וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמסלם בהצעה חדשה: הפרקליטות לא תוכל לערער על עבירות שוחד

23.5.2018 / 12:12

פרסום ראשון: יו"ר הקואליציה, דוד אמסלם, יגיש הצעת חוק חדשה ולפיה הפרקליטות לא תוכל לערער על פסקי דין בעבירות פליליות שעונשן מתחת ל-10 שנים, בהן עבירות רכוש, שוחד, מרמה והפרת אמונים. אמסלם: "מדינה מוסרית לא צריכה לרדוף אזרח שקיבל עונש קל לטעמה"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

פרסום ראשון: יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) מקדם הצעה חדשה לפיה הפרקליטות לא תוכל לערער נגד פסקי דין פליליים בעבירות שעונשן בחוק מתחת ל-10 שנים, בהן עבירות רכוש, שוחד מרמה והפרת אמונים. לפי ההצעה, זכות הערעור בעבירות אלה תישאר למורשע בלבד. זוהי ההצעה הראשונה שאמסלם מקדם מאז נכנס לתפקידו כיו"ר הקואליציה והוא צפוי להגיש אותה היום (רביעי) למזכירות הכנסת.

הצעת החוק שהגיעה לידי וואלה! NEWS היא תיקון לחוק יסוד השפיטה המצריך אישור ברוב של 61 חברי כנסת במליאה, ולפיה, "לא יוגש ערעור על-ידי המדינה על פסק דין פלילי אלא ברשות בית המשפט לערעור, במקרים מיוחדים ולגבי עבירות שעונשן מוות או מאסר 10 שנים או יותר". אמסלם מבקש להחיל את הצעת החוק על כל העבירות הפליליות אך מבקש להחריג ממנה "מקרים מיוחדים או עבירות שעונשן 10 שנים או יותר", בהם רצח, הריגה, אינוס, שוד, חטיפה וחבלה בכוונה מחמירה.

עוד בוואלה! NEWS
100 שנה אחרי: האם הכנסת תכיר ברצח העם הארמני?
"המאדאם של תל אביב" ניצחה: מיליוני שקלים יוחזרו לנוי חדד
היועמ"ש רומז לארדן: נתניהו לא יוכל להתערב במינוי המפכ"ל הבא

מפגש פתוח עם יו"ר הקואליציה דוד אמסלם, כנסת, ירושלים, 5 בפברואר 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"מדינה נורמלית ומוסרית לא צריכה לרדוף אזרח שיצא זכאי". אמסלם/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "הגבלות משמעותיות על זכותה של המדינה-המאשימה לערער על פסק דין בהליכים פליליים קיימות במדינות רבות בעולם, ובהן בריטניה, קנדה, אוסטרליה, רבות ממדינות ארצות הברית ועוד". עוד נכתב כי "למדינה, כמאשימה, מוקנית עצמה רבה אל מול הנאשם, הן במשאבים והן בסמכויות שמוקנות לה בדין. על פי מחקרים אמפיריים שנערכו בישראל ישנה שליטה של התביעה בהליך הפלילי וסיכוייה של המדינה להצליח בערעור פלילי גבוהים מאד, ולעומת זאת, סיכויי הנאשם להצליח בערעורו שתתקבל עמדתו הינם נמוכים באופן משמעותי ביותר".

אמסלם סבור כי "ניתן לראות בסיומו של הליך בערכאה הראשונה, לאחר שבית המשפט 'אמר את דברו' והגיע להכרעה שיפוטית - כשלב שממנו ואילך אין מדינה מקום להעמיד נאשם בסיכון כפול אלא במקרים חריגים ויוצאים מן הכלל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הצעת החוק החדשה של ח"כ אמסלם:

מערכת וואלה! NEWS
מליאת הכנסת במהלך דיון ב"חוק ההמלצות" 27 בדצמבר 2017. דוברות הכנסת – הדס פרוש, מערכת וואלה! NEWS
עורר מחלוקת עוד בעבר. דיון בחוק ההמלצות במליאת הכנסת, דצמבר/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת – הדס פרוש

יו"ר הקואליציה ח"כ אמסלם הסביר בשיחה לוואלה! NEWS כי הצעת החוק באה "לעשות צדק ושוויון בין המדינה לאזרחיה". לדבריו, "מדינה נורמלית ומוסרית לא צריכה לרדוף אזרח שיצא זכאי או קיבל עונש קל לטעמה בבית המשפט. לפרקליטות יש אפשרות כלכלית בלתי מוגבלת לערער על פסקי דין. האזרח בדרך לגזר הדין מאבד את חבריו, משפחתו ולעתים גם את מקום עבודתו. ברוב המקרים אין הצדקה להטיל עליו גזר דין נוסף בדמות של ערעור. זכויות האדם זה לא דבר תאורטי אלא צריך לתרגם אותו הלכה למעשה".

אין זו ההצעה הראשונה שהקואליציה מקדמת נגד רשויות אכיפת החוק - המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט בישראל. בקיץ שעבר אישרה הכנסת את חוק ההמלצות שקידם אמסלם, שאוסר על המשטרה לפרסם את סיכומי החקירות שהיא מנהלת, אך מסמיך את היועץ המשפטי לממשלה לקבוע את בעלי התפקידים במשטרה ובפרקליטות שיוכלו לפרסם את ההמלצות. במערכת הפוליטית ראו בהצעה המקורית שהגיש אמסלם ניסיון להשפיע על חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובעקבות הסערה הפוליטית והציבורית שהתעוררה הוחלט כי החוק לא יחול על חקירות קיימות.

  • עוד באותו נושא:
  • שוחד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully