וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגמול הישראלי: הממונה על השגרירות הטורקית ננזף במשרד החוץ

16.5.2018 / 14:07

הממונה הגיע בשעות הצהריים למשרד בירושלים, ובכניסה נדרש להציג תעודות לעיני צלמים ועיתונאים. שיחת הנזיפה באה לאחר ששגריר ישראל זכה ליחס בלתי הולם במהלך בידוק בנמל התעופה באיסטנבול. משרד החוץ: "ישראל לא תוכל לסבול התנהגות כזו כלפי נציגיה"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

הידרדרות ביחסי טורקיה-ישראל | עדכונים אחרונים:

- הממונה על השגרירות הטורקית בישראל ננזף על ידי משרד החוץ
- הממונה נדרש לעבור בידוק טרם שיחת הנזיפה לעיני עיתונאים
- משרד החוץ: שגריר ישראל בטורקיה הושפל בעת הבידוק הביטחוני בנמל התעופה באיסטנבול
- טורקיה גירשה הלילה את קונסול ישראל מאיסטנבול, לאחר שישראל גירשה את הקונסול הטורקי
- אתמול: טורקיה גירשה את שגריר ישראל בעקבות העימותים בעזה

הממונה על השגרירות הטורקית אומוט דניז, הגיע היום (רביעי) למשרד החוץ בירושלים, לאחר שזומן לשיחת נזיפה. בפתח המשרד נדרש הממונה להציג את תעודותיו כחלק מבידוק ביטחוני - לעיני צלמים ועיתונאים שהגיעו למקום.

גורמים במשרד החוץ הסבירו כי הנזיפה באה בעקבות יחס בלתי הולם לשגריר ישראל איתן נאה בנמל התעופה באיסטנבול במהלך ביצוע בידוק בטחוני מחמיר, בנוכחות מכוונת של תקשורת טורקית בדרכו חזרה לישראל השבוע.

ממשרד החוץ נמסר כי "השיחה התקיימה עם מנהלת מחלקת אירופה במשרד החוץ, איריס עמבור, שהביעה בפני הממונה את מחאתנו החריפה על ההתנהלות הטורקית השערורייתית, והוסיפה כי ישראל לא תוכל לסבול התנהגות כזו אל נציגיה. התנהגות זו מהווה הפרה בוטה של קוד ההתנהגות הדיפלומטי הנהוג בין מדינות. עמדתנו זו הובהרה גם ישירות לרשויות באנקרה".

לקריאה נוספת:
בעקבות יחס בלתי הולם לשגריר ישראל, הממונה הטורקי ננזף
ההערכה בישראל: המשבר זמני, ארדואן נמצא במצוקה פוליטית פנימית
המשבר נמשך: טורקיה גירשה גם את קונסול ישראל באיסטנבול

הממונה על השגרירות הטורקית ננזף במשרד החוץ - 16 במאי 2018. רוני כנפו, מערכת וואלה!
בידוק ביטחוני לעיני המצלמות. הממונה הטורקי סמוך למשרד החוץ, היום/מערכת וואלה!, רוני כנפו

הבידוק שעבר השגריר נאה באיסטנבול, כלל בדיקה כימית לשרידי חומר נפץ על הידיים והסרת נעליים, ולא הורשה להיכנס לחדר ה-VIP כפי שנהג בעבר. גורם בכיר במשרד החוץ מתח ביקורת על ההתנהלות הטורקים. "זו התנהגות לא ראויה", אמר. "זה לא הולם יחסים בין המדינות, וברמה הדיפלומטית זה מעשה שלא ייעשה. הם הזמינו את התקשורת כדי לראות, וזו היתה השפלה מכוונת בנוכחות מכוונת של התקשורת".

משרד החוץ בטורקיה גירש הלילה את קונסול ישראל באיסטנבול יוסי ספרי לוי. אנשי המשרד זימנו את הקונסול לשיחה שבמהלכה הוא התבקש לצאת מהמדינה. הצעד בא בהמשך להחלטת ישראל אתמול לגרש את הקונסול הטורקי בתגובה לגירוש שגריר ישראל. פרט לשגריר ולקונסול, שאר השליחים הישראלים ממשיכים את עבודתם.

הממונה הטורקי בתל אביב זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ על יחס בלתי הולם לשגריר ישראל איתן נאה בשדה התעופה בישראל, שכלל ביצוע בידוק ביטחוני מחמיר, בנוכחות מכוונת של כלי תקשורת טורקיים, 16 במאי 2018. צילום מסך
מתוך תיעוד הבידוק שעבר שגריר ישראל בנמל התעופה באיסטנבול/צילום מסך

ההידרדרות ביחסים בין שתי המדינות החלה כבר לפני יומיים בעקבות ההסלמה בעימותים בגבול רצועת עזה. תחילה אנקרה הורתה לשגרירה בתל אביב לשוב להתייעצויות. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר בנאום שנשא בלונדון כי "ישראל היא מדינת טרור שמבצעת רצח עם".

בעקבות הדברים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחריפות לדברי ארדואן. "הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח", כתב בטוויטר. "אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר". ארדואן בחר שלא לשתוק והשיב: "נתניהו הוא ראש ממשלת האפרטהייד שכובשת אדמות מידי אנשים חסר הגנה במשך יותר מ-60 שנה. יש לו דם של פלסטינים על הידיים והוא לא יכול לחמוק מפשעיו נגד טורקיה. רוצה שיעור במוסר? קרא את עשרת הדיברות".

גינוי בינ"ל לאירועי עזה- ארדואן: "ישראל היא מדינת טרור, והצעדים שהיא נוקטת בהם עזה מוכיחים שהיא מדינת טרור". רויטרס
מלחמת ציוצים עם נתניהו. נשיא טורקיה ארדואן/רויטרס

נתניהו שוב לא נשאר חייב: "אדם ששולח אלפי חיילים טורקים לקיים את הכיבוש של צפון קפריסין ופולש לסוריה, לא יטיף לנו כשאנו מגינים על עצמנו מניסיון פלישה של חמאס. אדם שידיו מגואלות בדם של אינספור אזרחים כורדים בטורקיה ובסוריה הוא האחרון שיכול להטיף לנו על מוסר לחימה".

בתגובה לאמירות נתניהו, ארדואן צייץ: "חמאס אינו ארגון טרור והפלסטינים אינם טרוריסטים. זו תנועת התנגדות שמגנה על המולדת הפלסטינית נגד כוח כובש. העולם סולידרי עם הפלסטינים אל מול המדכאים שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully