וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני צמודה לבני חולה הסרטן, למה אני צריכה לאכול ג'אנק פוד בביה"ח"?

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי רוב בתי החולים לא מספקים מזון להורים המלווים את ילדיהם והם נאלצים לקנות מזון בקפיטריות ובמכונות האוטומטיות, המוכרות ארוחות במחירים גבוהים - כל זאת בחסות משרד הבריאות שלא מגביל הספקים. "עשרות אלפי שקלים לאשפוז"

עריכת וידאו:ניר חן

הורים לילדים המאושפזים בבתי חולים ברחבי הארץ נאלצים לשלם מאות שקלים עבור ארוחות בזמן האשפוז - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS. על פי הנתונים, ברוב מחלקות הילדים בבתי החולים בארץ, בעיקר בבתי החולים הגדולים, לא מספקים ארוחה ושתייה להורים המלווים את ילדיהם ולמעשה מפנים אותם לקנות מדי יום בקפיטריות ובמכונות האוטומטיות בשטחי בית החולים, המוכרות ארוחות וחטיפים במחירים מופקעים.

עיקר העלות הנוספת המושתת על כתפי ההורים מגיעה מרכישה במזנונים ובבתי הקפה הפועלים בתחום בתי החולים. זאת, בחסות משרד הבריאות שמסרב להגביל את המחירים, על אף שהוא זה שמנסח את המכרזים להפעלתם מדי שנה.

ילדה בבית חולים. ShutterStock
רמה ירודה מאוד של תנאים פיזיים ברוב בתי החולים/ShutterStock

עוד עולה מהנתונים כי למעט ארבעה בתי חולים, שבהם ניתן סיוע להורים המלווים בתנאים מסוימים, ברוב בתי החולים בארץ התנאים הפיזיים - מלינה ועד להזנת ההורה המלווה - הם ברמה ירודה מאוד, דבר המשבש באופן ניכר את שהות ההורה. בתי החולים שבהם אוסרים על ארוחות ההורים המלווים הם שיבא שבתל השומר, בית החולים לילדים שניידר שבפתח תקווה, אסותא באשדוד, וולפסון בחולון, רמב"ם ובית החולים כרמל בחיפה, קפלן שברחובות, ברזילי שבאשקלון, סורוקה שבבאר שבע, הלל יפה שבחדרה, מאיר שבכפר סבא, יוספטל שבאילת, הדסה עין כרם והדסה הר הצופים שבירושלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"הדבר הכי קשה זה להיות רחוקים מהבית"

גם בשאר בתי החולים החלוקה לא נעשית באופן ישיר: מבית החולים איכילוב שבתל אביב נמסר כי ההורים מקבלים ארוחות "שלא באופן רשמי". במרכז הרפואי לגליל שבנהריה אמרו כי ההורים מקבלים ארוחות "שלא באופן מסודר" במחלקה הכירורגית ובטיפול הנמרץ לילדים, אך כי במחלקת הילדים לא ניתנות ארוחות להורים כלל. בבית החולים זיו שבצפת השיבו כי ההורים אל מקבלים ארוחות "אלא אם יש עודף" ובבית החולים העמק שבפעולה ציינו כי ההורים אינם מקבלים ארוחות, אך כי "יש סלסלת פירות". בבית החולים אסף הרופא שבבאר יעקב ההורים מקבלים מזון "רק במקרים מסוימים" ובהדסה עין כרם שבירושלים ההורים לא מקבלים ארוחות, למעט בפגיה. כלל בתי החולים מחריגים אימהות מניקות ואימהות לפגים, שמקבלות ארוחות באופן קבוע ומוצהר.

בחודש ספטמבר 2017 ערכה המועצה הישראלית לצרכנות סקר בקרב 20 בתי חולים בנושא יוקר הארוחות המוצעות לקהל המאושפזים ומלוויהם, ה"שבויים" בשטח בתי החולים. מהסקר עלה כי בית החולים הדסה עין כרם, שכאמור אינו מסייע להורים בארוחות במהלך היום, הוא היקר ביותר למטופלים ולמלוויהם - כוס קפה עולה עשרה שקלים, וכריך חביתה - 29 שקלים. כלומר, אם יחפוץ המלווה בארוחת בוקר צנועה הוא ישלם 39 שקלים, וכך רק נפתח היום. המצב דומה גם בבית החולים זיו שבצפת, שם כוס קפה או פחית קולה תעלה להורה עשרה שקלים, ומחירו של כריך חביתה הוא 25 שקלים. המצב אינו טוב ביותר במכונות האוטומטיות, שם פחית שתיה או בקבוק מים מינרליים עולים תשעה שקלים. אם בבית החולים העמק ירצה ההורה לשתות פחית קולה ולאכול חטיף קטן מהמכונות האוטומטיות, הדבר יסתכם ב-18 שקלים.

בבית החולים סורוקה שבבאר שבע פחית קולה עולה עשרה שקלים גם כן, וכך גם קפה הפוך קטן. בבית החולים רמב"ם, שמונע גם הוא ארוחות מהורי המאושפזים, קפה ומאפה נמכרים יחד ב-23 שקלים, ובבית החולים וולפסון, כריך חביתה וקפה יעלו 35 שקלים. בכל המקרים האלה מדובר במזנונים הנמצאים בתוך גבולות בתי החולים. ישנם בתי חולים, כמו איכילוב ווולפסון, הסמוכים למרכזי קניות שבהם ארוחות עולות אף יותר.

יפעת חימי מקריית שמונה היא אמא לחולה סרטן. בנה חלה בלוקמיה בגיל שנתיים וחצי, וכשנתיים לאחר מכן חלה בסרטן מסוג לימפומה B. הוא אושפז בבית החולים שניידר אחרי אשפוז קצר במחלקת הילדים בבית החולים זיו הקרוב יותר לביתם. בנה של חימי בריא כעת, אולם ששת חודשי האשפוז שלו בשניידר היו קשים עבורה גם מבחינה כלכלית. "הדבר הכי קשה זה להיות רחוקים מהבית", סיפרה לוואלה! NEWS. "אני לא יכולה לזוז מבית החולים כי אני צמודה לילד. אני לא מכירה אף אחד באזור ואין לי יכולת אפילו לבשל אוכל מזין ובריא, אז נאלצנו לאכול המון ג'אנק פוד. ההוצאות היו ממש מטורפות כי הכל נורא יקר".

"הייתי מצפה שתהיה תמיכה להורים", הוסיפה. "שוברים, או הנחה. אנחנו מגיעים מאזור כל כך מרוחק, שעתיים וחצי נסיעה. אבל גם אם היינו גרים קרוב, אנחנו כל כך מנוטרלים מהבית, ובסיטואציה רגשית כזו אי אפשר לחשוב על להכין אוכל. זה עשרות אלפי שקלים לזמן אשפוז, וזה בזמן שאתה לא עובד וההכנסה יורדת. אני חושבת שהורים של ילדים אונקולוגיים עוברים מצבים מאוד קשים, אז צריך להיות לפחות דגש על תמיכה בהם. אוכל זה דבר בסיסי".

קפיטריה בבית חולים. ניב אהרונסון
קפיטריה בבית חולים. אילוסטרציה/ניב אהרונסון

ההורים המלווים מציינים ארבעה בתי חולים לחיוב. בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק אומרים כי "כל מאושפז, ללא קשר לגילו, מקבל ארוחה. אם מדובר בתינוק - האם מקבלת את המנה שלו. מי שמבקש תוספת תמיד מקבל, ובאופן קבוע יש לחם וממרחים בפינת הקפה". אחת הסיבות שבגינן המטבח פתוח גם להורים המלווים הוא איסור הכנסתו של אוכל מבושל מן החוץ מטעמי כשרות. גם בבית החולים הירושלמי שערי צדק מקבלים ההורים ארוחות או שוברים לארוחות בחדר האוכל. בבית החולים לניאדו שבנתניה מקבלים ההורים ארוחות, ואף יותר מזה: "ההורים מקבלים ארוחות מדי יום, לרבות ארוחת שבת וחג. במחלקה קיים מטבחון המכיל עמדת קפה ותה, מיחם, קולר ומקרר לאחסון מזון העובר ניקיון מדי בוקר", נמסר.

במחלקת הילדים הכירורגית בבית החולים בני ציון שבחיפה, ההורים מקבלים ארוחות ובמטבחון ההורים יש לחם, מעדנים וחלב וגם כוסות לשתייה. במחלקה לטיפול נמרץ (פגיה) מקבלים ההורים תלושים לארוחת הצהריים של הצוות, ואוכלים ארוחת בוקר וערב במחלקת היולדות. במחלקת הילדים הרגילה ההורים מקבלים אוכל אם נשאר ממנו, ואימהות מניקות מקבלות את כל הארוחות. כמו כן נבדקו תנאי הלינה של ההורים, ועלה כי מרבית ההורים ישנים לילות ארוכים ולעיתים אף חודשים בכורסא לצידו של הילד, דבר הגורם לירידה בתפקוד שלהם ובטיפול בילד לאורך זמן. בבתי החולים לניאדו ואסותא באשדוד, לעומת זאת, מציעים להורים מיטה בלילות.

משרד הבריאות מתנער מהורי הילדים המאושפזים

בנובמבר 2017 התנהל דיון נוקב בנושא בוועדה לזכויות הילד. השתתפו בו נציגי משרד הבריאות, נציגי בתי החולים שניידר והדסה, נציגי עמותות סיוע הזנה בבתי חולים והורים לילדים מאושפזים. נציגי בתי החולים הודו כי הם מכירים את הבעיה מזה שנים, ומנהל בית החולים שניידר סיפר כי מתוכננת הקמת בניין נוסף בבית החולים, שבו יינתן מענה למנוחת הורים. נציגי משרד הבריאות תלו את המצב במחסור תקציבי. בתום הדיון הוחלט כי משרד הבריאות ימצא מענה לסוגיית המזון וכי יפקח על המחירים בקפיטריות ובמזנונים של בתי החולים. ואולם, חלפו מאז כמעט שמונה חודשים ודבר לא השתנה.

מוקדם יותר החודש שלח משרד הבריאות התייחסות ראשונה לנושא והתנער מסיוע להורים. "נושא הזנת ההורים, הלנתם ודאגה לשאר צרכיהם אינו חלק מהמשימות המוגדרות של בתי החולים. המשרד רואה קושי בחלוקת מזון מעמותות, מאחר שאין שליטה על ההרכב התזונתי ועל תנאי התברואה אשר עלולים לסכן את המטופל ומשפחתו", נכתב במכתב ליו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו). "משרד הבריאות פרסם לפני יותר משנה מכרז לקפיטריות ומזנונים, כך שיחויבו למכור סל של מזונות במחיר מופחת ומפוקח. לא ניתן לחייב פיקוח על מחירי כלל המזון". עוד צוין במכתב כי לאור הקושי שהעלו ההורים בדיון, ידינו גורמי מקצוע במשרד בפתרונות אפשריים.

"התפיסה היא שילד לא יכול להיות מאושפז לבד", אמרה ח"כ שאשא ביטון. "אף אחד לא שם ילד בן שש לבדו. הוא זקוק להשגחה צמודה, בדיוק כשם שמדובר ביולדות או באימהות מניקות שנמצאות לצד התינוק המאושפז, שם ברור לכולם שהן מקבלות אוכל כי הן נספרות כמאושפז אחד עם הילדים". לדבריה, "ההורים האלה הם קהל שבוי, הם חייבים להיות שם. הם נאלצים להתמודד עם הוצאות כספיות כבדות, ולפעמים אף לוותר על ארוחות. הם גם ישנים על כורסא לילה אחר לילה, ואז כשהילדים משתחררים הם תשושים והדבר פוגע בטיפול בילד אחרי שחרורו".

(עדכון ראשון: 12:39)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחלקת ילדים בבית החולים קפלן. אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully