וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הגיוס: החרדים מוחים - אך לא צפויים לעורר משבר קואליציוני

12.6.2018 / 7:25

הנוסח החדש של החוק, שלפיו יוטלו סנקציות כלכליות על ישיבות במקרה של אי עמידה ביעדי הגיוס לצה"ל, עורר בקרב המפלגות החרדיות כעס, אך הוא היה מתון. התגובה הפושרת מלמדת כי אינם מעוניינים במשבר, וכי הנוסח המוצע הוא הטוב ביותר שיכלו לקבל

המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה הגיבו אמש (שני) לנוסח החדש של החוק שפוטר את החרדים מגיוס לצה"ל ומטיל סנקציות כלכליות על תקציב הישיבות ככל שהמדינה לא תעמוד ביעדי הגיוס של החרדים. ב'יהדות התורה' אמרו בתגובה כי הסיעה "לא תתן יד ולא תסכים לפגיעה בלומדי התורה" ובש"ס הביעו "מורת רוח" מסעיף הסנקציות הכלכליות ואמרו שמדובר ב"ניסיון להעניש את לומדי התורה".

נציגי ש"ס ויהדות התורה הודיעו שיעבירו את הנוסח למנהיגיהם הרוחניים החברים במועצות גדולי וחכמי התורה ואלה יכריעו האם לתמוך בו. גורם ביהדות התורה אמר לוואלה! NEWS כי "החוק יצטרך לעבור שינויים בדרך לאישורו הסופי בכנסת. אלה לא יהיו בהכרח שינויים דרמטיים", ואולם לדבריו "גם אחרי שייעשו לא בטוח שהחרדים יוכלו להצביע בעד החוק וייתכן ויימנעו בהצבעה".

תגובותיהם של החרדים מלמדות כי אינם מעוניינים במשבר קואליציוני, וכי הנוסח המוצע הוא הטוב ביותר שקיבלו בנסיבות הקיימות. על פי הנוסח, רוב בחורי הישיבות שלומדים תורה יקבלו פטור מידי מגיוס, והיעדים לגיוס שייקבעו בחוק לא יהיו גבוהים במיוחד. הוכחה לכך שהחרדים אינם מעוניינים במשבר אפשר היה להסיק מההחלטה שהתקבלה אתמול ביהדות התורה - לוואלה! NEWS נודע כי במפלגה ניסחו הודעה חריפה נגד נוסח החוק, אך זו נגנזה, ובמקומה הציעו חבריה הודעה מתונה בהרבה.

עוד בוואלה! NEWS:
"לא ננוח ולא נשקוט": 15 בתים במאחז נתיב האבות יפונו
צפון קוריאה: נתניהו ציוני מסריח - שהורג את תושבי עזה
למרות הצהרת ליברמן: פוליטיקאים הופיעו בוועדה לגיבוש חוק הגיוס

יעקב ליצמן ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
נוסח החוק יועבר למנהיגים הרוחניים של המפלגות. דרעי וליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

בנוסח החריף שנגנז נטען כי הסנקציות הכלכליות בגין אי עמידה ביעדי הגיוס הן "בושה במדינה יהודית", אך בנוסח המרוכך שפורסם הבוקר בעיתונים החרדיים הסתפקו בהודעה שלפיה הסיעה תתעקש ש"לא יהיו שינוי לעומת המצב כיום, כאשר כל מי שחפץ בלימוד התורה יוכל לעשות זאת ללא הפרעה". גם ההודעה של ש"ס לא רמזה על משבר צפוי, בינתיים.

ההכרה אם הסיעות החרדיות יתמכו בחוק או לא תינתן על ידי הרבנים המזוהים עמן. בתרחיש הכי קיצוני, אלה ידרשו שינויים מהותיים בהצעה באופן שיעורר התנגדות בתוך הקואליציה, בין היתר של שר הביטחון אביגדור ליברמן. הוועדה במשרדו של ליברמן היא זו שגיבשה את הנוסח בחודשים האחרונים, וככל הנראה הוא צפוי להתנגד לשינויים דרמטיים בו. מצב כזה עלול לייצר משבר קואליציוני, אך כאמור, בשלב זה החרדים ינסו להימנע ממנו.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בטקס החלפת מתאם הפעולות בשטחים. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
צפוי להתנגד לשינויים דרמטיים בחוק. ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

ככל שהמנהיגים הרוחניים יתמכו בחוק, תמיכתם תעניק רוח גבית לנציגי המפלגות החרדיות גם מפני הביקורת מצד האופוזיציה החרדית, ובראש הפלג הירושלמי - זרם חרדי ליטאי שאינו מיוצג כיום בכנסת והוביל את המחאות הקשות נגד גיוס חרדים לצה"ל. בוועדה להצלת עולם התורה, גוף המזוהה עמם, העלו אתמול ביקורת על נוסח החוק ולפיה "עולם התורה מציין את תחילתו של פרק נוסף במאבק העיקש נגד גזירת השמד הרוחני שמטילים עליו גורמי השלטון".

אחד הסעיפים הבעייתיים בנוסח החוק החדש הוא סעיף הסנקציות הכלכליות. לפי סעיף זה, החל משנת 2020, יופחת תקציב הישיבות אם המדינה לא תעמוד ב-95% לפחות מיעדי הגיוס שייקבעו בחוק. מכשול נוסף הוא מכסות הגיוס שעלולות להוביל לתרחיש שבו לפי החוק תלמיד ישיבה לא יוכל לקבל דחייה משירותו בצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully