וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אצבע בעין למשפחות": המכינה בת"א לא חתמה על אמנת הערכים

17.5.2018 / 19:38

לפני חודשיים פורסם כתב אמנה המשקף את הערכים המשותפים לכל המכינות הקדם צבאיות, אולם מכינת "בני ציון" בתל אביב, שעשרה מחניכיה נספו באסון בערבה, נעדרת מהאמנה, הכוללת אחריות כאחד הערכים המרכזיים. הורי ההרוגים כועסים: "עוד הוכחה לשמיטת הבסיס המוסרי להפעלתה"

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

במרץ האחרון במסגרת חגיגות ה-70 למדינת ישראל, פרסמה מועצת המכינות הקדם צבאיות, כתב אמנה המשקף את העמדות והערכים המשותפים בבסיס פעילות המכינות הקדם צבאיות בישראל, עליו היו אמורים לחתום כלל ראשי המכינות בישראל. לוואלה! NEWS הגיע העתק של כתב האמנה, ובין המכינות שנעדרת חתימתן באמנה נמצאת גם מכינת "בני ציון" מתל-אביב.

מהמכינה יצאו לפני כחודש הצעירים שנהרגו באסון השיטפון בערבה: גלי בללי, רומי כהן, מעיין ברהום, אילן בר שלום, צור אלפי, שני שמיר, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן ואגם לוי. הם יצאו יחדיו עם עוד 25 צעירים ומדריכים למסע גיבוש לקראת תחילת הלימודים במכינה, ומצאו את מותם בשיטפון בנחל צפית.

עוד בוואלה! NEWS:
מים סוחפים סלעים - ושוברים מצוקים: מה הופך שיטפון לקטלני?
דבר לא יכול להצדיק טיול בערבה תחת אזהרת שיטפונות
"פתאום הגיע גל גדול ששטף את הנקיק": עדות הנערים שניצלו באסון

אמנת המכינות הקדם צבאיות. מערכת וואלה! NEWS
אמנת המכינות, ממנה נעדרת מכינת "בני ציון"/מערכת וואלה! NEWS

"אחד הסעיפים עליו חתמו ראשי המכינות מדבר על כך ש"המכינות מחנכות למנהיגות, יושרה ולנטילת אחריות בשירות הצבאי ובחיים האזרחיים", אומר אוריאל בר שלום, אביה של אילן שנהרגה באסון. "זו עוד הוכחה עצובה לשמיטת הבסיס המוסרי להפעלת המדרשה למנהיגות ע"י מכינת בני ציון, ממש עוד אצבע בעין למשפחות שאיבדו את היקרים להם מכל", אמר בר שלום.

לפני כעשרה ימים הביעו את מורת רוחם וכעסם הוריה של בר שלום אוריאל ורותם בכך שהגורמים האחראיים למחדל לא לוקחים אחריות. בפוסט שהפך תוך דקות בודדות לוויראלי, הביעו הוריה של בר שלום אכזבה מהשדרה הניהולית במכינה: "אין לי מילים להביע את האכזבה שלי מכל שדרת הניהול הפדגוגי, שמלבד תהליך קבלת ההחלטות שהביא למותכם המצמרר, לא העזו לעמוד ולקחת אחריות ובכך שמטו את הבסיס המוסרי והערכי של המדרשה למנהיגות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
"לאור קריסת המערכות הערכיות - אנו מבקשים מכם לסגור את המדרשה"

בהמשך הדברים, לא חסכה המשפחה בביקורת גם כלפי ראשי העמותה של המדרשה. "חברי עמותה, זו שעת משבר והנה אתם שותקים מעל לשבוע ימים. תודה לכל המנחמים, אולם אין די בכך. שוחחנו עם יו"ר העמותה בסיום השבעה שלנו ולאור קריסת המערכות הערכיות לכל אורך שדירת הניהול במכינה, אנו מבקשים מכם לקחת אחריות על האסון הנורא ולסגור את המדרשה".

"אנו מכירים בעובדה שהעמותה מפעילה פרויקטים חשובים ואותם ניתן להמשיך ולהפעיל. אולם, המדרשה למנהיגות שמטה את מה שנותר מהבסיס המוסרי והערכי לפעילותה ברגע שראשיה, מנהל המדרשה בתל אביב וראש המכינה, החליטו להסתתר מאחורי עו"ד מהשורה הראשונה ולהסתפק בהתפטרותו של ראש המכינה ללא לקיחת אחריות מפורשת", כתבו.

אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
הרוגי האסון/מערכת וואלה! NEWS, --

השבוע הביעו הורי הנספים ביקורת על המלצות המשטרה להעמיד לדין את מדריך המכינה אביב ברדיצ'ב בגין הריגה, והמלצה להעמיד לדין את המנהל יובל כהאן לדין על גרימת מוות ברשלנות. ההורים אמרו כי כהאן אחראי על תהליך קבלת ההחלטות שהובילה לאסון. "היו לו אינספור הזדמנויות לעצור את הטיול, והוא כמנהל החליט להוציא אותו בניגוד לכל ההתנגדויות, כולל ילדים שלא רצו לצאת ואמרו להוריהם ש'אולי הם לא יחזרו'", אמרה יעל כהן, אמה של רומי.

"איך יכול להיות שמנהל אחראי פחות ממדריך? מי מקבל החלטות? מנהל או מדריך? אם אפשרת במצב כל כך רגיש למדריך להחליט משהו בלי לדעת על כך אתה אחראי. אתה הרגת". אמרה, יעל כהן, אמה של רומי ז"ל, "הדבר שהכי מעניין אותנו זה למצות את הדין עם האחראים", אמרה. "ההרגשה היא שהמחדלים שהתגלו הם מעבר לרמת המדריך וראש המכינה, יש כאן הרבה גופים שצריכים לתת את הדין ביניהם משרד החינוך ומשרד הביטחון".

המדריך, אביב ברדיצ'ב והמדריכה שנחקרו לאחר אסון השיטפון. --, מערכת וואלה! NEWS
אביב ברדיצ'ב, המדריך שיועמד לדין על הריגה/מערכת וואלה! NEWS, --

"היו המון ניסיונות לעצור את הטיול הזה, אבל הוא קיבל את ההחלטה", המשיכה. "מתן העונש המרבי למדריך זה כמו 'לתלות את הש"ג'. המנהל צריך להיענש פי 10 יותר מהמדריך, ברגע שהמשטרה תגבה עדויות מההורים, הם ישמעו על הניסיונות לעצור את המסע. לא יודעת מה האחריות של מנהל, אם הוא לא זה שקיבל את ההחלטה? אנחנו כהורים לא נשתוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully