וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם גני השעשועים ברשימה: הורחב איסור העישון במקומות ציבוריים

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה את הצעת משרד הבריאות להרחבת צו מניעת העישון, כך שיכלול, בין היתר, בתי חולים ומרפאות, גנים ציבוריים, אולמות אירועים, בתי משפט ומשרדי ממשלה. ליצמן: "פועלים מדאגה לאזרחים, האיסור יורחב גם למסעדות"

צילום: אילוסטרציה ולצמי וואלה!NEWS, עריכה: ניב מעוז

ועדת עבודה ורווחה אישרה היום (רביעי) את הצעת משרד הבריאות להרחבת צו למניעת עישון במקומות ציבוריים. האיסור יכלול בעקבות הצו גם בתי חולים ומרפאות, בטווח של עשרה מטרים מהכניסה ומהיציאה, וכן אירוע תרבות והתהקלויות של 50 אנשים ויותר. העישון ייאסר גם במשרדי ממשלה, מועצות דתיות, עיריות ובתי משפט, וכן בגני חיות, באולמות אירועים, בגני שעשועים ובחניונים.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי "אנו רואים בעישון ונזקיו סכנה לבריאות הציבור והרחבת הצו תביא להחמרת המאבק שלנו בעישון מתוך דאגה לאזרחים. אני מודה לוועדת העבודה, רווחה ובריאות על ההירתמות המהירה לתהליך. משרד הבריאות ממשיך במלחמה נגד העישון והרחבת האיסור בעישון במקומות ציבוריים היא חלק ממערך פעילויות שאנו נוקטים לטובת הציבור". ליצמן הוסיף שבימים אלו עובד המשרד על צו נוסף שיתרחב גם לאיסור עישון במסעדות.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף: "עשינו היום צעד גדול בהגנה על הציבור מפני נזקי העישון. התיקון שביצענו עם הוועדה מבטא את המחויבות שלנו למלחמה בעישון. מודה ליור הוועדה על המחויבות."

מאפרה. ShutterStock
"בשורה של הצלת חיים למדינת ישראל"/ShutterStock

בכנסת סוכם בין מנכ"ל הכנסת לח"כ יהודה גליק (הליכוד), יוזם הצו, כי למרות שהצו לא חל על הכנסת, הכנסת תסגור את כל חדרי העישון בבניין, מלבד קובייה אחת המיועדת לעישון. אזורי העישון מחוץ לבניין יצומצמו, ייאכף איסור העישון, תתוגבר האכיפה ויתווספו שלטים בנושא. "אנחנו מביאים היום בשורה של הצלת חיים לתושבי מדינת ישראל. זהו צעד נוסף בסדרה של צעדים שנמשיך להביא ולא נרפה על מנת להציל חיי אדם", אמר גליק. איסור העישון בכנסת הוכנס לאחר מאבק של גליק בשנה האחרונה, תוך התנגדות עיקשת של הכנסת להיכנס לרשימה, בטענה כי מדובר ב"מקום עבודה" שבו ישנו חדר המיועד לעישון.

תזמון הרחבת צו האיסור מיטיבה עם ליצמן, שכן רק לפני כמה שבועות פורסם דוח מבקר המדינה שהצביע על הקשר הקרוב בין ליצמן ופקידיו הבכירים לחברות הטבק. בדוח עלו כמה אירועים שבהם נמצא שיתוף פעולה תמוה בין ליצמן והגופים המדוברים, שבמסגרתם אנשי לשכתו של ליצמן סיפקו לחברות הטבק המובילות בארץ שורה של הטבות והקלות. מעשים אלו מנוגדים למצופה משר הבריאות, שאמור להנהיג מדיניות קשוחה למיגור תופעת העישון המתרחבת מדי שנה ומהווה גורם מוות מוביל בארץ. שניים מגורמי התחלואה והמוות המרכזיים בישראל הם סרטן ומחלות לב, הנובעות בין היתר מעישון.

במאי 2011 החליטה ממשלת ישראל לאמץ את התכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו, בהתאם להמלצת משרד הבריאות, והטילה על משרד הבריאות לפעול ליישומה. ביולי 2014 נכנס לתוקפו צו איסור עישון באצטדיוני ספורט. בפברואר 2016 נכנס לתוקף צו של שר הבריאות לאיסור עישון במוסדות חינוך. לפי צו זה, חל איסור מוחלט על עישון בכל שטחו של מוסד חינוכי - במבנה, בחצר ובטווח של עשרה מטרים מהכניסה ומהיציאה - וכן נאסר על הקצאת חדר עישון.
דברי ההסבר של הצו מדגישים את חומרת הפגיעה מעישון כפוי ומצביעים על 800 איש שמתים בשנה מעישון כפוי מבין 8,000 ישראלים שמתים בשנה מעישון - כלומר אחד מכל עשרה המתים מעישון, הוא קורבן של עישון פסיבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שר הבריאות יעקב ליצמן, מתפטר מתפקידו 26 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מבקר המדינה הצביע על הקשר בינו לבין חברות הטבק. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

כשנכנסו לתוקף התקנות לאיסור עישון בבתי קפה ובבארים, פורסמו גם הקנסות הגבוהים הצפויים למעשנים במקומות אלה. ואולם, כמה חודשים בלבד לאחר מכן, נשמעה ביקורת ציבורית על מיעוט תקני פקחים - ורבים חזרו לעשן במקומות האסורים. כעת, משנוספו מאות מקומות חדשים שבהם אסור לעשן, נשאלת השאלה אם הדבר ייאכף ומי יעשה זאת.

האגודה למלחמה בסרטן ואיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית בירכו על הרחבת הצו. "הצעד מהווה אבן דרך לקראת יישום מלא של אמנת הפיקוח על הטבק והחלטת הממשלה מ-2011 ליישום הצעדים הנדרשים למניעת תחלואה והצלת חיים כתוצאה מנגע העישון הממכר והממית. אנו נעקוב מקרוב אחר יישום התקנות ומימוש הבטחת משרד הבריאות לביטול חדרי העישון בשבועות הקרובים. אנו קוראים לציבור בישראל לעמוד על זכותו לנשום אוויר נקי מעישון בכל זמן ובכל מקום", נמסר.

החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל מההסתדרות הרפואית בירכה גם היא על אישור הצו להרחבת האיסור על העישון במקומות ציבוריים. מהחברה נמסר כי "עם זאת, בעיה חמורה בישראל היא האכיפה על החקיקה הקיימת. אנו קוראים למשרד הבריאות ולרשויות המקומיות לפעול לפתרון בעיה זו המובילה לכך שהרוב המוחלט בישראל נחשף דרך קבע לאלפי כימיקלים מזיקים הנפלטים מעישון כפוי".

אינפו - מקמות בהם אסור לעשן. מערכת וואלה! NEWS
אינפו - מקמות בהם אסור לעשן/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully