וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הגיוס החדש: סנקציות כלכליות אם החרדים לא יעמדו ביעדים

11.6.2018 / 21:44

משרד הביטחון הפיץ את תזכיר החוק במסגרת הפשרה שהושגה במשבר הפוליטי האחרון, שכמעט הוביל לבחירות. בין היתר החוק כולל הפחתת תקציב הישיבות במקרה של אי עמידה ביעדי גיוס

עריכת וידאו: ניר חן

משרד הביטחון הפיץ הערב (שני) תזכיר חוק ממשלתי לסוגיית פטור מגיוס החרדים בישראל. הצעת החוק, המכונה "חוק שירות ביטחון", מאפשרת לבחורי ישיבה להמשיך לקבל דחייה משירות צבאי, כאשר החרדים יצטרכו לעמוד ביעדי הגיוס שהוצבו בחוק. בנוסף לכך, הנוסח כולל העלאה שנתית הדרגתית במספר המשרתים וקידום הטבות ותגמולים לכלל המשרתים.

סעיף הסנקציות הכלכליות, שלפיו יופחת תקציב הישיבות אם המדינה לא תעמוד ביעדי הגיוס, נחשב לאחד מהבעייתיים בחוק מצד החרדים. לפי הנוסח רק החל משנת 2020, אם לא יעמדו ב-95% לפחות מיעדי הגיוס השנתי, תקציב הישיבות הכללי יופחת בשיעור הפער מיעד הגיוס. ככל שאי העמידה ביעדי הגיוס תימשך ברציפות כמה שנים, כך תוכפל ההפחתה מתקציב הישיבות.

עוד בוואלה! NEWS:
למרות הצהרת ליברמן: פוליטיקאים הופיעו בוועדה לגיבוש חוק הגיוס
המלצות חוק הגיוס הוצגו בפני נתניהו: סנקציות כלכליות ולא פליליות
חצי מהתל אביבים משתמטים? הנתון שיפתיע את ח"כ דוד ביטן

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו עם ראשי הסיעות החרדיות/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בנוסף לסנקציות הכלכליות, נקבע בחוק כי אי עמידה ב-85% מיעדי הגיוס, במשך שלוש שנים ברציפות, תביא לביטול התיקון לחוק. עוד נקבע כי צה"ל והשירות הלאומי יוסיפו מסלולי שירות מותאמים לציבור החרדי שיקדמו השתלבות בתעסוקה.

הוועדה שפעלה במשרד הביטחון, המכונה "הוועדה לבחינת גיוס בני הציבור החרדי", הסבירה בהמלצותיה כי "היקף המתגייסים בני הציבור החרדי לצה"ל הוכפל פי עשרה בעשור האחרון. יש להמשיך במאמצים ולהגדיל באופן הדרגתי את כמות המשרתים בצה"ל ובשירות הלאומי. המהלך מתכתב עם תהליכים המתרחשים במגזר החרדי וההצעה היא בניית תוכנית רב-שנתית המאפשרת להם להעמיק ולהבשיל ובמקביל להתגייס במספרים הולכים וגדלים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אביגדור ליברמן  בכנס הרצליה, 10 במאי 2018. ללא קרדיט, צילום מסך
ליברמן/צילום מסך, ללא קרדיט

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר מוקדם יותר כי במפלגתו "לא חוששים מסנקציות", היות שלדבריו גם "בממשלה הקודמת קוצץ תקציב הישיבות באופן דרסטי ועולם הישיבות המשיך להתקיים". מקלב הגדיר זאת "הרע במיעוטו". גורמים אחרים במפלגה, מקרב סיעת אגודת ישראל, טענו כי "זה מכשול בעייתי שעלול לעורר התנגדות נחרצת מצד הרבנים".

חוק הגיוס הוא אחד הנושאים הנפיצים בקואליציה הנוכחית. בתום מושב החורף הקודם הוא כמעט הוביל לבחירות לאחר שהסיעות החרדיות ביקשו לקדמו בשלוש קריאות קודם לאישור תקציב המדינה. לפי הסיכום שהושג במסגרת פשרה פוליטית, החוק שהציעו החרדים עבר בקריאה טרומית בלבד, ושר הביטחון אביגדור ליברמן האיץ את החוק שהכין צוות מקצועי בתוך משרדו.

אתמול הציג ליברמן לראש הממשלה בנימין נתניהו את ההמלצות שגיבשו בחודשים האחרונים במשרדו. נתניהו אמר לשרי הליכוד כי ינסה לחוקק את החוק בתוך זמן קצר. "ננסה להגיע להסכמה רחבה בקואליציה ולהביא את החוק למרות שסדר הזמנים הוא צר מאוד", הוסיף. דרישת ש"ס ויהדות התורה לסיים את הליך החקיקה תוך חודש וחצי - עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת.

פעילים חרדים נגד גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל בכניסה ללשכת הגיוס בבסיס תל השומר, 13 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
צעיר חרדי מחוץ ללשכת הגיוס בבקו"ם בתל השומר/ראובן קסטרו

טרם הפצת טיוטת החוק אמרו גורמים בש"ס וביהדות התורה על הנוסח החדש כי "לא צפוי משבר קואליציוני" סביבו. גורמים בסביבתו של ליברמן העבירו בימים האחרונים מסרים לח"כים החרדים שלפיהם אין לליברמן עניין להתנצח איתם.

הפורום לשיוויון בנטל הצהיר בתגובה לפרסום תזכיר החוק כי "גם שר הביטחון ליברמן, שבעבר היה מגדולי תומכינו, נכנע לפוליטיקה ולרצון להישאר בכסא. מדובר בהמלצות שלא ישנו דבר מהמצב הקיים וימשיכו את האפליה הקשה בין דם לדם. חילונים וחלק מהדתיים הלאומיים לצבא ואילו חרדים, יעשו מה שבא להם, במשכורת גבוהה וללא שום סנקציה. זהו עוד חוק שיפסל הן במבחן הציבור והן במבחן בג"ץ".

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully