וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב החרדי נגד המלצות הגיור: "ניסיון לנתק את הרבנות מהמדינה"

31.5.2018 / 17:53

הרב שלמה עמאר, רבה של ירושלים, יצא במתקפה נגד טיוטת חוק הגיור שניסח שר המשפטים לשעבר, משה נסים. ש"ס ויהדות התורה גם כן מתנגדות להמלצות. בראשון עשוי נסים להגיש את מסקנותיו לנתניהו ונראה שאחד המשברים הפוליטיים המשמעותיים בשנה החולפת - רחוק מסיום

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: מיזם "גיור כהלכה" כאלטרנטיבה לגיור הממלכתי)

המלצות ועדת הגיור שיוגשו ביום ראשון לראש הממשלה בנימין נתניהו היו אמורות לסיים את אחד המשברים החריפים בממשלה הנוכחית - אבל הן דווקא מציתות מחדש את הקרב של האגף החרדי. הראשון לציון, הרב שלמה עמאר, רבה של ירושלים, ממובילי המאבק נגד גיור ליברלי - ומי שהיה הרב הראשי לישראל - יוצא במתקפה חריפה נגד טיוטת חוק הגיור שניסח שר המשפטים לשעבר משה נסים ומגדיר אותה ניסיון "לניתוק הרבנות מהמדינה".

במכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS, כתב הרב, מהרבנים הבולטים בזרם הספרדי-חרדי: "נדהמתי לראות אותו דו"ח ההמלצות שיצא על ידי הוועדה לבחינה וגיבוש המלצות בישראל". לדבריו, "אם באתי לסכם תוכן המלצות האלו דרך קצרה, הרי שהם ממליצים לנתק את הגיור מן הרבנות ומן ההלכה, ולהקים מערך שיגייר גיור חברתי ממלכתי על פי רוחם של שוללי ההלכה, ושכחו או התעלמו מהידיעה הברורה שגיור, הוא מונח הלכתי תורני טהור".

עוד בוואלה! NEWS:
ללא תמיכת נתניהו: אלקין הודיע שיתמודד על ראשות עיריית ירושלים
ליברמן נועד עם שר ההגנה הרוסי: "חשוב לשמור קו פתוח בין המדינות"
עזה שוקעת: המספרים שמוכיחים - כך מידרדרת הרצועה אל התהום

הרב עמאר ספד לשר נאמן: "בזמן שאחרים בילו בכל מיני מקומות הוא בילה באוהלה של תורה". רוני כנפו
הרב שלמה עמאר/רוני כנפו

הרב עמאר גם לא חוסך מהשר לשעבר נסים שניסח את המלצות הוועדה לדרישתו של נתניהו. "אני בטוח שלא אצבעות ידיו כתבו דו"ח זה, ואם הצטרף או חתם בוודאי שהוטעה בטעויות גדולות מאד". את הדברים כתב הרב עמאר לרבנים בכירים בציונות הדתית - הרב חיים דרוקמן והרב יעקב אריאל - שהביעו הסכמתם על הדו"ח והמלצותיו: "בוודאי שלא עולה בדעתי אפילו במחשבה שמעלת כבוד תורתכם מסכימים למסקנות אלו, שהן כל כך לא נכונות שבדו"ח הזה, ומתוך שאני מכירכם הדק היטב היטב רבות בשנים, בטוחני שיש כאן טעות, או הטעיה רבתי, ואין לי ספק בזה". מאז שנשלח מכתבו, פרסם הרב אריאל הודעה לפיה הוא חוזר בו מההסכמה להמלצות, והרב דרוקמן שוקל גם את חתימתו.

רבה של ירושלים ציין במכתבו כי הוא הצטער על הדו"ח: "אנא אנו הולכים", כתב. "ולא רק עקירת הגיור מן הרבנות יש כאן, אלא חוששני מאד שזה יסוד לניתוק הרבנות מהמדינה חס וחלילה".

מכתבו של שלמה משה עמאר. --, מערכת וואלה! NEWS
מכתבו של הרב עמאר ל/מערכת וואלה! NEWS, --

נסים יגיש ביום ראשון את המלצות ומסקנות הדו"ח שחיבר על "הגיור בישראל", זאת לאחר שחוק הגיור הממשלתי שקידם יו"ר ש"ס אריה דרעי עורר משבר פוליטי חריף בממשלה. המלצותיו היו אמורות לפשר בין הצדדים אבל ראשי המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה העבירו מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו לפיהם הם מתנגדים להצעה. גורמים ב'יהדות התורה' אמר לוואלה! NEWS: "לא יקום ולא יהיה".

נסים החל לעבוד על הדוח בחודש ספטמבר אשתקד בתום המשבר הפוליטי, זאת לבקשתו של נתניהו. הוא זימן אליו לוועדה למעלה מ-80 אישים, בהם דיינים, שופטים, פוליטיקאים בהווה ובעבר ואישי ציבור. בדוח שאורכו 116 עמודים הוא מפרט סקירה היסטורית, משפטית והלכתית על הגיור בישראל, בצה"ל ובעולם וצירף אליו גם חתימות של רבנים בכירים בציונות הדתית, שהצהירו כי מסקנותיו מקובלות עליהם.

רשות הגיור החדשה לא תהיה כפופה לרבנות הראשית

החלק הנפיץ ביותר במסמך הוא טיוטת הצעת החוק שפורסמה לאחרונה בוואלה! NEWS, ולפיה, תוקם רשות גיור ממלכתית חדשה במשרד ראש הממשלה במקום זו שפועלת שם כיום. בראש הרשות יעמוד אדם שייבחר לתקופה של שש שנים לאחר התייעצות של נשיא בית הדין הרבני הגדול ויו"ר הסוכונות היהודית בישראל. בחמישה מחוזות ברחבי הארץ יופעלו בתי דין לגיור: ירושלים, המרכז, חיפה והצפון, דרום ואשדוד.

נוסף לכך, רשות הגיור החדשה לא תהיה כפופה לרבנות הראשית לישראל, אך הדיינים המגיירים יהיו כולם אורתודוכסיים ויגיירו לפי ההלכה האורתודוכסית. עם זאת, הדיינים יתמנו על ידי ועדה של 11 חברים. הוועדה מורכבת מראש הממשלה, שר המשפטים, הרבנים הראשיים, יו"ר הסוכנות היהודית או נציגיהם ועוד. בפועל, לא יהיה בה רוב דתי או חרדי ויינתן בה ביטוי לרפורמים והקונסרבטיבים.

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
רשות הגיור החדשה לא תהיה כפופה לרבנות הראשית/רוני כנפו

לפי טיוטת החוק, הגיור בישראל ייעשה רק על ידי הרשות החדשה, קרי המדינה, באופן שמונע מרבנים רפורמים, קונסרבטיביים ואורתודוכסים לגייר באופן פרטי. טיוטת ההצעה קובעת גם כי גיורים שנערכו על ידי "קהילה יהודית מוכרת בחוץ לארץ" יוכרו לעניין חוק השבות, גם אם נעשו שלא על פי ההלכה האורתודוכסית.

נושא הגיור הוא אחד הנושאים הפוליטיים המתוחים בשנה האחרונה. ההמלצות של נסים היו אמורות לפשר בין הצדדים, אך לפי המסרים שראשי ש"ס ויהדות התורה העבירו בימים האחרונים לנתניהו - הם רק עלולים להצית את המשבר מחדש. במפלגות החרדיות הודיעו כי הם לא מקבלים את הדוח של נסים. ח"כ משה גפני, אחד מראשי 'יהדות התורה' אמר: "אנחנו דוחים מכל וכל את המלצות ועדת הגיור הפוגעות באופן חמור בסטטוס קוו בנושא הגיור".

במפלגת האיחוד הלאומי ציינו כי המתווה המוצע "לוקה בכשל יסודי. הגיור הוא עניין הלכתי ולא תרבותי. אין מקום ל'פייק' גיור במדינה היהודית ולכן הסמכות ההלכתית היחידה היא הרבנות הראשית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully