וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמים ב"חגורה שחורה": הכבאים מסתערים על האיום החדש בעוטף עזה

9.6.2018 / 9:22

כוחות הכיבוי מתמודדים מול הפטנט החדש פרי הטרור הפלסטיני - עשרות שריפות הנגרמות מעפיפוני תבערה. על פי תורת לחימה חדשה, הלוחמים ממתינים בקרבת מקום, כשבמקביל תצפיתני קק"ל עוקבים מרגע השיגור ומכוונים אותם. במערך הכיבוי מצפים גם היום לחידוש ההצתות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ליר שפיגלר

לוחמי האש משחקים תפקיד מרכזי בהגנה על גבולות ישראל מול איום ביטחוני חדש - עפיפוני התבערה. לפני כמה שנים, הרבה לפני שאיש סבר שיצטרכו להתמודד מול משימה זו, הוחלט בנציבות הכבאות למתג מחדש את תפקיד הכבאי בישראל, בעזרת שינוי שם המקצוע מכבאי ללוחם אש. במקביל, עוצבו מדים חדשים ויוצרה סיכה אותה יענדו הכבאים על מדי הא' הרשמיים שלהם, בדומה לסיכות אותם עונדים לוחמי יחידות מובחרות.

בחודשים האחרונים, השינוי קיבל ממשמעות עמוקה יותר. לוחמי האש גילו כי עליהם להילחם מול הנשק החדש של הטרור הפלסטיני - עפיפונים התבערה מרצועת עזה, המציתים מדי יום שריפות ענק בשטחים החקלאיים וביערות הדרום. סימני החריכה של הבערה יצרו "קו השחור", אלפי דונמים שרופים היוצרים מעין "חגורה שחורה" באזורים נרחבים בצד הישראלי של גבול רצועת עזה.

לקריאה נוספת:
בחמאס התאכזבו מהיקף ההפגנות; הערכות: המתיחות תימשך עוד שבועות
ברקע המתיחות בדרום: חיל האוויר תרגל לחימה נרחבת ברצועת עזה
צה"ל: האחות שנהרגה בעזה השליכה רימון גז לעבר חיילים

שריפה באירועי יום הנכסה בגבול רצועת עזה, 8 ביוני 2018. לירון מולדובן
עוטף עזה, אמש/לירון מולדובן
שלוש שריפות פרצו ביער בארי בשל עפיפוני תבערה שנשלחו מעזה. דני בן דוד, יערן קק?ל, מערכת וואלה! NEWS
"קו שחור" ביער בארי, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, דני בן דוד, יערן קק?ל

לעפיפוני התבערה פוטנציאל הרס גדול, הם משמידים חלקות חקלאיות, יערות בני עשרות שנים, משבשים את שגרת החיים בדרום, מסכנים ישובים ומוצבי צה"ל, ולאחרונה שוגרו עפיפוני נפץ שמטרתם לפגוע ולהרוג תושבי ישראל. ליצירת העפיפון נדרשים בסך הכול חמישה מוטות במבוק, יריעת ניילון, חוט דייג וסל העשוי מרשת טייחים אשר יישא את חומר הבערה, הכולל בדרך כלל גחל לוהט עטוף בבד יוטה וספוג שמן.

בנציבות הכבאות הבינו מהר מאוד את האיום החדש. בתחילה המשימה הוטלה על לוחמי האש בדרום אך בשל התדירות והעוצמת האיום החדש הוסכם כי קיים צורך בתגבורת. צוותים רעננים מתחנות הכיבוי ברחבי הארץ מגיעים מידי יום בכדי לתגבר את תחנות הכיבוי בדרום. הצוותים פועלים לצד כבאים של קק"ל, יחד עם כבאי תחנות הכיבוי של עוטף עזה בהם שדרות, נתיבות, אשקלון, אופקים, אשכול ובאר שבע.

מהצד ניתן לחשוב כי איום העפיפונים הוא ישן ומוכר כיוון שמערך הכיבוי הפיק לקחים מהשריפות הרבות איתן נאלץ להתמודד לאחרונה ובנה תורת לחימה מפורטת. מדי יום, כבר בשעות הבוקר המוקדמות מתחילה ההיערכות הכוללת תדרוך מקיף של הלוחמים, והם נפרסים לעמדות באזורים בהם עשויים לנחות עפיפוני התבערה.

"אנחנו מצמצמים את זמן התגובה שלנו כך שכבר ממתינים בשטחים החקלאיים ובשדות, שם עוקבים אחר העפיפון במעופו כדי להיות בזמן ולתת 'מכת מים' ברגע שהוא נוחת, פעולה המצמצמת משמעותית את האש", אמר מפקד תחנת הכיבוי בנתיבות יעקב גבאי.

עפיפון תבערה באירועי יום הנכסה בגבול רצועת עזה, 8 ביוני 2018. לירון מולדובן
עוטף עזה, אמש/לירון מולדובן
פעילות של כבאים בשריפות בעוטף עזה, נתיבות. ניב אהרונסון
היערכות מוקדם כבר בראשית היום. עוטף עזה, השבוע/ניב אהרונסון

קק"ל הציבה תצפיתנים שעוקבים אחר עפיפוני התבערה, וברגע שהם נוחתים מכוונים את כוח הכיבוי לזירה. הניווט ביערות ובשטחים חקלאים מורכב, תפקידם של התצפיתנים הוא לסייע ללוחמים להגיע בדרך הקצרה והמהירה ביותר למוקד האש בטרם היא תתפשט ותגרום לנזק רב.

לאחרונה נרכשו טרקטורונים עליהם יותקנו מכלי מים בלחץ גבוהה שיכנסו בקרוב לשימוש על ידי כבאות האש. הטרקטורונים יוכלו להיכנס במהירות לשטחי יער צפופים, מקומות אליהם כבאיות מתקשות להגיע במהירות ולתמרן בהם.

משעות הבוקר אמש טיפלו כוחות הכיבוי וההצלה באזור הנגב המערבי ב-45 שריפות שפרצו כתוצאה מפגיעת עפיפוני תבערה. בין היתר התפתחו דליקות באזור ניר עם, יער בארי, נחל עוז ובסמוך לכרם שלום, שם נפגע קל חייל כתוצאה משאיפת עשן.

עזה , יוני 2018. רויטרס
שריפה שפרצה בסמוך לניר עם, אמש/רויטרס

בטרם הסתיים תדרוך הבוקר שלשום החלו להגיע קריאות על שריפות, תחילה דובר על שריפת קוצים ליד מטעי האבוקדו של קיבוץ כיסופים, לאחר מכן דווח על שריפה ביער בארי. מפקד המשמרת, אייל שם טוב, שלח במהירות את הצוותים ויצא יחד עמם לשריפה ביער.

על הלוחמים היה לחנוק את האש בשטח שנשרף יום קודם לכן בגלל עפיפון תבערה נוסף, המטרה שעמדה לפניהם היא למנוע מהאש לצאת מגבול השטח השחור של הבערה מאתמול. זרנוקי המים נפתחו במהירות וכל כבאי ירה בקרב פנים מול פנים אל לב הלהבה סילון מים.

כדי להתגבר על החום והעשן, לובשים הלוחמים חליפות כיבוי צהובות ועל פניהם מונחות מסיכות נשימה ייחודיות. הקרב מול האש נמשך דקות ארוכות בזמן שבמכשירי הקשר נשמעים דיווחים ממוקדי אש נוספים, המרכזי בהם היה ליד אופקים ולשם נשלחה תגבורת במטרה להכניע מהר את הלהבות.

עזה , יוני 2018. רויטרס
שדה שרוף בנגב המערבי, אתמול/רויטרס
פעילות של כבאים בשריפות בעוטף עזה, נתיבות. ניב אהרונסון
כוחות הכיבוי בגזרת עוטף עזה, השבוע/ניב אהרונסון
שריפה בעוטף עזה בעקבות טרור העפיפונים  3 ביוני 2018. ראובן קסטרו
שריפה בעוטף עזה בעקבות עפיפון תבערה, השבוע/ראובן קסטרו
צעירים במהלך הכנת עפיפונים לקראת הפנות יום הנכסה  7 ביוני 2018. המרכז הפלסטיני לתקשורת, מערכת וואלה! NEWS
פלסטינים מרכיבים עפיפונים, שלשום/מערכת וואלה! NEWS, המרכז הפלסטיני לתקשורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully