וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר הסודי בין הקמפיין לנשיאות של טראמפ לבכירי אמ"ן לשעבר

23.5.2018 / 11:30

חשיפת וואלה! NEWS: חברת inspiration, שפועלת מכפר שמריהו ומנוהלת על ידי בכיר לשעבר באגף המודיעין, עבדה מאחורי הקלעים למען בחירתו של דונלד טראמפ לאיש החזק בעולם. לאחרונה הגיעו לישראל סוכני FBI במסגרת חקירת מעורבות גורמים זרים בבחירות בארה"ב

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן
השבעת הנשיא דונלד טראמפ, גבעת הקפיטול. 20 בינואר 2017. GettyImages
טראמפ מושבע לנשיא, ינואר 2017/GettyImages
גולת הכותרת של פעילות החברה בשנים האחרונות היא עבודה למען בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב

כפר שמריהו, שעת צהריים. מחוץ למשרדי החברה שפועלת באחד מהמבנים רחבי הידיים לא ניתן שום שלט מידע או הכוונה, שירמוז שבמקום פועלת חברה. מי שיחלוף על פני המבנה לא יכול לנחש שזה אינו עוד בית מגורים. גם ניסיון לאתר מידע בנוגע לפעילות החברה המסתורית ברשת מעלה חרס. המידע שמוצג באתר האינטרנט שלה לא מסגיר דבר על מייסדיה או על עובדיה, ורק מתאר בכלליות את תהליך העבודה עבור הלקוחות.

רק שיחות שניהלנו בשבועות האחרונים עם אנשים שמכירים את פעילותה של החברה - בעבר ובהווה - מאפשרים לחשוף בפעם הראשונה מה בדיוק עושה אותה חברה בבניין המסתורי במרכז הארץ. מדובר ב-inspiration, חברה בראשות בכיר לשעבר באגף המודיעין בצה"ל, שגולת הכותרת של פעילותה בשנים האחרונות היא עבודה למען בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות במערכת הבחירות האחרונה בארצות הברית.

תחקיר הייטק: החורש 11, כפר שמריהו. יותם רונן
משרדי החברה בכפר שמריהו, השבוע/יותם רונן

אל"מ (במיל') רונן כהן מילא במהלך הקריירה הצבאית שלו שורה של תפקידים מודיעיניים בכירים: הוא היה ראש זירת הטרור בחטיבת המחקר של אמ"ן, סגן ראש חטיבת המחקר ובתפקידו האחרון היה קצין המודיעין של פיקוד המרכז. ב-2012, לאחר פרישתו, הקים את inspiration בעבר עסקה החברה בסוגים שונים של ייעוץ מודיעיני וביטחוני, אך כיום היא מתמקדת בקמפיינים להשפעה על תודעה ציבורית.

בשלב הראשון מנתחת החברה את הלקוח ואת התחום שעליו הוא רוצה להשפיע - בין אם מדובר בלקוח עסקי או פוליטי. על בסיס הניתוח נבנה קמפיין. "זה יכול להיות אונליין - הקמת אתרים, עבודה בפייסבוק או עבודה בתקשורת יותר קונבנציונאלית", אומר גורם שמכיר את פעילות החברה וחברות דומות. "יכולה להיות גם השלמה בשטח. מהדבר הכי פשוט שזה סוג של לובי, ועד דברים יותר מורכבים שמשלימים את הקמפיין ויוצרים לו אמינות ואת הנרטיב שרצית להשיג".

אל"מ (מיל') רונן כהן, בביתו בהרצליה (2011). ניר קידר/הארץ, מערכת וואלה! NEWS
החברה לא הועסקה ישירות על ידי הקמפיין של טראמפ. רונן כהן/מערכת וואלה! NEWS, ניר קידר/הארץ

החברה לא הועסקה ישירות על ידי הקמפיין של טראמפ, אלא באמצעות "סופר-פאק" - גופים שאוספים תרומות ופועלים למען המועמדים, אך אמורים להיות מנותקים מהם וממטות הקמפיינים הרשמיים. מדובר בשיטה מקובלת מאוד בפוליטיקה האמריקנית, שנועדה לעקוף את מגבלות גיוס הכספים שמוטלות על המועמדים, ואושרה על ידי בית המשפט העליון בארצות הברית.

לפי מקור בחברה, שבה עבדו קצינים נוספים ששירתו בעבר באמ"ן, מי שחיבר בינה לבין טראמפ הוא בן קארסון, אחד המועמדים בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות, שבשלב מסוים פרש והעביר את תמיכתו לטראמפ. כיום משמש קארסון כשר השיכון בממשלו. "באופן אישי הוא שם לטראמפ את התוכנית שלנו על השולחן", אמר המקור, שהסביר כי קארסון הכיר את החברה לאחר שבעבר "עבד עם גוף מחקרי שעבד גם איתנו". וכך, inspiration החלה לעבוד למען בחירתו של טראמפ לאיש החזק בעולם, כשלושה חודשים לפני הבחירות ב-2016.

"הצפת דברים" על קלינטון

החברה לא עסקה בהפצת המסרים. אלו רק הועברו למקבילים האמריקנים שמולם עבדו, שהשתמשו בהם כראות עיניהם

בשלב הראשון, קיבלה החברה כמויות עצומות של מידע על בוחרים מאנשי ה"סופר-פאק". המידע נותח, ככל הנראה בשיתוף עם חברה ישראלית נוספת, כדי לנסות להבין אילו בוחרים הם בעלי סיכוי גבוה או נמוך יותר לצאת להצביע ביום הבחירות. החברה התמקדה, מטבע הדברים, בניסיון לחזות את התנהגות המצביעים בפילוחים פנימיים ב"מדינות המתנדנדות", אלו שלפי ההערכות יכלו להצביע בסופו של דבר לטראמפ או להילרי קלינטון הדמוקרטית. על בסיס ההערכה הזו, הוכנו תכנים שונים שיועדו לסוגים שונים של מצביעים, באופן ממוקד.

"התוכנית האסטרטגית הלכה גם על הווקטור של חיזוק המועמד, וגם על הווקטור של הצפת כל מיני דברים על קלינטון", אמר לוואלה! NEWS אדם שהיה מעורב בפעילות. "היא הלכה על כל מיני דברים בנושאים הבוערים לאזרח - של כלכלה והגירה. כל מה שבעצם נוגע לאזרח. וכל דבר כזה ממש ירד לפרטי קמפיינים של רעיונות מסוימים של תוכן". החברה, בניגוד לפעילותה הרגילה, לא עסקה בהפצת המסרים. אלו רק הועברו למקבילים האמריקנים שמולם עבדו, שהשתמשו בהם כראות עיניהם. חלק מהמסרים הופצו בהתאם לתוכנית של inspiration, ובאחרים נעשו שינויים.

הילרי קלינטון בסיאול, קוריאה הדרומית, אוקטובר 2017. רויטרס
הילרי קלינטון/רויטרס

עבודתה של החברה מזכירה את השערורייה שפרצה סביב קמפיין טראמפ, ונחקרת בימים אלו בארצות הברית ובבריטניה. בשבוע שעבר העיד בפני הסנאט האמריקני כריסטופר וויילי, עובד לשעבר בחברת קיימברידג' אנליטיקה. וויילי חשף את הפרשה שנושאת את שמה של החברה, ונחקרת כעת בארצות הברית ובבריטניה. במסגרת הפרשה נחשף כי קיימברידג' אנליטיקה הצליחה לאסוף ולאגור מתוך פייסבוק פרטים של עשרות מיליוני משתמשים. באמצעות הפרטים האלו נבנו פרופילים פסיכולוגיים שלהם, ומאוחר יותר לפי החשד נעשה בהם שימוש כדי לכוון מסרים שישפיעו על קהל היעד בצורה היעילה ביותר, בין היתר בקמפיין טראמפ ובקמפיין למען הברקזיט.

"יחסים של קיימברידג' אנליטיקה עם חברים לשעבר בכוחות הביטחון של ישראל"

במהלך השימוע נשאל וויילי על ידי הסנאטור הדמוקרטי שלדון וויטהאוס האם לחברה היה קשר ל"בלאק קיוב" - חברת ריגול עסקי של יוצאי המודיעין הישראלי, שנקשרה בכמה שערוריות ברחבי העולם. הוא השיב בשלילה. לדבריו, לחברה לא היה חוזה עם "בלאק קיוב", אך הוא אמר כי נודע לו על "מערכות יחסים שהיו לקיימברידג' אנליטיקה עם חברים לשעבר בכוחות הביטחון של ישראל". וויילי לא נקב באף שם, וגורם ב- inspiration אמר לוואלה! NEWS כי החברה לא עבדה עם קיימברידג' אנליטיקה. עם זאת, לדבריו, הוא לא יודע מה מקור המידע שהגיע מ"הסופר-פאק" ושימש כבסיס לניתוח.

בסוף השבוע האחרון פרסם "הניו יורק טיימס" כי במסגרת חקירת ה-FBI שבודקת מעורבות של גורמים זרים בבחירות האמריקניות, הגיעו סוכנים גם לישראל. על פי הפרסום, הם אספו חומרים וגבו עדויות מעובדים בחברה בשם Psy-Group, שבבעלות יואל זמל. פרופיל החברה דומה מאוד לזה של inspiration: היא מעסיקה ישראלים בעלי עבר ביטחוני ומודיעיני, ומתמקדת בקמפיינים להשפעה על דעת קהל. ככל הידוע, החוקרים לא יצרו קשר עם מי מאנשי inspiration.

מטעם inspiration לא נמסרה תגובה לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully