וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים לילדי הגן באשכול שבו נפל הפצמ"ר: "זה היה יכול להיגמר אחרת"

ירי פצצות המרגמה אל יישובי הנגב המערבי תפס את התושבים באזור לא מוכנים, לדברי ראש מועצת אשכול גדי ירקוני. "אני עובדת פה ביישוב ועדיין יש לי חשש", אמרה אם לאחד מילדי הגן שבחצרו נפלה אחת הפצצות. הנשיא ריבלין שוחח עם ילדי הגן

צילום: שי מכלוף, רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

מטח פצצות המרגמה שנורה הבוקר (שלישי) אל עבר יישובי המועצה האזורית אשכול הפתיע תושבים רבים ולדברי ראש המועצה גדי ירקוני תפס אותם "לא מוכנים". אחת הפצצות נפלה סמוך לגן ילדים באחד מיישובי המועצה, שלדברי ירקוני לא נפגע בשל המיגון שקיים במקום.

לדברי מירב כהן, תושבת היישוב שבו נמצא הגן היא אינה מתכוונת לשלוח את ילדיה למסגרות החינוכיות - על אף שצה"ל הודיע כי אין הנחיות מיוחדות לתושבים. "אני עובדת פה ביישוב ועדיין יש לי חשש", הוסיפה כהן. "זאת תחושה לא נעימה, שבע זאת השעה הכי הומה, זה היה יכול להגמר אחרת".

לדברי ירקוני, בזמן ירי המטח הוא המתין בשער יישובו לקבוצה שהגיעה לראות עבודות חקלאיות באזור הצמוד לגבול עם רצועת עזה. "לצערי הייתה אזעקת צבע אדום ונשמעו כמה פיצוצים שחלקם היה נפילות וחלקם יירוטים", סיפר. "זה תפס אותנו הבוקר רגע לפני הסעות לגנים ובתי הספר. אחרי הערכת מצב עם הצבא שחררנו אנשים מהמרחבים המוגנים והמשכנו כרגיל. לא יכולנו לדעת איפה ייפול הפצמ"ר. קמנו ליום אחר. נראה לאן זה יתפתח".

נפל פצצת מרגמה שנחת ליד גן ילדים בשטח המועצה האזורית אשכול, 29 במאי 2018. ידידה הרוש, TPS, מערכת וואלה! NEWS
נזק בחצר גן הילדים באשכול בעקבות נפילת פצצת המרגמה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ידידה הרוש, TPS
"הילדים בסדר גמור, שוחחנו והם סיפרו מה עבר עליהם הבוקר"

טובה לודמר גיגי, הגננת בגן הילדים הגרה ביישוב סמוך, סיפרה כי שוחחה לאחר האזעקות עם הסייעת ואמרה לה לא לפתוח את המקום. "הילדים בסדר גמור", הוסיפה. "שוחחנו והם סיפרו מה הם עברו ועל החווית שלהם, אנחנו משחקים בתוך הגן. לא יוצאים לחצר, ולא יוצאים לטיולים, אני מסבירה להם שהגן הוא המקום הכי ממוגן שיש".

לדבריה, הילדים, בני שלוש עד שש, שאלו על טילים ועל צבע אדום וסיפרו על מה שראו בחצר הגן בעקבות פגיעת פצצת המרגמה. "אמרתי היום להורים לא להתקשר כי אנחנו רוצים להיות עם הילדים", הוסיפה. "שוחחתי עם הנשיא שהוא איש יקר וקסום. בהתחלה סירבתי לדבר כי הייתי עם הילדים, אחר כך הוא שוחח עם הילדים והוא הזמין אותנו לירושלים, עכשיו אנחנו שומרים על עצמנו".

עוד באותו נושא

יותר מ-25 פצצות מרגמה נורו מעזה לישראל; נפילה בחצר גן ילדים ריק

לכתבה המלאה
טובה לוזמר גיגי גננת גן בו נפלה פצמ"ר, מועצה איזורית אשכול, 29 במאי 2018. שי מכלוף, צילום מסך
הגננת לודמר גיגי/צילום מסך, שי מכלוף

לוסי אורשחובסקי, אם לילדה בת חמש הלומדת בגן, סיפרה כי היא "לא כל כך מתרגשת" בעקבות המטח הבוקר. "אני רגילה למצב הזה, זה חלק מהשגרה שלנו. מאוד חשוב לי להישאר רגועה ולשדר את זה גם לילדים שלי וגם כאשת חינוך כי אני עובדת בפעוטון פה ביישוב".

לדבריה, זו פעם ראשונה שנפלה פצצת מרגמה בארבע השנים האחרונות ביישוב, ובכלל בקרבת הגן. "תמיד יש את הידיעה הזאת שזה לא משהו שייגמר, אנחנו ערוכים לזה, אמנם לא כולנו, מבחינה נפשית", הוסיפה. "יש אנשים שהם בלחץ ואני מעצבנת אותם עם הרוגע שלי, אני באה מארגנטינה שם הרבה יותר מסוכן מאשר פה. היום יכול היה לקרות מצב שאם הילדים היו בחצר זה היה נגמר אחרת אז כן יש הרגשה לא נעימה".

נפל פצצת מרגמה שנחת ליד גן ילדים בשטח המועצה האזורית אשכול, 29 במאי 2018. ידידה הרוש, TPS, מערכת וואלה! NEWS
נזק לאחד המתקנים בחצר הגן, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ידידה הרוש, TPS
"זה לא נעים להתעורר לבוקר כזה קשה, אבל זאת הגדולה של המקום שלנו שאנחנו יודעים לקום מזה"

שירי אביב, שבתה ליאור לומדת בגן סיפרה כי האזעקות תפסו אותה עם ילדיה "שניות לפני שיצאנו מהבית". לדבריה, "הילדים יודעים מה לעשות. הם הפתיעו אותנו ואמרו לנו 'ישר לממ"ד'. ברגע שקיבלתי הנחיה שחוזרים לשגרה וזה בטוח לשלוח אותם פעלנו על פי ההנחיות". עוד הוסיפה אביב כי היא מקווה שהמתיחות תיגמר וכי היא סומכת על הקהילה ביישובה ועל הצבא. "אני מכירה את הילדה שלי, את החוסן אני נותת לה בזמן שגרה ולא בזמן חירום, כדי שבמצבים כאלה נפעל טוב יותר", אמרה עוד.

אביב, המנהלת את מוסדות החינוך בקיבוץ כיסופים, הוסיפה כי מעבר לדאגה לילדיה שלה הייתה צריכה לדאוג בבוקר ל-65 ילדים ול-120 הורים הלומדים ביישוב. "הם היו צריכים לצאת לטיול מחוץ לקיבוץ והוצאנו אותם", אמרה. החלטנו ששומרים על שגרה".

לדבריה, "התרגלנו לשקט, לשגרה. אני פחות מתעסקת במה היה יכול להיות, ושמחה שזה קרה כשעוד היינו עם הילדים. אנחנו סומכים על הצוותים המקצועיים, הגן עצמו ממוגן ואנחנו רגועים כרגע. זה לא נעים להתעורר לבוקר כזה קשה, אבל זאת הגדולה של המקום שלנו שאנחנו יודעים לקום מזה".

לדברי צה"ל יותר 25 פצצות מרגמה נורו אל עבר ישראל במטח סמוך לשעה 7:00 ומרביתן יורטו בידי מערכת כיפת ברזל. כשלושת-רבעי שעה מאוחר יותר נשמעה אזעקת צבע אדום נוספת בתחומי המועצה האזורית אשכול וזוהו שתי נפילות של פצצות מרגמה בשטחים פתוחים סמוך לאחד היישובים. על פי הודעות המועצות האזוריות אשכול ושדות נגב לא היו נפגעים כתוצאה מהשיגורים ולא נגרם נזק.

בנט שוחח עם הגננת: "אסון גדול נמנע בנס"

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כינה את נפילת פצצת המרגמה בחצר גן הילדים "קו אדום חמור ביותר". אדלשטיין אף בירך את לוחמי יחידת כיפת ברזל על יירוטים מוצלחים של מרבית פצצות המרגמה שנורו אל עבר ישראל וביקש לחזק את התושבים באזור. "לא ניתן לארגוני הטרור לפגוע ולערער את בטחונם של ילדי ותושבי ישובי עוטף עזה", הוסיף.

נשיא המדינה ראובן ריבלין התקשר הבוקר לגננת בגן וביקש לשוחח עם הילדים דרך מכשיר הטלפון שלה. ריבלין איחל לילדי הגן "יום נעים ושקט" והזמין אותם לבקר בבית הנשיא בירושלים.

שר החינוך נפתלי בנט שוחח אף הוא עם הגננת וביקש לחזק את ידיה נוכח נפילת הפצמ"ר. "התרשמתי שבאמצעות הרוגע והמנהיגות השקטה של הגננת טובה, המצב התנהל בצורה מסודרת וללא פאניקה", מסר בנט. "הבדל של כמה דקות ויכול היה להיות כאן אסון גדול שנמנע בנס. אני מבקש לחזק את תושבי עוטף עזה, ולומר באופן ברור לאויבנו שעל הגבול - הפרה של השקט תיענה ביד קשה".

(עדכון ראשון: 8:50)

נפל פצצת מרגמה שנחת ליד גן ילדים בשטח המועצה האזורית אשכול, 29 במאי 2018. שי מכלוף
נפל פצצת המרגמה ליד גן הילדים, הבוקר/שי מכלוף
נפל פצצת מרגמה שנחת ליד גן ילדים בשטח המועצה האזורית אשכול, 29 במאי 2018. ידידה הרוש, TPS, מערכת וואלה! NEWS
רסיסים בקיר גן הילדים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ידידה הרוש, TPS
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully