וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת זכויות האדם של האו"ם אישרה הקמת ועדת חקירה להפגנות בעזה

סוכנויות הידיעות וטל שלו

18.5.2018 / 19:18

ההחלטה אושרה ברוב של 29 מדינות מול שתי מתנגדות. יו"ר המועצה תקף את ישראל ואמר כי היא מפירה בשיטתיות את זכויות האדם של הפלסטינים. נציגת ישראל בדיון: "אובססיה אנטי-ישראלית". משרד החוץ: תוצאות הוועדה ידועות מראש

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

מועצת האו"ם לזכויות אדם אישרה היום (שישי) את הקמתה של ועדת חקירה להפגנות בעזה, שבהן נהרגו השבוע יותר מ-60 בני אדם. 29 מדינות הצביעו בעד הקמת הוועדה ו-14 נמנעו. אוסטרליה וארצות הברית היו המדינות היחידות שהתנגדו להחלטה. בין המדינות שתמכו בהקמת הוועדה היו ערב הסעודית, מצרים, עיראק, בלגיה, ספרד, סין, מקסיקו וניגריה. בין הנמנעות היו בריטניה, גרמניה, הונגריה, גאורגיה, יפן, אתיופיה, קניה, פנמה וקוריאה הדרומית.

נוסח ההחלטה שקיבלה המועצה קובע כי יש לחקור את כל ההפרות לכאורה של זכויות אדם בפעילות צה"ל מול המפגינים תושבי הרצועה החל מתחילת ההפגנות ב-30 במרץ. זאת, כך במקור, "לרבות מקרים המגיעים לכדי פשעי מלחמה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה להחלטה כי מועצת זכויות האדם צבועה ומטרתה לפגוע בישראל. לדבריו, המועצה פועלת לגיבוי טרור והחלטתה הוכיחה כי היא אינה רלוונטית. "ישראל דוחה בתוקף את ההחלטה שהתקבלה על ידי רוב אוטומטי אנטי-ישראלי, שתוצאותיה ידועות מראש. מדינת ישראל תמשיך להגן על אזרחיה וחייליה כפי שמקנה לה זכותה להגנה עצמית".

עוד בוואלה! NEWS:
חמאס: "להבעיר את השטח בתגובה לפשעים בעזה, ירושלים - קו אדום"
58 הרוגים ו-2,771 נפגעים בעימותים בעזה; צה"ל תקף ברצועה
נייקי היילי: אף אחד לא נהג בריסון יותר מישראל

מועצת זכויות האדם של האו"ם, 2014. AP
מועצת זכויות האדם של האו"ם/AP

במהלך הדיון תקף יו"ר המועצה זייד ראאד אל-חוסיין את ישראל ואמר כי היא מפרה בשיטתיות את זכויות האדם של הפלסטינים, וכי 1.9 מיליון תושבי הרצועה "כלואים בשכונת עוני רעילה מלידתם ועד מותם". הוא הוסיף כי "האירועים המזעזעים האחרונים לא הפכו אף אחד מהצדדים ליותר בטוח. סיימו את הכיבוש - והאלימות וחוסר הביטחון ייעלמו ברובם".

שגרירת ישראל במועצה, אביבה רז שכטר, אמרה במהלך הדיון כי ישראל מנסה לצמצם את מספר הנפגעים בהפגנות, והאשימה את חמאס בשימוש במגנים אנושיים. לדבריה, "הדיון במועצה הוא הצורה הגרועה ביותר של האובססיה האנטי-ישראלית. אנחנו לא רואים את אנשי עזה כאויבינו, וישראל מתחרטת מאוד על כל אובדן חיים של אזרחים. ישראל התנתקה מעזה באופן חד-צדדי. אין בעזה שום כיבוש, זה מיתוס". עוד הוסיפה רז שכטר כי "לקח ארבע שנים למועצה הזאת כדי לחזור למצב של אובססיה האנטי ישראלית. הקריאה לועדת חקירה, שוב מונעת ממניעים פוליטיים ולא תשפר את המצב בשטח".

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון כינה את ההחלטה "מבישה". לדבריו, העובדה שההחלטה התקבלה לאחר שבכירים בחמאס הודו שרוב ההרוגים הם פעילי הארגון "מוכיחה שוב כי אין דבר שמניע את המועצה מלבד שנאת ישראל. ביום שבו המועצה תחקור את פשעי המלחמה של החמאס היא תוכל להיקרא מועצת זכויות האדם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

משרד החוץ: המועצה נשלטת בידי צביעות ואבסורד

משרד החוץ מסר בתגובה לאישור ההחלטה כי ישראל דוחה אותה לחלוטין וכי אישורה מוכיח שוב כי המועצה היא "גוף בעל רוב אנטי ישראלי אוטומטי" הנשלט בידי "צביעות ואבסורד". על פי תגובת המשרד תוצאות חקירתה של הוועדה שתוקם "ידועות מראש והוכתבו בנוסח ההחלטה עצמה. ברור לכל שהמטרה של המועצה איננה חקר האמת אלא פגיעה בזכותה של ישראל להגנה עצמית ודמוניזציה ייחודית למדינה היהודית".

בהודעה צוין עוד כי "בניגוד גמור לטענות הנשמעות במועצה, הרוב המוחלט של ההרוגים בצד הפלסטיני הם פעילי חמאס, כפי שראשי ארגון הטרור אמרו בקולם" וכי "ישראל דוחה בתוקף כל טענה לפיה כוחות הביטחון שלה פועלים באופן לא חוקי בעת מילוי משימתם להגן על גבולות ישראל ואזרחיה".

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, ראש אגף המבצעים, אלוף ניצן אלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מפקד פיקוד דרום אלוף איל זמיר בוחן את ההפגנות בגדר, החודש/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

שר החינוך נפתלי בנט כתב בחשבון הטוויטר שלו בעקבות ההחלטה כי מועצת זכויות האדום "הפכה למועצה לעידוד טרור מוסלמי". לדבריו, "במועצה קיים עולם הפוך בו טוב הוא רע, ורע הוא טוב. התוקפן הוא זכאי, והמתגונן הוא אשם.
ישראל תמשיך להגן במוסריות ובנחישות על אזרחיה ללא כל התחשבות במצעד האבסורד שבאו"ם".

חברת מפלגתו שרת המשפטים איילת שקד מסרה כי ההחלטה על הקמת הוועדה "נותנת רוח גבית לטרור". לדבריה המועצה משחקת לידי חמאס שזו הייתה מטרתו. "מועצת זכויות האדם של האו"ם היא הכל חוץ מזכויות אדם. היא צבועה, מעודדת טרור, תומכת באיסלאם הקיצוני ביותר. זכויות אדם לא מזיזות לה", הוסיפה שקד.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כינה את המועצה "הזויה" ומסר כי הפכה ל"מועצת זכויות הטרוריסט". לדבריו, "במועצה ההזויה רע הוא טוב וטוב הוא רע. אנחנו לא ניתן להחלטות הזויות לבלבל אותנו: החמאס הוא ארגון טרור עם מאפיינים נאציים שמתעלל בבני עמו ועושה שימוש ציני בדמם של תושבי הרצועה".

הפגנה בגבול עזה לרגל יום הנכבה 16 במאי 2018. רויטרס
מפגינים בעזה, השבוע/רויטרס

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי קרא לחברי המועצה "להביט מעט יותר על מה שקורה מעבר לגבול הצפוני אצלנו" ובירך את ארצות הברית ואוסטרליה על התנגדותן להחלטה. לדבריו, "במועצת זכויות האדם של האו"ם יושבים אנשים שמשוכנעים שישראל היא מקור צרות כל העולם. היא לא. ישראל שומרת על גבולותיה, כפי שכל מדינה החברה במועצה עושה".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) מסרה כי "התמיכה המסיבית בהצעת ההחלטה המוטה והמקוממת במועצת זכויות האדם מצד מדינות כה רבות והימנעות רוב ידידותיה של ישראל - מעוררת דאגה". לדבריה, "נדרשת פעילות מדינית, משפטית והסברתית להקטין את הנזק. בכל מקרה נמשיך במימוש זכותנו להגנה עצמית".

חברת מפלגתה ח"כ איילת נחמיאס-ורבין הוסיפה כי למועצה "אין לגיטימציה להציע חקירה בינלאומית" מכיוון שאינה פועלת לחקירת הרג האזרחים במלחמה בסוריה. לדבריה, "טוב שהצבא בודק עצמו ולא מותיר את הדברים פתוחים, אבל עליו אנחנו יכולים לסמוך, על מועצת זכויות האדם, ממש לא".

כווית מבקשת לשלוח כוח בינלאומי לעזה

הלילה הפיצה משלחת כווית לאו"ם טיוטת הצעת החלטה למועצת הביטחון של האו"ם, שקוראת לשליחת כוח בינלאומי של האו"ם, שקוראת לשליחת כוח בינלאומי של האו"ם לרצועה למטרות הגנה על התושבים. הטיוטה הופצה על ידי משלחת כווית לאו"ם בין חברות מועצת הביטחון, וההצבעה עליה צפויה להתקיים ביום שני או שלישי.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון הגיב הבוקר להצעת ההחלטה הצפויה ואמר כי "הציניות והניסיונות לעוות את המציאות הגיעו לשפל חדש. ישראל תמשיך להגן על ריבונותה ועל ביטחון אזרחיה מול הטרור והאלימות הרצחניים של חמאס". לדבריו, "הצעת ההחלטה המבישה הזו היא הצעת תמיכה בפשעי המלחמה של חמאס נגד ישראל ונגד תושבי עזה הנשלחים למותם למען שימור שלטון חמאס".

הפגנת פלסטינים בגבול הרצועה במאה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. רויטרס
מפגינים ברצועה, השבוע/רויטרס

בתגובה לפעולות נגד ישראל צייץ היום שר הביטחון אביגדור ליברמן כי "בסוף השבוע הארוך והשרבי הזה אנחנו חושבים באהבה רבה, בתודה ובהוקרה על חיילי צה"ל הגיבורים והאמיצים שמגינים עלינו בכל יום ובכל מזג אוויר. חיילים יקרים, כמו שאתם מגינים עלינו מפני טרור החמאס, אנו נגן עליכם מפני ועדות חקירה בינ"ל וכנופיות הצבועים שפועלות נגד ישראל. עם ישראל אוהב אתכם".

(עדכון ראשון 12:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully