וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרה מסמים קשים ולימוד סלנג: באיכילוב נערכים לאירועי הגאווה

לקראת האירועים, שבהם נפגעים רבים משימוש בסמים, קיים בית החולים שבת"א פאנל רפואי ראשון מסוגו, שבו למדו רופאים ואחיות על סוגי הסמים הנפוצים בקהילת הלהט"ב - ואפילו כיצד הם מכונים. בעיר אף יחולקו כרטיסיות להסבר על סמים מסוכנים: "אם כבר עושים סמים, אז נכון"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

עשרות רופאים השתתפו ביום שלישי האחרון בפאנל ראשון וייחודי מסוגו בבית החולים איכילוב שבתל אביב, שעסק בסמים קשים ובהשפעות השונות של צריכתם. בפאנל נכחו רופאים בכירים מתחום הרפואה הדחופה, פנימאים, זיהומולוגים, מנהל מרכז האיידס, אחיות חדר מיון ונציגים של קהילת הלהט"ב, זאת לקראת חגיגות מצעד הגאווה בעיר. הרופאים לימדו את המשתתפים מהם הסמים הקשים שאותם צורכים המבלים במסיבות, אילו סמים חדשים מופצים לאחרונה ועל ההשפעה הקטלנית של חלק מהסמים, שערבובם עלול להביא את החוגגים ישירות לחדר המיון בערפול הכרה ואף בתרדמת.

הפאנל המיוחד התקיים בעקבות אירועי מצעד הגאווה אשתקד, אז הגיעו עשרות נערים ובגירים מחוסרי הכרה לחדר המיון של בית החולים כשהם תחת השפעת סמים קשים ואלכוהול. המצעד החגיגי הוגדר במהרה אירוע רב נפגעים. מנהל המחלקה לרפואה דחופה, פרופ' פיני הלפרין, סגר את חדר המיון והורה למד"א להפסיק לפנות לאיכילוב פצועים. בסיום האירוע, הוא אף כתב בפייסבוק על תחושותיו הקשות.

"מה שקרה בשנה שעברה היה די אופייני, זה לא המצעד הראשון שלנו אבל כל ההתנהלות בארץ משתנה וההתנהלות התרבותית של המצעד הזה שונה", אמר פרופ' הלפרין לצוות הרפואי בכינוס. "אנחנו כאנשי מקצוע צריכים להיות מוכנים בשני היבטים, לדעת את החלק המקצועי שאנחנו צריכים להפעיל, יש המון נושאים שאנחנו צריכים להיות רגישים אליהם, כי אנחנו הולכים על חבל דק. מצד אחד טיפול וגישה שוויונית, ומצד שני אנחנו צריכים כן לתת טיפול ייחודי. וזה איזון לא קל". האחיות בפאנל סיפרו על הקשיים שעולים בזמן הטיפול בנפגעים, וגם על סוגיית התקיפות המיניות המתרחשות באירועי הגאווה. בתקיפות אלה קיימת חובת דיווח שידוע כי שני הצדדים נטלו סמים קשים.

עוד בוואלה! NEWS
התקיפה הלילית בסוריה: "ישראל הפציצה בסיס של חיזבאללה"
משרד ראש הממשלה ביקש לרכוש רכב ממוגן עבור שרה נתניהו
"אי אפשר לעכל שאת כבר לא פה": חודש לאסון השיטפון בערבה

מגדל אשפוז ע"ש תד אריסון, מרכז רפואי סוראסקי, בי"ח איכילוב, תל אביב. ראובן קסטרו
בית החולים איכילוב שבתל אביב/ראובן קסטרו
מצגת בית החולים איכילוב מתכונן לנפגעי סמים במצעד הגאווה בתל אביב. מאי 2018. בית החולים איכילוב, מערכת וואלה! NEWS
טבלת השילובים הקטלניים שהופצה בקרב חברי הקהילה/מערכת וואלה! NEWS, בית החולים איכילוב

ד"ר רועי צוקר, זיהומולוג בכיר בבית החולים שנמנה עם הקהילה הגאה, התייחס לסצנת הסמים במסיבות בצורה שגרמה לכמה מהנוכחים לנוע בחוסר שקט בכיסאותיהם. "אנחנו לא בעד סמים, אבל אם כבר עושים סמים, אנחנו מעדיפים שידעו לעשות אותם נכון כדי לא לסיים במיון", אמר. הוא הוסיף גם כי בהמשך השבוע יחולקו בעיר כרטיסיות שהכינו באיכילוב בשיתוף נציגים מהקהילה הגאה, ובהם מופיעה טבלה עם שילובי הסמים הקשים האסורים לערבוב - צעד חסר תקדים לאנשי רפואה.

"אני מכיר את הקהילה מבפנים, השילוב נותן לי יתרונות להעביר מידע וכן להיכנס למה שקורה בשטח, כמו סלנג", הסביר ד"ר צוקר. "לפני חודש הגיעו למיון שניים, ואחד מהם אמר שהוא לקח ג'ינה - GHB (סם הרדמה, סם האונס - ר"ב). סביר להניח שבמיון לא הבינו על מה הם מדברים בכלל. כל עוד לא תדעו מה זה 'ג'ינה', 'קיט קט' (כינוי לסם קטמין, סם הרדמה לסוסים הפופולארי במסיבות הקהילה - ר"ב) יהיה לכם קשה יותר לאתר את הבעיה ולטפל בה".

מצעד הגאווה, תל אביב 9 ביוני 2017. ראובן קסטרו
מצעד הגאווה בתל אביב, בשנה שעברה/ראובן קסטרו
מצגת בית החולים איכילוב מתכונן לנפגעי סמים במצעד הגאווה בתל אביב. מאי 2018. בית החולים איכילוב, מערכת וואלה! NEWS
הפוסט שפרסם בשנה שעברה פרופ' הלפרין לאחר מצעד הגאווה/מערכת וואלה! NEWS, בית החולים איכילוב

צוקר סימן לצוותים ארבעה מוקדים בעייתיים במהלך סוף השבוע של המצעד, שבהם מתקיימות המסיבות הגדולות שסוחפות אליהן את חברי הקהילה המקומית, יחד עם כ-30 אלף תיירים. "במחקרים מצאו שגברים המקיימים יחסי עם מין עם גברים צורכים יותר סמים, פי שבעה בהשוואה לאוכלוסייה כללית. סמי מסיבות הפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיי הלילה משנה לשנה, והדבר ניכר בביקורים במיון סביב שימוש מוגזם", הסביר צוקר. "Chemsex - שימוש בסמים מסוג ספציפי סביב קיום יחסי מין בבודדים ובקבוצות - זו סצנה שהולכת וגדלה גם בתל אביב. ה'ג'ינה' מאד פופולארי והמלחמה הכי גדולה שלנו עכשיו היא כניסת הקריסטל מת' לדרום העיר, סם שגורם להידרדרות כל מערכות הגוף במהירות, וקוראים לו בסלנג "טינה". אנחנו יודעים שמה שמתחיל שם מופץ כמו אש בשדה קוצים בעיר ואנחנו ממש מנסים להילחם בזה כרגע".

צוקר מנה את הסמים הנפוצים ביותר בקהילה, מדכאי CNS כמו סם האונס, שאותו לא ניתן לראות בבדיקות טוקסיקולוגיות פשוטות, וכן ה"ספשל קיי" - קטמין- סם הרדמה שננעל בארונות התרופות בבתי החולים עקב גניבות מרובות. שימוש בכל אחד מאלו, יובילו לאחד מהתסמינים הבאים, אם לא לכולם - דיכוי נשימתי, פרכוסים, היפותרמיה, הקאות ואי שליטה על הסוגרים, אמנזיה ואפילו קומה במקרים קשים. לצדם, פופולאריים במסיבות גם סמים קשים משפחת הממריצים כמו MDMA, אקסטזי, קריסטל מת', קוקאין ותרופות מרשם כמו ריטלין, שנלקחות כסם מסיבות לפני היציאה למסיבה. קיימים גם שילובים של תרופות אחרות, כמו ויאגרה, שניטלות כדי לשפר את התפקוד המיני בזמן המסיבה, הואיל ותופעות הלוואי של הסמים האחרים פוגעת בו.

גל אוחובסקי, חבר בולט בקהילת הלהט"ב בעיר, השתתף בפאנל ותמך בהיערכות של בית החולים למצעד. "אני מאמין שאור השמש מחטא הכול ולכן דווקא לפני מצעד הגאווה השנה צריך לדבר על זה שיש עלייה בשימוש בסמים אצל צעירים בכלל ובקהילה הלהט"בית בפרט", אמר. "אין צורך להתחמק מזה, יש שימוש בסמים מסוכנים וצריך שבית החולים יהיה ערוך לזה וגם שהקהילה תהיה ערוכה לזה. צריך מצד אחד לעודד אי שימוש ומצד שני להסביר את הנזקים, כי אלו המון סמים שקונים דרך האינטרנט ואנשים מערבבים דברים שיכולים להיגמר במוות. הבעיה היא בעיקר בקרב צעירים, הם קצת מפוחדים בתחילת הדרך והם עשויים לחשוב שזה 'נוהל' כניסה לקהילה. צריך לעשות המון הסברה".

מצגת בית החולים איכילוב מתכונן לנפגעי סמים במצעד הגאווה בתל אביב. מאי 2018. בית החולים איכילוב, מערכת וואלה! NEWS
שקף מהמצגת שהוצגה בבית החולים איכילוב ובה הסמים הנפוצים/מערכת וואלה! NEWS, בית החולים איכילוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully