וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכסת היתרי ההעסקה לפלסטינים הוגדלה - אך חמישית ממנה לא מנוצלת

78 אלף פלסטינים זוכים להיתר עבודה בישראל, מתוך מכסה של 97 אלף היתרים שהמדינה מאשרת - כך עולה ממידע שהגיע לידי וואלה! NEWS. יחידת מתאם הפעולות בשטחים מקדמת הקמת אתר שיאפשר למעסיקים לפנות למחפשי עבודה, כדי להילחם בתופעת המתווכים

מחסום קלנדיה 16 ביוני 2017. ניב אהרונסון
פלסטינים עוברים במחסום קלנדיה מצפון לירושלים/ניב אהרונסון

כ-20% ממכסת היתרי התעסוקה לפלסטינים בישראל אינם מנוצלים - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS. לאחר הגדלת המכסה האחרונה, היא עומדת כיום על 97 אלף היתרים, אך רק כ-78 אלף מהם מנוצלים.

בהחלטת הממשלה בחודש ינואר האחרון הוחלט על הגדלת מכסות העובדים הפלסטינים "לצורך חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי". נימוק נוסף שניתן להחלטה היה היערכות לקראת יישום מדיניות הוצאת מבקשי מקלט למדינה שלישית, מהלך שהיתכנותו מוטלת כיום בספק. ואולם, למרות הגדלת המכסה נראה כי חלק גדול ממנה אינו מנוצל בפועל.

עוד בוואלה! NEWS
"מה אנחנו מחבלים?": משפחות העצורים ברהט זועמות על אלימות המשטרה
18 שנה אחרי הנסיגה: בן ראשון ליוצאי צד"ל ישרת כקצין משטרה

גם ענף המלונאות נשאר ריק

חלוקת המכסות נקבעת על ידי הממשלה. המכסה להיתרי בנייה היא הגבוהה ביותר ועומדת כיום על 65,100, כאשר בענף זה 90% ממנה מנוצל, כלומר אלפי היתרים לא בשימוש. בענפים רבים אחרים שיעור המכסה שבשימוש נמוך יותר. בענפים הקשורים לחקלאות, הכוללים בין היתר תעשייה חקלאית וקטיף, המכסה היא 16,900, אולם רק כ-60% מנוצלת. ב"תעשייה ושירותים" המכסה היא 5,050, אך מתוכם מנוצלים 3,540 (70%).

בענף המלונאות נקבעה מכסה של 1,000 היתרים, ונכון להיום רק 27 מהם מנוצלים (2.7%). גם במוסדות הסיעודיים, שהמכסה בהם זהה, שיעור הניצול נמוך ועומד על 11% - ואילו בענף המסעדנות רק 19% ממכסת ההיתרים מנוצלת. ברשות האוכלוסין מסבירים כי במסעדנות, המלונאות והמוסדות הסעודיים המכסות לא מנוצלות משום שהן אושרו רק בחודשים האחרונים.

עוד עולה מהנתונים כי כ-30 אלף מהעובדים בישראל הם מאזור חברון, כ-8,000 מאזור בית לחם וג'נין וכ-7,000 עובדים מגיעים מאזור רמאללה ושכם.

האישור להעסקת עובדים פלסטינים ניתן על ידי מדור התשלומים ברשות האוכלוסין וההגירה. מנהלת אגף מדור התשלומים ענת טוויטו מסבירה כי חלק מהפער נובע מכך שהמכסה גדלה משמעותית. "בשנים האחרונות המכסה גדלה פי שלושה ממה שהיתה לפניכן. ולוקח זמן עד שזה מתמלא", אמרה. כמו כן, בהתייחס למלונות, מסעדות ומוסדות סיעודיים, מסבירה טוויטו כי מדובר ב"במכסות חדשות שהתקבלו לאחרונה, שהיו קודם לכן תחת שירותים ותעשייה, וצריך לגבש את הקריטריונים למתן אישורים". לדבריה, בשבוע הבא אמורה להתכנס ועדה בין-משרדית שתקבע את הקריטריונים על מנת שיוכלו לקדם העסקה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

נשיא התאחדות המלונות: המחסור בעובדים - איום אסטרטגי

בענף המלונאות מלינים זמן רב על מחסור בעובדים. נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק הוסיף כי "מבחינתנו יש ביקוש לכל עובד, ישראלי או זר, שיסכים לעבוד במקצועות שחסרים לנו. הענף תלוי בעובדים. כל שעובד שנוכל לקבל, ננצל את זה בשנייה. ברגע שיתנו אישור. המחסור כיום הוא איום אסטרטגי עלינו, מעמיד אותנו בעמדת נחיתות מול כל המתחרים בכל מקום אחר בעולם".

בהתייחסו לטענה על בעייתיות בהעסקת עובדים פלסטינים בשל סגר אמר חייק כי "לכן צריך למצוא תמהיל נכון. אנחנו נמצאים בסביבה בעייתית, ומתיחות כזו אחרת יכולה ליצור בעיה. ולכן פנינו והממשלה נעתרה לבקשתנו להביא עובדים זרים".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן, אמר כי לאור הגדלת המכסה "אין בשנה-שנתיים האחרונות מחסור בעובדים חקלאיים, למעט בעונות קטיף, כשלפעמים צריך עובדים דחוף". לדבריו, היתרון בהעסקת עובדים פלסטינים לעומת עובדים זרים אחרים, הוא שאין צורך להלין אותם, אולם "כשיש סגר, בחגים או במתיחות ביטחונית, אז יש בעיה. ולכן, ההעסקה היא יותר עונתית".

פועלי בניין מניחים יסודות לבתים חדשים במעלה אדומים, 24 בינואר 2017. AP
פועלים במעלה אדומים/AP

בימים אלה מקדמת יחידת מתאם הפעולות בשטחים מנגנון תעסוקה חדש במסגרתו יוקם אתר אינטרנט שנועד להקל את ההליך הבירוקרטי של הגשת בקשות להיתרים וכן להקל על יצירת קשרים בין מחפשי עבודה פלסטינים למעסיקים. כיום, על המעסיק לפנות למדור תשלומים ברשות האוכלוסין כדי לקבל היתר כמותי להעסקת פלסטינים, וועדה המתכנסת אחת לחודש או יותר מאשרת את הבקשות וקובעת את המספר שיוכל להעסיק ובתוך חודש על המעסיק לממש את ההיתר.

לאחר מכן, עליו להגיש רשימה שמית למדור התשלומים על מנת לקבל רישיון תעסוקה לפלסטינים שהוא מעוניין להעסיק. הבקשה מועברת למנהל האזרחי שמכריע בעניינה ומנפיק את ההיתר. לפי גורם במערכת הביטחון, האתר החדש יהיה משותף לכלל הגורמים הרלוונטיים ויקצר את התהליך. כמו כן, מעסיקים ומחפשי עבודה יוכלו לפרסם בו מודעות - מהלך שנועד להתמודד, בין היתר, עם בעיית המתווכים שגובים תשלומים. "מאחר שלמעסיק הישראלי אין קשרים בהכרח בגדה, אז יש מתווכים שגובים עלות, והאתר ייתר את התהליך הזה", אמר הגורם.

בנוסף לכך, אמרה מנהלת אגף מדור התשלומים טוויטו כי במסגרת השינוי, המעסיקים כבר לא יצטרכו לפנות כל פעם מחדש לקבל היתר. מדובר ב"מודל שיטת שוק חופשי שסוכם בהחלטת הממשלה האחרונה לדחות לאוקטובר 2018. אחרי השינוי מעסיק יקבל היתר עקרוני ולא מספרי. כל עוד המעסיק יעמוד בתנאי ההיתר הוא יוכל בכל רגע נתון להזמין היתרים לעובדים נוספים. ללא הגבלה מספרית, למעט המכסה הכוללת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully