וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התאונות הקטלניות: תיאסר עבודת בני נוער באתרי בנייה

31.5.2018 / 5:00

שר העבודה והרווחה חיים כץ פרסם הוראת שעה הכוללת אכיפה מנהלית נגד הקבלנים וסגירת אתרי בנייה. דוח המשרד: ישראל מדורגת במקום השלישי בין מדינות ה-OECD בכמות ההרוגים בתאונות עבודה בענף הבנייה. בשנים האחרונות נהרגו באתרי הבנייה חמישה נערים ועשרות נפצעו

צילום: אנשי הדממה וניב אהרונסון, עריכה: יוסי אלטר

(בוידאו: אסון קריסת המנוף בכפר סבא, פברואר)

בעקבות מקרי המוות והתאונות באתרי בנייה של פועלי בניין בני נוער, מורה שר העבודה והרווחה חיים כץ על איסור העסקת בני נוער באתרי בנייה רוויה (בנייה למגורים, ד"י) למשך חמש שנים. המשרד ישים דגש על אכיפת תעסוקת בני נוער בעבודות בנייה שאסורות להם גם היום, כגון איסור עבודה בגובה (אשר במסגרתה מתרחשות 64% מהתאונות הקטלניות) ואיסור נשיאת משקלים כבדים.

האכיפה תתבצע בשיתוף עם המוסד לבטיחות וגיהות אשר יקיים הדרכות בנושא באתרי הבנייה השונים. הענישה לא תהיה פלילית אלא מנהלית: על קבלן שייתפס מעסיק בני נוער יושת צו בטיחות שיביא לסגירת אתר הבנייה. כמו כן יפורסם שם הקבלן ברשומות ועניינו יטופל אצל רשם הקבלנים.

בנוסף להוראה השעה יוזם המשרד, לראשונה, קמפיין הסברתי מקיף במגזר הערבי להעלאת המודעות לאיסור העסקת נערים באתרי הבנייה. בני הנוער מהמגזר הערבי מהווים אחוז משמעותי מכלל בני הנוער המועסקים באתרי הבנייה.

עוד בוואלה! NEWS:
היילי בדיון במועצת הביטחון: "מטרתו של חמאס - להשמיד את ישראל"
רשמית: הארווי ויינשטיין יעמוד לדין באשמת אונס
חמאס וישראל מציגים: כך מקיימים תיאום ביטחוני במהלך מלחמה

זירת אסון קריסת החניון ברמת החייל. מגד גוזני
קריסת החניון ב-2016/מגד גוזני

לצד ההוראה פרסם מנהל הבטיחות דוח אשר נועד להציג תמונת מצב כוללת בשוק העבודה. על פי הדוח מדורגת ישראל במקום השלישי מבין מדינות ה-OECD אחרי קפריסין ופורטוגל במספר ההרוגים בתאונות עבודה בענף הבנייה. כמו כן מגלה הדוח כי 62 אחוזים מכלל תאונות העבודה הקטלניות במהלך שנת 2015 אירעו באתרי בנייה.

בנוסף, על פי הנתונים המובאים בדוח, ניתן לראות כי בכ-30% מהמקרים של תאונות קטלניות בעבודה בגובה, קרתה התאונה בעקבות כשל באמצעים המשמשים לביצוע העבודה (כדוגמת פיגומים, טפסנות וסולמות). ב-20% מהתאונות הקטלניות היו מעורבים כלי הרמה (כדוגמת עגורן צריח או משאבת בטון) ואילו 15% מהתאונות נגרמו על ידי פגיעה של חומרי בניין שונים בעובדים.

חיים כץ בכנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
64% מהתאונות הקטלניות בענף הבנייה מתרחשות במסגרת עבודה בגובה/ראובן קסטרו

מספר המועסקים הכולל בענף הבניה בשנת 2016 עמד לפי נתוני למ"ס על 200,650 בני אדם. מתוך סך המועסקים, 2,004 היו בני נוער. בין השנים 2015-2017 נהרגו 5 בני נוער באתרי בניה לסוגיהם (נער אחד ב-2015, נער 1 ב-2016 ו-3 נערים ב-2017). שלושה מבין חמשת הנערים נהרגו בעת ביצוע עבודה בגובה, נער אחד נהרג בעקבות התמוטטות עפר ונער אחד נהרג עקב התחשמלות. בין השנים 2015-2016 נפצעו 75 בני נוער, 38 בשנת 2015 ו-37 בשנת 2016 (הנתונים בגין 2017 אינם מלאים משום שטרם תם המועד להגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי בגין שנה זו).

שר העבודה והרווחה חיים כץ הדגיש כי "מצב הבטיחות באתרי הבנייה הוא פצצה מתקתקת לבני נוער, ועד שהיזמים והקבלנים לא יפנימו את הלך הרוח החדש ויקפידו על התקנות, אני לא שקט עם עבודת הנערים באתרי הבנייה". מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, ראובן בן שמעון, בירך על ההוראה אך טען כי על האיסור להיות אף מחמיר יותר. "אנו דורשים בתוקף כי האיסור יהיה גורף לכל אתרי הבנייה ולא רק לבנייה רוויה. מקומם של בני הנוער איננו צריך להיות באתרי הבנייה נוכח מחיר הדמים שאתרי הבנייה גובים וההפקרות המתמשכת בענף הבנייה", אמר בן שמעון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully