וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר בדק ומצא: ככה נראה פרצופו של אלוהים

18.6.2018 / 9:05

בעזרת טכניקת זיהוי פנים אלקטרונית ותיאורים של 511 מאמינים נוצרים, מדענו יצרו קלסתרון של פניו של אלוהים - והוא נראה אחרת לגמרי ממה שחשבתם

REDDIT

מחקר מוזר של צוות מדענים מצפון קרוליינה פיענח כיצד נראה אלוהים - והוא שונה לגמרי מהתיאור הרווח לגביו. בעזרת טכניקת זיהוי פנים אלקטרונית שיוצרת קלסתרונים, בדרך כלל של פושעים מבוקשים, ולפי עדויות ותיאורים של 511 מאמינים נוצרים - הצליחו החוקרים לפענח כיצד נראה אלוהים, והוא רחוק מלהיות מי שחשבנו שהוא.

קבוצה של פסיכולוגים מאוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל יצר את הסקיצה של אלוהים בעזרת משתתפי המחקר, שהתבקשו לצפות במאות צמדי פרצופים שהוצגו בפניהם באופן רנדומלי ולבחור מכל זוג את הפרצוף שנראה יותר כמו איך שהם מדמיינים את אלוהים. ע"י שילוב כל הפרצופים שנבחרו, החוקרים הרכיבו את "פניו של אלוהים".

ממיכלאנג'לו למונטי פייתון, איורים של אלוהים כמעט תמיד הציגו אותו כאדם לבן, נשגב, מבוגר ובעל זקן לבן ארוך. אולם החוקרים מצאו כי נוצרים אמריקאים רבים מדמיינים את אלוהים צעיר יותר, נשי יותר ופחות לבן ממה שהתרבות הפופולארית מציעה.

כך נראה אלוהים?

מחקר מצא: כך נראה אלוהים. צילום מסך
מחקר מצא שכך אנו תופסים את אלוהים/צילום מסך

תפיסותיהם את אלוהים נטו להסתמך חלקית על השתייכותם הפוליטית. הליברלים נטו לראות את אלוהים כנשי יותר, צעיר יותר ואוהב יותר מהשמרנים, שראו את אלוהים יותר כמו אדם לבן בעל עוצמה. "השוני בתפיסה נובע מסוג החברה שהליברלים והשמרנים רוצים לעצמם", הציע ג'ושוע קונרד ג'קסון, אחד מכותבי המחקר, "מחקרים קודמים מראים כי לשמרנים יש מוטיבציה גבוהה יותר לחיות בחברה מסודרת, כזו שתאורגן היטב בעזרת אלוהים רב עוצמה. מצד שני, הליברלים הם בעלי מוטיבציה גבוהה יותר לחיים בחברה סובלנית, שתתאים יותר לאל אוהב וסלחן".

כך נראה אלוהים?. צילום מסך
מימין: תפיסתם של השמרנים. משמאל: תפיסתם של הליברלים/צילום מסך

התפיסה של משתתפי המחקר קשורה גם למאפיינים הדמוגרפיים שלהם. אנשים צעירים יותר מאמינים באל בעל מראה צעיר יותר, אלה שהיו לכאורה אטרקטיביים יותר מבחינה חיצונית מאמינים באל בעל נתונים פיזיים מרשימים ואפרו-אמריקאים מאמינים שאלוהים נראה יותר כמו אפרו-אמריקאי. "הנטייה של אנשים להאמין באלוהים שנראה כמוהם עולה בקנה אחד עם הטיה אגוצנטרית", אמר פרופסור קורט גריי, הכותב הראשי של המחקר ופרופסור לפסיכולוגיה במכללה לאמנויות ומדעים שבאוניברסיטת צפון קרוליינה.

"אנשים לעיתים קרובות מקרינים את האמונות והתכונות שלהם על אחרים, והמחקר שלנו מראה שאנשים מאמינים באלוהים שלא רק חושב כמוהם אלא גם נראה כמוהם". הממצאים המלאים של המחקר מופיעים בכתב העת PLOS One.

מחקר מצא: כך נראה אלוהים. צילום מסך
מימין: אלוהים בעיניי מבוגרים. משמאל: אלוהים בעיניי צעירים/צילום מסך
כך נראה אלוהים?. צילום מסך
ע"י שילוב כל הפרצופים שנבחרו, החוקרים הרכיבו את "פניו של אלוהים"/צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • אלוהים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully