וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הממשל האמריקני יחשוף את תכנית השלום בחודש הבא

19.5.2018 / 9:03

לפי גורמים בממשל טראמפ, ההצעה האפשרית להסכם בין ישראל והפלסטינים תוצג עם סיום חודש הרמדאן, יחד עם קיצוץ משמעותי בכספי הסיוע המועברים לפלסטינים מוושינגטון. אדריכלי התכנית, קושנר וגרינבלט, כבר מתדרכים בחשאי גורמים לגביה

עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, השבוע)

הממשל האמריקני מתכנן להציג את תכנית השלום בין ישראל והפלסטינים בחודש הבא, עם סיום חודש הרמדאן - כך דיווחו היום (שבת) חמישה גורמים רשמיים ועוזר פרלמנטרי בקונגרס. כפי הנראה, במסגרת התכנית תפעיל ארצות הברית לחץ על הפלסטינים בקיצוץ מיליונים נוספים של דולרים מכספי סיוע הומניטריים, שנועדו לפרויקטים ולפיתוח בגדה המערבית וברצועת עזה.

לפי הגורמים, ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ מתכנן לפרסם את התכנית באמצע עד סוף יוני, אך ייתכן שהמועד יוקדם בהתאם להתפתחויות באזור. לדבריהם, אדריכלי התכנית העיקריים, שליחו המיוחד של טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, וחתנו ויועצו המיועד ג'ארד קושנר, כבר מתדרכים בימים אלו באופן חשאי גורמים מסוימים לגבי ההצעה.

עניינם של הפלסטינים בתכנית האמריקנית מוערך כנמוך במיוחד לנוכח ההתפתחויות האחרונות ועמדתו המיטיבה של טראמפ כלפי ישראל. ביקורת נוספת מבעלות בריתה של ארצות הברית באירופה ובאזור המפרץ גם היא צפויה. בנוסף, הממשל ממשיך להתנגד לדרישות הקונגרס לסגור את סניף אש"ף בוושינגטון, זאת מאחר שגרינבלט וקושנר מעוניינים לשמור על ערוץ תקשורת זה פתוח, למקרה שהפלסטינים יסכימו למשא ומתן מחודש עם ישראל בהתבסס על תכנית השלום שתוצע.

עוד בנושא
גרינבלט רומז לתכנית השלום של טראמפ: "הגיע הזמן לפתוח דף חדש"
ארדואן ממשיך לתקוף: "לא ניתן לישראל לגנוב את ירושלים"
שגרירות ארה"ב נחנכה בירושלים; נתניהו: "זהו יום היסטורי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם היועץ לנשיא ארה"ב ג'ארד קושנר 24.8.17. עמוס בן גרשום/לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
יש דיונים בתכנית. קושנר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום/לע"מ

הצעת התכנית תגיע ברקע הסערה סביב העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. יותר מ-60 פלסטינים נהרגו בהפגנות נגד העברת השגרירות בגבול רצועת עזה, מה שהביא לשורת גינויים וקריאות לריסונה של ישראל. ארצות הברית לא הצטרפה לקריאות אלו, ועל אף שהביעה צער על מותם של רבים, התנגדה למאמצי האו"ם לפתוח בחקירה בינלאומית בנושא.

העברת השגרירות, כמו גם הכרת טראמפ בירושלים כבירת ישראל, הפכו בחודשים אחרונים את ארצות הברית לבלתי רלוונטית עבור הפלסטינים בכל דיון בהסדר מול ישראל. הממונה על המשא ומתן מול ישראל, סאיב עריקאת, אמר בעת האחרונה כי הסכם יצטרך להתגבש בין ישראל והפלסטינים, ללא מעורבות אמריקנית. "אני לא צריך את גרינבלט ואני לא צריך את קושנר. אלו החיים שלנו", אמר.

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, במסיבת עיתונאים בקהיר, 11 באוגוסט 2014. AP
"אנחנו לא צריכים את גרינבלט וקושנר". עריקאת/AP

הקיצוץ בכספי הסיוע האמריקני לפלסטינים, שצפוי להתבצע פעם נוספת, העמיק גם הוא את חוסר האמון בין הרשות לוושינגטון. חלק מהפרויקטים שלהם תרמה ארצות הברית ככל הנראה יזדקקו להמשך מימון או שיצטרכו להיעצר באמצע. מתוך 251 מיליון דולרים שאמורים לעבור לפלסטינים במהלך 2018, נעשה שימוש רק בכ-50 מיליון. 200 המיליון הנותרים יוקפאו אף הם לעת עתה, זאת בנוסף ל-65 מיליון הדולרים שהוקפאו במסגרת הפסקת הסיוע לארגון אונר"א. כספי הסיוע מוושינגטון משמשים את הפלסטינים לחינוך, בריאות, שמירה על ממשל תקין וקידום הדמוקרטיה, זאת בנוסף להגברת הכוננות למקרי אסון וצרכי ביטחון.

"הממשל בוחן בשלב זה את הסיוע שלו לפלסטינים", נמסר ממשרד הסיוע של ארצות הברית לסוכנות הידיעות אי-פי. "מחלקת הסיוע נמצאת בדיונים עם כל מי שיושפע מהסיוע ופועלת בצמוד לכל הגורמים עד שהממשל יסיק מסקנות לגבי השימוש בכסף". בשלב זה, נראה כי עשרה או 20 פרויקטים מכספי הסיוע האמריקניים נמצאים בסכנה, ובלי החלטה מהירה לגבי הקפאת או הזרמת הכספים, המימון עבורם יאזול עד סוף השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully