וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האויב יכול להפתיע בשנייה אחת": הטרגדיה שהיכתה ביחידת דובדבן

27.5.2018 / 10:34

מותו של סמל ראשון רונן לוברסקי, עליו הושלכה פלטת שיש במהלך פעילות מבצעית סמוך לרמאללה, הוא טלטלה ליחידת הקומנדו שמובילה את הלחימה בטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון. השאלה הגדולה שמרחפת כעת היא מתי ייתפס המחבל שהביא למותו של לוברסקי

צילום:שי מכלוף עריכת וידאו:ניר חן

השב"כ הניח על שולחנו של מפקד אוגדת יהודה ושומרון תא"ל ערן ניב מידע לפיו חוליית מחבלים מסתתרת במבנה במחנה הפליטים אל-אמערי במרחב רמאללה, אזור בו גרים 12 אלף פלסטינים. כל חיכוך עם צה"ל גולש מהר מאוד להפרות סדר אלימות, ומדובר בחוליית טרור שביצעה פיגועים ולכן הפעולה נועדה להתבצע במהירות כדי לסכל פיגועים ולפענח את אלו שבוצעו.

יחידת דובדבן נבחרה לביצוע המשימה שדורשת זמינות, חדות והכרת האזור, כדי להיכנס לשטח ולצאת ממנו במהירות אחרי מעצר. אין יותר מדי זמן להתכונן למשימה. כל רגע יכול להשתנות המידע, ונדרשת יחידה גמישה שמכירה היטב את השטח. יחידה שלא נזקקת ליותר הכנות. במקרים חריגים ואלימים מאוד יבחרו בימ"מ לביצוע המשימה או ביחידה המבצעית של השב"כ. לרוב, כשיש סיכוי שהמבוקש מחכה עם רובה מתחת לכרית ואקדח בכיס תיבחר יחידת דובדבן.

עוד בוואלה! NEWS:
צה"ל: הפעילות שבה נפצע לוחם דובדבן - נגד מעורבים בפיגועי ירי
צה"ל ירה לעבר פלסטינים שחצו את גדר הרצועה והשליכו בקבוק תבערה
רונן נפגע בפעילות מבצעית - ונהרג: "ילד מצטיין עם לב ענק"

רונן לוברסקי לוחם דובדבן שנהרג בפעילות מבצעית ליד רמאללה. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
לוברסקי. נהרג סמוך לרמאללה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בגל הטרור האחרון עצרה היחידה את רוצחי דוד בר קפרא, דפנה מאיר ורוצחי דוד רוזנפלד, השתתפה במעצר רוצח יעקב ונתנאל ליטמן, מעצר רוצחי הזוג הנקין והמחבלים מקו 12.

ראשונים להגיע לשטח לצורך משימת המעצר הם מסתערבי יחידת דובדבן. פלגה קטנה וסגורה שחיה במידור ביחידה. אותם מסתערבים יכנסו אל מחנה הפליטים בזהות שאולה שמאפיינת את המרחב ולא יעוררו חשד. אחרת התצפיתנים על הגגות או בצמתים יעבירו את המידע לפעילי הטרור במרחב כדי שימלטו ויקפיצו את ה'שבאב" של המחנה כדי לתקוף את לוחמי צה"ל.

הכוח המסוערב הגיע לקבוצת המבנים בהם לפי החשד מסתתרים המבוקשים, בחן היטב את השטח ודיווח על המתרחש לחפ"ק המיוחד ולרכז השב"כ שהוביל הפעילות. כוחות הלוחמים נותרו דרוכים. כשניתן האות ממהרים כוחות דובדבן להגיע אל השטח, לכתר את המבנה ולבצע מה שנקרא בשפת הלוחמים: "סגירה". לוחמים במדים, ממוגנים וחמושים מכף רגל ועד ראש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אתה צריך להיות מוכן לכל הפתעה"

חלק מהלוחמים מוכן להיתקלות מטווח קצר ולהגיב בידיים חשופות, אקדח או רובה, חלקם של הלוחמים ישמש כוח אבטחה ויביט לכל עבר כולל לעבר הגגות כדי לאתר פעילות חשוד או גורם שיאיים על הכוח. הסכנה מרחפת תמיד. היא יכולה לצוץ מכל עבר. בינואר השנה הופתעו לוחמי הימ"מ בירי מחבל בעת מעצרם חוליית מחבלים אלימה מאוד. אחד מלוחמי הימ"מ נפצע באורח קשה.

"אתה צריך להיות מוכן לכל הפתעה", הסביר קצין בכיר והוסיף, "כמה שלא תתכונן וכמה שלא תהיה מקצועי, המזל משחק פה עניין. זו לחימה בטרור והאויב יכול להפתיע אותך בשנייה אחת. יש פה לא מעט מזל". הקנה ילווה את מבט הלוחמים לכל כיוון. יהיה דרוך לכל רעש ולכל פעולה שתתבצע בשטח. נכון להגיב בירי כדי להדוף התקפה. לפגוע במחבל שיאיים על הכוח.

פעילות מבצעית של יחידת דובדבן. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
לוחמי דובדבן בפעילות מבצעית/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

הפשיטה תתחיל בהדרגה יחד עם סיום שלב "הסגירה". לא רק להגן על הכוח אלא גם לסגור צירים מובילים למבנים כדי למנוע ברחנים. כל מבוקש יודע כשמחנה הפליטים יתעורר הם יקשו על הלוחמים, ואז הוא יוכל להימלט. שלב המעצר החל. לוחמי דובדבן נכנסים למבנה מלווים ברכז שב"כ שהביא את המידע המודיעיני ויודע לכוון את הכוח ולאמת כי אכן מדובר במבוקשים.

תוך כדי מעצר מבוקש אחד ותחקור היכן נמצאים האחרים הושלכה פלטת שיש מגג מבנה בן שלוש קומות על רונן לוברסקי. הפלטה פגעה בקסדה. הלוחם התמוטט, נפל ונפגע גם בגבו.

בשונה מרעש הירי שהיה מכניס את הכוח לדריכות ומסייע בהבנה מה מקור הירי. במקרה הזה מדובר בהתקפה שקטה שבה משליך האבן לא בהכרח היה עסוק בהגנה על המבוקשים אלא נקלע לסיטואציה בה זיהה לוחמי צה"ל ותקף. מבט עיניים בין הלוחמים, הדדיות במעגל האבטחה ודיווח מהיר בקשר סייעו בטיפול הרפואי ללוחם ופינוי השטח לבית החולים הדסה עין כרם.

משליך האבן טרם נתפס. "עוד נביא אותו", אומרים קצינים בפיקוד מרכז, "הוא לא ימלט לאורך זמן"

יממה לאחר מכן איתר שב"כ שני מבוקשים נוספים וכוח צה"ל עצר אותם. משליך האבן טרם נתפס. "עוד נביא אותו", אומרים קצינים בפיקוד מרכז, "הוא לא ימלט לאורך זמן". נכנסו לטפל בחוליית מחבלים, שביצעו פיגועים. נעצר רק אחד. שניים נמלטו ומיידה אבן השיש גם נמלט. בעקבות פעילות מודיעינית של השב"כ נעצרו השניים למחרת. בשלב הזה הם נמצאים החקירה וייתכן ויהיו מעצרים נוספים אך ברקע מרחפת השאלה מתי ייעצר משליך האבן.

מדובר בלוחם הראשון בדובדבן שנהרג בפעילות מבצעית כתוצאה מפעילות טרור. בשנות התשעים נהרג ירון חן שנחטף, נרצח ונשרף. מפקד יחידת דובדבן סא"ל אייל וייס נהרג מפגיעה של דחפור צה"לי ואלקנה גובי, תצפיתן, נדרס באירוע מבצעי. מדובר בעוד מכה מטלטלת ליחידה שאיבדה השנה את לוחם היחידה שחר סטרוג. נגד חברו ליחידה הוגש כתב אישום על משחק בנשק, בוטל מינוי מפקד היחידה סא"ל ע', קצין עז נפש ועטור ניסיון מבצעי, וקידומו נדחה בשנתיים.

סמל ראשון שחר סטרוג, לוחם דובדבן שנהרג מפליטת כדור. דובר צה"ל
שחר סטרוג, נהרג מפליטת כדור/דובר צה"ל

אלו הם חריגים ביחידה שמובילה את הלחימה בטרור הפלסטיני ברחבי יהודה ושומרון. לא בכדי היא הפכה להיות יחידת מומחים בתחום הסיערוב והמעצרים המורכבים שמושכת אחריה את מיטב בני הנוער מדי שנה שמנסים להתקבל אל שורותיה. ללא ספק מדובר בלוחמים שלמרות היותם מקצועיים מאוד, מיומנים וגמישים למגוון רחב של משימות הם אלו שהולכים על הקצה.

אם יש יחידה ביו"ש שרואה את הלבן בעיניים של המבוקשים בתדירות הגבוהה ביותר זו דובדבן. אין זה אומר שיש לעשות לה הנחות, אך בהחלט יש להבין את המציאות המורכבת של הלוחמים. אלו טוב בנינו שהפכו להיות זן מיוחד של לוחמים והמשימה שמוטלת עליהם כרוכה באתגרים. חלקם פיזיים וחלקם נפשיים. אירועים מורטי עצבים שמותירים צלקות.

יחידת דובדבן: אחת המעוטרות ביותר בצה"ל

ב-2014 הייתה היחידה אחראית על מעצר 345 מבוקשים. ב-2015 גדל המספר ל: 405. בשנת 2016 עצרה היחידה 301 ביו"ש. גם ב-2017 ביצעה היחידה יותר מ-300 פעילויות. מתחילת 2018 ביצעה היחידה יותר ממאה מעצרים בהם חוליות טרור שביצעו פיגועי ירי. מדובר באחת היחידות המעוטרות בצה"ל. ב-2017 קיבל מפקדה, סא"ל ע', מהרמטכ"ל את הפרס ליחידות מצטיינות.

לאחרונה זכתה היחידה באליפות צה"ל בקרב מגע, מקום שני במרוץ זרוע היבשה ושנייה בבוחן כשירות ליחידות מיוחדות. שליש מלוחמיה שמסיימים קורס קצינים יוצאים לגדודי החי"ר וחוזרים ליחידה. מדי שנה יוצאים 3-2 מפקדי פלוגות מהיחידה לתפקידים בגדודי החי"ר.

בשל איכות לוחמי היחידה והמפקדים שמובילים אותה כדי להפוך לרכיב משמעותי ב"מכסחת הדשא" של הטרור הפלסטיני החליט הרמטכ"ל רב-אלוף גדי אייזנקוט לשלב אותה בחטיבת הקומנדו כיחידה מובילה ולהטיל עליה בעת מלחמה (בשונה ממלחמת לבנון השנייה בה נותרה באיו"ש ) משימות פשיטה בעומק שטח האויב.

אות הוקרה לקצין יחידת דובדבן. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
הענקת פרס למפקד היחידה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

היכולת שלה לצאת למשימות בקבועי זמן קצרים ולפעול במתארי שטחים בנויים צפופים סייעו הפכו אותה ליחידת חוד בחטיבת הקומנדו. איומי הטרור והמתח ביו"ש לא יאפשרו ליחידה פסק זמן. עליה להיות ערוכה תמיד למלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully