וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגרים חשבון דרך עזה? התמנון האיראני נוקם את התקיפות בסוריה

29.5.2018 / 19:42

הג'יהאד האסלאמי אמנם אחראי למטחים מהרצועה, אך קשה להאמין שהארגון הממומן ברובו על ידי טהראן היה מסתכן בחרחור מלחמה על דעת עצמו. הפעולה מביכה את חמאס, שאם ינסה לבלום את הירי עלול להיתפס כמשת"פ של ישראל

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל ותומר לוי

מיד לאחר הירי המסיבי מרצועת עזה של פצצות מרגמה ורקטות לעבר ישראל נפוצו בעזה השמועות כי מי שעומד מאחורי הירי הוא ארגון הג'יהאד האסלאמי. ואכן, כמה שעות לאחר מכן הגיעה התגובה הישראלית - הפצצות שרובן פגעו במטרות של "הסראיה"- הזרוע הצבאית של הג'יהאד. ואם זה נשמע כמו ג'יהאד ונראה כמו ג'יהאד הרי שסביר שאנו עדים לניסיון של איראן לעורר מלחמה בגזרת הדרום.

ואם לא תחול עצירה בהתדרדרות בשעות הקרובות, זה עלול אפילו להפוך לניסיון מוצלח. כבר כעת מדובר בירי חסר תקדים בהיקפו לעבר מטרות ישראליות, לפחות מאז סיומו של מבצע "צוק איתן" באוגוסט 2014, ובהתאם גם התגובה הישראלית לעבר מטרות ברצועה.

עוד בנושא:
צה"ל תקף יותר מ-30 יעדים ברצועה; "להישאר ליד מרחבים מוגנים"
הפגז במגרש של ישראל: האם זו הסערה שלפני השקט בעזה?
ביקורת קשה בדרום על החלטת הצבא לחזור לשגרה: "הנחיה מהירה מדי"

תקיפות צה"ל בעזה 29 במאי 2018. רויטרס
ירי חסר תקדים בהיקפו. עשן מיתמר מהרצועה, היום/רויטרס

המהלך של הג'יהאד האסלאמי נועד לכאורה לסגור חשבון עם ישראל על חיסולם של שלושה מפעילי הארגון לפני כמה ימים בגזרת רפיח במהלך ניסיון פיגוע. זו העילה המידית. אלא שההשלכות של הסלמה דה-פקטו, כלומר ירי כבד לעבר ישראל, מעלה חשש שאין מדובר כאן רק בנקמה. ייתכן שזהו מהלך איראני לגרום לישראל לשלם מחיר בדרום נגד המשך ההתקפות שלה בגזרה הסורית. קשה להאמין שהג'יהאד האסלאמי שממומן ומאומן ברובו על ידי האיראנים, היה יוזם מהלך שכזה בעל השלכות דרמטיות על רצועת עזה, ללא ברכת הדרך של האיראנים.

וכך, בעוד ישראל מבהירה שהינה חופשית לפעול ברחבי סוריה נגד מטרות של משמרות המהפכה, ייתכן שיש מי בטהראן שמנסה לסגור חשבון עם ישראל דרך רצועת עזה, או לפחות לעורר את החזית הדרומית שלה - ובכך להסיט את תשומת הלב שלה מהצפון.

השאלה המרכזית בסוגיה הזו הייתה ונותרה חמאס. הארגון מיהר "לברך" לכאורה על הירי של פצצות המרגמה לעבר ישראל. צה"ל גם תקף בשעות האחרונות כמה מטרות השייכות לו ברצועת עזה. ועדיין, ניכר מפעולות חמאס בחודשים האחרונים שאין שם עניין רב בהסלמה וגם בצד הישראלי מבינים זאת. יותר מפעם אחת חמאס עצר מלחמה גם לאחר שאנשיו נפגעו - ראו אירועי "יום הנכבה", עם יותר מ-60 הרוגים פלסטינים, רובם אנשיו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
תקיפות צה"ל ברצועת עזה 29 במאי 2018. רויטרס
טנק של צה"ל בסמוך לגבול רצועת עזה, היום/רויטרס

חמאס היה גם מי שהוריד את הרגל מדוושת ההפגנות על הגדר כדי להימנע מסכנת ההתדרדרות למלחמה. יחיא סינוואר, איסמעיל הנייה, כולם מושקעים כעת במהלכים חשאיים שמובילות לסירוגין מצרים וקטאר (בנפרד לחלוטין) שנועדו להביא להסכמות על הפסקת אש ארוכת טווח בין ישראל לחמאס. אלא ששוב - נראה שיש לא מעט גורמים, אם הג'יהאד האסלאמי ואם איראן, שרוצים לערער את המציאות המעורערת גם כך בין ישראל לחמאס.

המהלך של הג'יהאד מצליח להביך את חמאס, לפחות בדעת הקהל העזתית. בחמאס יודעים שאם אנשיו לא ימנעו פיסית מהג'יהאד המשך ירי אפילו תוך שימוש בכוח או איומים, הרי שיש סיכוי רב שעזה תמצא עצמה שוב בתוך מלחמה. אך אם יעשה זאת, תדמיתו של חמאס כארגון "התנגדות" הלוחם נגד ישראל, תינזק. הארגון יצטייר כעוד סוג של "רשות פלסטינית" שמשתף פעולה עם האויב הציוני בתמורה לשקט או הטבות כלכליות.

נפל פצצת מרגמה שנחת ליד גן ילדים בשטח המועצה האזורית אשכול, 29 במאי 2018. שי מכלוף
לא רק נקמה. נפל פצצת מרגמה שנחת ליד גן ילדים במועצה האזורית אשכול, הבוקר/שי מכלוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully