וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסך העשן של ליצמן: יותר ממחצית מבני הנוער ניסו סיגריות לפני גיל 13

דוח משרד הבריאות מראה כי שיעור המעשנים בישראל עבר את הממוצע מדינות ה-OECD וכי "מחלת העישון" מכרסמת בכל שכבות הגיל במדינה. מבקר המדינה הצביע על שורת הטבות שחילק בעבר סגן שר הבריאות ליצמן לחברות הטבק. ב-2017 מכירת סיגריות הכניסה למדינה 6 מיליארד שקל

צילום: באדיבות חדשות עשר, עריכה: שניר דבוש

יותר מ-50% מהתלמידים התנסו בעישון סיגריות כבר בגיל 13 או מוקדם יותר וכ-4% מתלמידי כיתות ו' מעשנים סיגריה אחת ביום - נתונים מדאיגים אלה נחשפו היום (חמישי) בדוח השנתי שמפרסם משרד הבריאות לרגל היום הבינלאומי ללא עישון החל היום. על פי הדוח, שיעור המעשנים בישראל, הן הנשים והן הגברים, גבוהה בהרבה מאשר ביתר מדינות ה-OECD.

בנוסף לכך, נתוני משרד הבריאות מצביעים על עלייה של כ-10% בכמות הטבק המיובאת לארץ, המגלגלת לקופת המדינה 404 מיליון שקל בשנה ממסים. הדוח מתפרסם ברקע ביקורת חריפה שמתח מבקר המדינה על סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ואנשי לשכתו שמחלקים הטבות והקלות לחברות הטבק במקום להילחם במגמות העישון במדינה.

הדוח מבוסס על סקר "ידע, עמדות והתנהגויות בריאות בישראל 2017", שנערך במרכז הלאומי לבקרת מחלות (מלב"ם) במשרד הבריאות, בשיתוף המחלקה לחינוך וקידום בריאות. עוד עולה כי למרות שחל שיפור קל בשיעור המעשנים בישראל מעל גיל 21 (20.5% לעומת 21.6% בשנת 2016) יתר הנתונים הנוגעים בכלל שכבות הגילים במדינה מצביעים על כך ש"מחלת העישון" בישראל, על שלל נזקיה, ממשיכה לכרסם באין מפריע.

לקריאה נוספת:
"אני צמודה לבני חולה הסרטן, למה אני צריכה לאכול ג'אנק פוד בביה"ח"?
בחזרה לשולחן המו"מ: הופסקה שביתת עובדי מקצועות הבריאות

נתונים על מצב המעשנים בישראל לשנת 2017. מערכת וואלה!
נתונים על מצב המעשנים בישראל לשנת 2017/מערכת וואלה!

על פי נתוני הדוח, שיעור הגברים המעשנים בישראל עומד על 25.9% וגבוה בשלושה אחוזים מהשיעור הממוצע בכלל מדינות ה-OECD (22.9%). בקרב הנשים נרשם בישראל שיעור של 15.3% מעשנות - לעומת 14.3% בממוצע של ה-OECD. בקרב בני הנוער המצב חמור בהרבה - יותר ממחצית מהתלמידים בישראל התנסו בעישון בעברם, ודיווחו כי ההתנסות הראשונה שלהם הייתה בגיל 13 או מוקדם יותר. בקרב הציבור הערבי עומד השיעור על 56%, בעוד שבציבור היהודי הוא נמוך בכמחצית (30%). כ-20% מתלמידי כיתה י' מעידים כי התנסו בעישון סיגריות בעבר. גם כאן, הנתון גבוה יותר בהשוואה לממוצע בקרב המדינות המפותחות (17%).

מהדוח עולה עוד כי 5.3% מתלמידי כיתות ו', ח' ו-י' מעשנים סיגריות או מוצרי טבק לפחות פעם אחת בשבוע במגזר היהודי, ובמגזר הערבי הנתונים חמורים עוד יותר ועומדים על 14.4%. בפילוח הגילים עולה כי 3.7% מתלמידי כיתות ו' מעשנים סיגריות או מוצרי טבק לפחות פעם אחת ביום, עלייה דרמטית ומדאיגה לעומת 1.2% לפני כעשור. כמו כן, נרשמה עלייה בעישון נרגילה בקרב בני נוער, כאשר 21% בממוצע מהתלמידים דיווחו כי התנסו בעישון נרגילה בעבר (28% בנים ו- 15% בנות). המספרים הולכים ועולים בין כיתות ו' לח' ולכיתה י'.

עוד באותו נושא

גם גני השעשועים ברשימה: הורחב איסור העישון במקומות ציבוריים

לכתבה המלאה
חייל מעשן, 2014. רויטרס
חיילים מעשנים בשיעור כמעט כפול מאשר חיילות. אילוסטרציה/רויטרס

גם בצה"ל מעידים חיילים וחיילות כי התחילו לעשן בגיל 16, וכי כמות צריכת הסיגריות היומית הממוצעת בקרב המתגייסים עומדת על כחצי חפיסה. שיעור העישון בקרב החיילים הגברים עמד על 28% ובקרב המתגייסות על 13.5%, המבטאים עלייה בשיעור החיילים המעשנים וירידה קלה בקרב המעשנות. אולם חשוב לציין כי נתוני עישון בקרב חיילי צה"ל גבוהים מדי שנה ובשנה שעברה הודיע הרמטכ"ל על תכנית "צהל נקי מעישון" והכריז על 56 בסיסים בהם ייאסרו העישון ומכירת מוצרי טבק, ובהמשך שאר בסיסי צה"ל. כמו כן הועברו בצה"ל יותר מ-30 סדנאות קבוצתיות לגמילה מעישון ובקופות החולים נרשמו למעלה מ-27 אלף מעשנים מבוגרים, אחרי שחרורם מצה"ל, לתכניות גמילה

למרות הצהרות ליצמן מדיניות משרד הבריאות מלאה בחורים

מחברי הדוח מתריעים כי "עישון סיגריות הוא אחד מדפוסי ההתנהגות המסוכנים ביותר לבריאות" וכי עישון "עלול לגרום לנזקים בריאותיים רבים, בהם סרטן, מחלות לב וכלי דם, ולבעיות במערכת הנשימה". בדוח מצוין עוד כי ארגון בריאות העולמי קבע שעישון טבק הוא גורם התמותה השני הנפוץ ביותר בעולם וכי הוא גורם הסיכון הרביעי בחשיבותו למחלות ברחבי העולם.

למרות זאת מדיניות משרד הבריאות, ובעיקר בלשכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מגומגמת בנושא הזה ומלאה בחורים. אמנם אתמול הועברה בוועדת הבריאות בכנסת הרחבת צו איסור עישון במקומות ציבוריים כמו רשויות מקומיות, בתי חולים, גני ילדים, חניות ועוד - אולם מרבית המקומות נוספו לצו ביוזמת חברי כנסת שונים, כמו ח"כ יהודה גליק (הליכוד), בניגוד לרשימת מקומות מינוריים שהגיש השר.

דוח עישון השנתי לשנת 2017. חדשות 10, צילום מסך
ליצמן בדיון בוועדת הבריאות בנושא עישון, היום/צילום מסך, חדשות 10

ליצמן אף הצהיר לא פעם בכנסי בריאות שונים כי הוא ומשפחתו אינם מעשנים וכי הוא נגד עישון אולם בפועל בשבע שנות כהונתו במצטבר נתוני העישון בארץ רק הולכים ומאמירים, ומחלחלים אפילו לשכבות גיל נמוכות יותר. מבקר המדינה פרסם לפני כחודש פרק שלם בדוח שחיבר שעסק בהתנהלותו הבעייתית של סגן השר ובכירי משרדו בפגישות לא מדווחות עם חברות הטבק.

בין היתר מצביע המבקר על מתן שורה של הטבות והקלות כלכליות חסרות תקדים לחברות הטבק החזקות בעולם, עם בקשתן להרחיב פעילות בתחומי ישראל ואף להכניס מוצרים חדשים, כמו הסיגריה האלקטרונית אייקוס (IQOS) של חברת "פיליפ מוריס", שבאישור משרד הבריאות לא הוחלו עליה החוקים המחמירים של מוצרי טבק ורק לאחר רעש תקשורתי ושתי עתירות לבג"ץ ליצמן שינה עמדתו.

לאחרונה אף נכנסה לארץ באופן שקט שחקנית חזקה נוספת, הסיגריה האלקטרונית "ג'ול", מתוצרת ארצות הברית, אשר אינה מכילה טבק אמנם אבל כן מכילה ניקוטין. גם ה"ג'ול" נהנית מהעדר הרגולציה של משרד הבריאות על סיגריות האלקטרוניות, ונמכרת באין מפריע לכלל הציבור וגם לקטינים בחנויות ממכר שונות במרכז הארץ.

ההכנסות ממכירת סיגריות ב-2017: יותר משישה מיליארד שקל

ההטבות שניתנו לחברות הטבק מקבלות ביטוי גם בדוח הנוכחי. במהלך שנת 2016 הוציאו חברות בענף 55.3 מיליון שקל על פרסומות, חסויות, קידום מכירות ודיוור ישיר, וגם השנה נמשכה מגמה של עלייה חדה בהשקעה בפרסום באינטרנט ובמובייל - מה שמאפשר לפנות לקהלים מוגדרים, כגון צעירים.

על-פי ההערכות, עמדו הכנסות המדינה ממס קנייה על סיגריות בלבד בשנת 2017 על כ-5.79 מיליארד שקל, מהם כ-5.23 מיליארד מייבוא וכ-554 מיליון מייצור מקומי. בנוסף, התקבלו כ-352 מיליון שקל ממסי קנייה על טבק לגלגול וכן תקבולים נוספים של כ-52 מיליון שקל ממוצרי טבק אחרים - בסך הכל 6.19 מיליארד שקל. זאת, לא כולל תקבולי מע"מ, המסתכמים בכמיליארד שקלים נוספים.

נתונים על מצב המעשנים בישראל לשנת 2017. מערכת וואלה!
נתונים על מצב המעשנים בישראל לשנת 2017/מערכת וואלה!

עוד עולה מהדוח כי בשנת 2017 נצרכו בישראל 292 מיליון חפיסות סיגריות - מהן 261 מיליון חפיסות מייבוא ו-31 מיליון חפיסות מייצור מקומי - ירידה של 6.7% לעומת שנת 2016. כ-10% מצריכת הסיגריות בישראל מקורן בחנות הפטורה ממס בנמל התעופה בן גוריון ובחנויות דומות במעברי הגבול האחרים.

בשנת 2017 יובאו 760,150 ק"ג טבק לישראל, עלייה של כ-9.3% בהשוואה לשנת 2016. חלקן של הסיגריות המגולגלות מכלל הסיגריות הנצרכות עלה מ-0.2% בשנת 2009 והגיע לכ-15% בשנת 2017. מכיוון שישנו עיוות מס, והמיסוי על טבק לגלגול נמוך משמעותית מהמס על סיגריות רגילות, יש תמריץ למעשנים לעבור לצריכת טבק לגלגול במקום לבחור בהפסקת עישון ונגרם אובדן הכנסות ממסים שהצטבר בשנים 2012-2016 ל- 1.5 מיליארד שקל. בשנת 2017 נמכרו בישראל מייצור מקומי ומייבוא 201 טון של טבק לנרגילה, עלייה של 28% לעומת שנת 2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully