וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גאווה וברק בעיניים": חטיבת כפיר ציינה 13 שנים של סיכול טרור

16.6.2018 / 12:30

במסע של 15 קילומטרים, קיבלו לוחמי החטיבה הזדמנות להתגבש ולשמוע על מורשת החטיבה. האירוע העניק הזדמנות להפוגה מהשגרה השוחקת של הלוחמים, העוסקים בכל עת בפעילות רגישה מול הפלסטינים

צילום: דובר צה"ל, עריכה: תומר לוי

בשבוע שעבר נחתם בטקס מרגש ועוצמתי בכותל מסע "בדרכי האריות" שאליו יצאו לוחמי חטיבת "כפיר". לוחמי החטיבה צעדו כ-15 קילומטרים במשך כיומיים בנתיבי המורשת של החטיבה באזור יהודה ושומרון. לאורך המסע שמעו הלוחמים עדויות מפי מפקדיהם על אירועים משמעותיים שבהם לקחה חלק החטיבה. בין המבצעים הבולטים נמנים "חומת מגן", "שובו אחים" והאירועים במהלך גל הטרור האחרון שזכה לכינוי הצה"לי "גודל השעה", המאופיין בסיכול פיגועים, מעצר מבוקשים, מחבלים ועוד. מפקדי החטיבה סיפרו לוואלה! NEWS על הקשר העמוק ללוחמים בזמן המסע שהועבר במסגרת שבוע המלחמה בחטיבה.

חטיבת כפיר הוקמה בשנת 2005 כמענה לצורך בלחימה בטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון, כיום פעילותם המבצעית של לוחמי החטיבה מתמקדת במבוקשים ופעילי טרור בגזרה זו. החטיבה מורכבת מחמישה גדודים מבצעיים בהם "נחשון", "שמשון", "דוכיפת", "חרוב" ו"נצח יהודה", המתמחים בלוחמה זעירה ולוחמת גרילה, בדגש על שטחים בנויים ומורכבים. בנוסף לכך לחטיבה גדוד הכשרות חטיבתי השוכן בבא"ח (בסיס האימון החטיבתי - א"ר). הלוחמים המנומרים עוסקים לילות כימים בפעילות מבצעית מורכבת, מאתגרת ואינטנסיבית - תוך הפגנת נחישות, אומץ, אחוות לוחמים וערכים ברמה גבוהה על מנת למנוע כל איום טרור ולהבטיח את ביטחון תושבי מדינת ישראל.

בפני הצועדים הוצגו מורשות הקרב החטיבתיות, המשקפות את רוחה וערכיה. ביום הראשון צעדו הלוחמים עשרה קילומטרים וביום השני צעדו חמישה קילומטרים נוספים. נקודת ההתחלה של המסע הייתה במצפה מתן הסמוך להתנחלות איתמר והסתיימה בכותל המערבי בירושלים.

עוד בוואלה! NEWS:
עדות בתיק 4000: אלוביץ' אמר למקורביו "אני שר התקשורת"
בפחות מחודשיים: ארה"ב הפרידה 2,000 ילדים מהוריהם בגבול מקסיקו
ארה"ב הטילה מכסים בשווי 50 מיליארד דולר על סין

טקס סיום מסע "בדרכי האריות" של חטיבת כפיר 7 ביוני 2018. דובר צה"ל
לוחמי חטיבת כפיר/דובר צה"ל

מפקד החטיבה אלוף-משנה ציון רצון סיפר על היווצרות המסע. "כבר עשרה חודשים שהמסע יושב בתוך הראש שלי, חשוב לי שהחיילים שלי יכירו את המקומות שעליהם הם מגנים ביום ובלילה, יכירו היטב את מורשת החטיבה בהגנה על הבית", סיפר. פרט נוסף שחשוב לרצון להשיג במסע הוא גיבוש הלוחמים, "שיכירו יותר טוב את החברים והמפקדים שלהם. אפשר לומר מורשת, גאוות יחידה וברק בעיניים".

רצון מונה לפני כשלושה חודשים למפקד החטיבה, ובכך קיבל מהרמטכ"ל גדי איזנקוט את האחריות על הזירה הפלסטינית ביהודה ושומרון. חייליו מוצאים עצמם נתקלים על בסיס יומי במגוון סיטואציות רגישות מול האוכלוסייה הפלסטינית. לדבריו, "המציאות מורכבת אבל יחד עם זאת, ערך הערכיות והאנושיות חשוב מאוד".

רצון הוסיף כי "נכון, אנחנו קודם כל חותרים לניצחון בקרב, אבל אנחנו צריכים להישאר ערכיים, אוהבי אדם ומקפידים על טוהר הנשק". עיניו של רצון נישאות לעבר מחזור הגיוס הקרוב, "חשוב לנו לשמר את המוטיבציה ושיעורי הגיוס הגבוהים לחטיבה, אנחנו רוצים שיגיעו אלינו חיילים איכותיים".

פרשת אלאור אזריה זעזעה את היחידה ותדמיתה. רצון לא חוסך ביקורת על התנהלותו של אזריה בשטח. "אלאור אזריה היה חייל בחטיבה, חרג מתפקידו, ועשה משהו שאסור לו לעשות. הוא נשפט - ולא לחינם נכלא", אמר. "הוא חייל אחד, יש לי עוד 4,400 חיילים אחרים שלא שמעתי עליהם, למה? כי הם עושים עבודה מצויינת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
טקס סיום מסע "בדרכי האריות" של חטיבת כפיר 7 ביוני 2018. דובר צה"ל
"מסע 'דרכי האריות' הוא הזדמנות להתקרב לחיילים"/דובר צה"ל

מפקד פלוגה מבצעית בגדוד "דוכיפת", סרן נעמן פארס התייחס לחשיבותו של המסע בראי ההצלחה המבצעית של לוחמי החטיבה, "לחטיבה תפקיד חשוב ומשמעותי בהגנה ובשמירה על חיי תושבי מדינת ישראל החיים באזור במהלך גל הטרור האחרון", אמר. סרן נעמן פארס הוא אחיינו של תא"ל (במיל') עימאד פארס שפיקד על עוצבת הגליל, אוגדה 91 והיה בעבר מפקדה של חטיבת גבעתי. לפני כמה חודשים פארס וחייליו ניטרלו מחבל שדרס עם רכבו שלושה לוחמים. "תוך כדי אירוע מבצעי הצלחנו לנטרל את המחבל ובכך למנוע פגיעה נוספת בלוחמים שלנו", הסביר.

לדבריו של פארס, "מסע 'דרכי האריות' הוא הזדמנות להתקרב לחיילים. הדבר הכי מרגש במסע הזה, הוא הברק בעיניי הלוחמים כשהם שומעים את הסיפורים של מפקדיהם". הוא הוסיף כי "כשאני עומד מול פלוגה של לוחמים ומספר להם על מבצעיים צבאיים בהם לקחו חלק לוחמי החטיבה שהגיעו להישגים גדולים, אני רואה הלהט של הלוחמים לצאת לשטח, להילחם מול הטרור ולהגן על הבית, כך הם מבינים שזאת המשימה האמתית שלנו כחטיבה". לדבריו של פראס שאלות החיילים בסוף כל הרצאה "ממחישות את רעב הלוחמים להתחבר לשטח - שומרים על הבית".

יתרון בולט של פארס בשטח, בגלל היותו בן העדה הדרוזית, הוא היכולת לתקשר עם תושבי הכפרים הפלסטינים בשפה הערבית. "השיחה הזאת בשפתם של המקומיים מסייעת לנו 'להרגיע את העניינים', בונה אמון המקומיים ומסייעת בהצלחת המשימה", אמר. עוד סיפר כי "כחלק מהכשרתם עוברים לוחמי החטיבה קורסי ערבית שיסייעו להם בעת השירות, כשיצטרכו לפעול בתוך אזורי האוכלוסייה הפלסטינית המתגוררת באזור יהודה ושומרון".

טקס סיום מסע "בדרכי האריות" של חטיבת כפיר 7 ביוני 2018. דובר צה"ל
"לוחמי החטיבה קורסי ערבית שיסייעו להם בעת השירות"/דובר צה"ל

הפלוגה של סרן איציק מזרחי לקחה גם היא חלק פעיל בפעילות הקשורה בגל הטרור, וספציפית במעצרו של המחבל עבד אל-חאכים עאסי, שרצח את הרב איתמר בן גל בצומת אריאל בפברואר. המחבל ירד ממונית עם סכין שלופה ודקר את בן גל שהמתין בתחנה סמוך לצומת אריאל. כוחות הביטחון פעלו מסביב לשעון כדי ללכוד אותו ולאחר חודש הוא נלכד בשכם. "עבורי ועבור הלוחמים זה האירוע משמעותי וחשוב מאוד", אמר מזרחי.

מזרחי הוסיף כי "לקחנו חלק בתפיסת המחבל שרצח את הרב בן גל, חודש שלם יום ולילה בלי שינה, ערכנו פעילות מבצעיות סביב השעון באיתור המחבל, עצם העובדה שהאירוע הקשה התרחש בתוך הגזרה שלנו נתנה לנו מחייבות נוספת בהצלחת וחשיבות המשימה". לדבריו של מזרחי, פענוח מקום המסתור של המחבל היה ממש כמו פאזל, "בכל פטרול, ובכל משימה היינו מוצאים עוד קצה חוט כשגולת הכותרת היא לכידתו של המחבל. אירוע לכידתו של המחבל נחרט בזיכרון של כולנו, זאת גאווה גדולה לחטיבה".

מפקד הפלוגה המבצעית בדוכיפת, סרן נעמן פארס. דובר צה"ל
סרן נעמן פארס/דובר צה"ל

בטקס סיום המסע המרגש שהתקיים ברחבת כותל המערבי בירושלים השתתפו אלפי לוחמי החטיבה. אלוף פיקוד המרכז אלוף נדב פדן אמר כי "במסע המשמעותי 'בדרכי אריות' שעשיתם ב-36 השעות האחרונות, סיירתם בנופיה הקסומים של ארץ התנ"ך, צעדתם בנתיבי המורשת המפוארים של חטיבת כפיר, שמעתם על צל"שים ומורשת הקרב החטיבתית. שוחחתם על ערכי צה"ל - ערכי החטיבה, על הדבקות במשימה, חתירה למגע ולניצחון, הנחישות, ההתמדה והשליחות מחד ועל המקצועיות. השמירה על טוהר הנשק, המידתיות, הרעות והאחראיות מאידך, למדתם שמדובר בערכים שמשלימים זה את זה. חטיבת כפיר היא חטיבת חיל הרגלים הגדולה בצה"ל, שמבצעת את מרבית המעצרים והפעילות המבצעית ביהודה ושומרון, מצטיינת בכך".

עוד הוסיף אלוף פדן כי "כפיר משלבת בצורה ראויה להערכה בין חתירה למגע לטוהר הנשק, בין נחישות למקצועיות ובין שליחות לאחריות, ועל כך מגיעה לכם הערכה רבה והצדעה. אנו נמצאים בעיצומו של חודש הרמדאן, כוחותינו ובהם לוחמי החטיבה מבצעים פעולות סיכול רבות מידי לילה לצד פעולות ההגנה האלה שמאפשרות לנו לשמור על מרקם החיים ולאפשר חופש פולחן לכל הדתות, מאפשרות ביטחון, איכות חיים, מונעות הסלמה ומאפשרות שגשוג ביהודה ושומרון".

מפקד החטיבה רצון סיכם את המסע אף הוא בכמה מילים. "לאחר 70 שנים של עצמאות, עם ישראל נמצא במערכה ואנחנו עדיין נאלצים להילחם על זכותנו לחיות בארץ הזו. למרות כל זאת אנו עומדים כאן היום בגאווה גדולה, בכותל המערבי, בבירתנו הנצחית בירושלים, במדינת ישראל הפורחת והמשגשגת - עכשיו ולעולם. האתגרים העומדים בפנינו והמורשת המפוארת של עמנו מזכירים לנו יום יום, שעה שעה, את תפקידנו כחטיבת כפיר, חטיבה סדירה בחוד החנית של צה"ל, להיות חלק מצבא איתן המאפשר לעמו לחיות בבטחה בארצו. לכן, נמשיך להתאמן בקדחתנות למלחמה, לפתח את אנשינו למצוינות ומקצועיות, להכין את לוחמינו לניצחון ולכל מפגש עם אויב. יחד כולנו נמשיך 'להילחם בטרור ולהגן על הבית' במומחיות, במקצועיות, בנחישות, בגאווה ומתוך תחושת שליחות ואמונה בצדקת הדרך".

איציק מזרחי, מפקד פלוגה מסייעת, הלוחם שלכד את רוצחו של הרב רזיאל שבח. דובר צה"ל
מפקד פלוגה סרן איציק מזרחי/דובר צה"ל
מפקד חטיבת כפיר, אל"ם ציון רצון. דובר צה"ל
מפקד היחידה אלוף-משנה רצון נואם בפני הלוחמים בטקס סיום המסע/דובר צה"ל
הצטרפות למסע של לוחמי כפיר. דובר צה"ל
לוחמי כפיר/דובר צה"ל
טקס סיום מסע "בדרכי האריות" של חטיבת כפיר 7 ביוני 2018. דובר צה"ל
אלוף פיקוד מרכז נדב פדן/דובר צה"ל
טקס סיום מסע "בדרכי האריות" של חטיבת כפיר 7 ביוני 2018. דובר צה"ל
לוחמי כפיר בסיום מסעם/דובר צה"ל
טקס סיום מסע "בדרכי האריות" של חטיבת כפיר 7 ביוני 2018. דובר צה"ל
הלוחמים בסיום המסע/דובר צה"ל
טקס סיום מסע "בדרכי האריות" של חטיבת כפיר 7 ביוני 2018. דובר צה"ל
לוחמי החטיבה במסע/דובר צה"ל
טקס סיום מסע "בדרכי האריות" של חטיבת כפיר 7 ביוני 2018. דובר צה"ל
לוחמי החטיבה במסע/דובר צה"ל
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully