וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מים סוחפים סלעים - ושוברים מצוקים: מה הופך שיטפון לקטלני?

26.4.2018 / 19:04

השיטפונות שהביאו לאסונות כבדים ביממה האחרונה לא הפתיעו את אנשי המקצוע. ההתרעות היו ברורות, אך המטיילים מתקשים לתפוס את עוצמתו של הטבע והתוצאות קטלניות. "שיטפון הוא לא רק מים, זו סיטואציה מפתיעה מאוד שמתפתחת מהר מאוד"

צילום: שי מכלוף, דוברות המשטרה, אור רביד

אסון בערבה - עדכונים אחרונים:

- 25 נערים מהמכינה הקדם צבאית "בני ציון" בתל אביב שטיילו באזור נחל צפית שבערבה נסחפו בשיטפון
- תשע נערות ונער נהרגו
- שני נערים נפצעו קל
- שישה משמות ההרוגים הותרו לפרסום: אלה אור ממעלה אדומים, יעל סדן מירושלים, צור אלפי ממזכרת בתיה, רומי כהן ממושב מאור, מעיין ברהום מירושלים ואגם לוי ממושב חירות

השיטפונות העזים ברחבי דרום הארץ ומזרחה בשתי היממות האחרונות הביאו לאסונות כבדים, עם מותם של תשעה נערים ונערות שנסחפו בשיטפון בנחל צפית שבערבה היום, ומותו של נער בן 17 מהפזורה הבדואית אתמול בנחל ממשית שליד דימונה. פרופסור לאה ויטנברג מהחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה אמרה לוואלה! NEWS כי ההתרעות לגבי השיטפונות היו ברורות.

"אף אחד מאנשי המקצוע לא מופתע מכך שהיו היום שיטפונות. הייתה התרעה המבוססת על היכולת לחזות את הפוטנציאל של הגשם לייצר שיטפון, כדי למנוע פגיעה בנפש". לדבריה, "עם התשתיות אין מה לעשות - הכבישים עלולים להיפגע, אבל כשאנשים מגיעים למקומות כאלה למרות הסכנה ולמרות ההתרעות, זה יכול להסתיים באופן קטלני. באופן כללי ניתן לומר שאנשים מתקשים לתפוס את העוצמות שבטבע".

"שיטפון אינו רק זרימה של מים, כי תוך כדי הזרימה הוא סוחף איתו מסה נוספת של סלעים, ושל כל מה שהמים יכולים לסחוף, ועלול ליצור מפולות, לשבור מצוקים ולייצר נתיבים חדשים ומפתיעים. מדובר בסיטואציה שמתפתחת מהר מאוד והיא מפתיעה מאוד. לכך כמובן יש משקל נכבד בקטלניות שלה".

שיטפונות בנגב. 2 בינואר 2016. בית ספר שדה כפר עציון, מערכת וואלה! NEWS
"לא רק זרימה של מים". שיטפונות בנגב/מערכת וואלה! NEWS, בית ספר שדה כפר עציון

לדברי פרופסור ויטנברג, לשיטפונות יש מאפיין עונתי. "שיטפון תלוי במאפייני הגשם והשטח, וכמובן שעוצמתו גדולה יותר ככל שכמות הגשם גדולה ביחס לשטח, וזה בדרך כלל מה שקורה במדבר". לדבריה, "בלשון המקצועית נקראים השיטפונות האלה שיטפונות בזק. הם מתפתחים מאוד מהר".
"הקשר העונתי מורכב, אבל באופן כללי ניתן לומר כי הגשמים בעונות המעבר הם מעט שונים במאפיינים שלהם מגשמי החורף, ולכן עוצמות הגשם הן יותר גדולות", הוסיפה פרופסור ויטנברג. "הרבה פעמים אנו מוצאים שיטפונות במדבר בחודשים אוקטובר-נובמבר ואפריל-מאי".

"כדי לצמצם את הקטלניות, אנחנו נותנים תחזיות ואזהרות", אמרה ויטנברג. במכ"ם הגשם רואים את אופי העננים, מאין יגיעו ואיך יגיעו. יש התראות בתוקף והן מסמנות את הסכנה. אנחנו יודעים לחזות, אבל צריך לקחת בחשבון מה אנשים עושים עם התחזיות והאזהרות".

(עדכון ראשון 18:44)

אוטובוס של נערים נקלע לשיטפון במהלך טיול בנחל צפית שבערבה. שוטרים, מתנדבים מיחידת החילוץ ערבה ומסוקים של צה"ל הוזעקו לחלץ את הנערים. דוברות כבאות מחוז דרום, מערכת וואלה! NEWS
כוחות חילוץ בנחל צפית, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כבאות מחוז דרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully