות אין קשר לפרשה, והוא מתפטר כדי לפנות מקום לדור צעיר יותר. לדבריו, הוא עדיין מעורב בענייני בית הספר ואף חבר בוועדה המייעצת של המוסד החינוכי.

דוברו של יעקבס הודה: הגשת התלונה התעכבה

עו"ד הילה נאווי, המייצגת בישראל את התלמידים ובני משפחותיהם, אמרה שלקוחותיה חשים כי "הדרך הארוכה לא הייתה לשווא", כשלדבריה, "לאחר ההרשעה המהדהדת של החשוד פתח משרד החינוך ההולנדי כעת בחקירת מעורבותה של הנהלת בית הספר בניסיונות ההשתקה והטיוח של תלונות על תקיפות מיניות של ילדים בבית הספר ובקהילה".

דובר מטעם הרב יעקבס מסר כי החקירה שעליה הכריז משרד החינוך ההולנדי היא נוהל שגרתי במקרים כאלה, ולא נפתחה בשל התנהלות חריגה של הנהלת בית הספר. לגבי ההאשמות עצמן, נמסר כי "ההליכים בבית המשפט לא איששו את ההאשמות של ההורים על טיוח. כאשר הורה בא להתייעץ עם הרב יעקבס, בכל פעם שהתברר שהחשש שלו מבוסס, הרב תמיד המליץ להגיש תלונה במשטרה".

עם זאת, הוא הוסיף כי יעקבס גם "הזהיר את ההורים שפנו אליו כי העלאת האשמות שווא ללא בסיס היא גם עבירה פלילית. הוא אמר להם שאם הם לא בטוחים והם יגישו תלונה נגד המורה, זה יכול לשים אותם במצב נורא, כי הילד ייחקר במשטרה, הם ייחקרו, ואם יתברר שזה לא נכון - הם יעברו זמנים קשים מאוד ויכולים להסתבך".

באשר לזמן שחלף עד הגשת התלונה, דוברו של הרב הסביר כי הנהלת בית הספר יידעה את המשטרה מיד עם קבלת התלונות הראשונות על שרייבר, אך הודה כי הגשת התלונה הרשמית התעכבה במשך חודשים. לדבריו, הסיבה לכך הייתה שבאותו זמן בית הספר יצא לחופשת קיץ, וכן ייעוץ שקיבלה ההנהלה מהמפקח שאחראי על בית הספר מטעם משרד החינוך, שלטענתו אמר שאין דחיפות בהגשת התלונה לפני שההורים עושים זאת בעצמם. הוא אישר כי עם חילופי השרים, הגיע לחץ ממשרה השרה החדשה להגיש תלונה רשמית. "יש הרבה רכילות", אמר דוברו של יעקבס. "אבל אנשים שמכירים את הרב יודעים שהוא אדם עם יושרה גדולה, והרעיון שהוא יעשה משהו נגד החוק, הוא פשוט בלתי נתפס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully