וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר נמשך: טורקיה גירשה גם את קונסול ישראל באיסטנבול

16.5.2018 / 8:05

אחרי שסילקה את השגריר מאנקרה, ומשרד החוץ הישראלי הורה לקונסול הטורקי לשוב לארצו, הודיעה טורקיה על גירוש הדיפלומט הישראלי. חילופי דברים קשים בין נתניהו לארדואן על רקע העימותים בעזה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

משרד החוץ בטורקיה גירש הלילה (רביעי) את קונסול ישראל באיסטנבול יוסי ספרי לוי. אנשי המשרד זימנו את הקונסול לשיחה שבמהלכה הוא התבקש לצאת מהמדינה. הצעד בא בהמשך להחלטת ישראל אתמול לגרש את הקונסול הטורקי בתגובה לגירוש שגריר ישראל. פרט לשגריר ולקונסול, שאר השליחים הישראלים ממשיכים את עבודתם.

ההידרדרות ביחסים בין שתי המדינות החלה כבר לפני יומיים בעקבות ההסלמה בעימותים בגבול רצועת עזה. תחילה אנקרה הורתה לשגרירה בתל אביב לשוב להתייעצויות. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר בנאום שנשא בלונדון כי "ישראל היא מדינת טרור שמבצעת רצח עם".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
החמרה ביחסים: ארדואן גירש את השגריר, ישראל הורתה לקונסול לשוב לאנקרה
עקב המהומות בגבול עזה: טורקיה תחזיר את השגריר בישראל

גינוי בינ"ל לאירועי עזה- ארדואן: "ישראל היא מדינת טרור, והצעדים שהיא נוקטת בהם עזה מוכיחים שהיא מדינת טרור". רויטרס
ההחמרה ביחסים נמשכת. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס

בעקבות הדברים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחריפות לדברי ארדואן. "הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח", כתב בטוויטר. "אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר". ארדואן בחר שלא לשתוק והשיב: "נתניהו הוא ראש ממשלת האפרטהייד שכובשת אדמות מידי אנשים חסר הגנה במשך יותר מ-60 שנה. יש לו דם של פלסטינים על הידיים והוא לא יכול לחמוק מפשעיו נגד טורקיה. רוצה שיעור במוסר? קרא את עשרת הדיברות".

נתניהו שוב לא נשאר חייב: "אדם ששולח אלפי חיילים טורקים לקיים את הכיבוש של צפון קפריסין ופולש לסוריה, לא יטיף לנו כשאנו מגינים על עצמנו מניסיון פלישה של חמאס. אדם שידיו מגואלות בדם של אינספור אזרחים כורדים בטורקיה ובסוריה הוא האחרון שיכול להטיף לנו על מוסר לחימה".

בתגובה לאמירות נתניהו, ארדואן צייץ: "חמאס אינו ארגון טרור והפלסטינים אינם טרוריסטים. זו תנועת התנגדות שמגנה על המולדת הפלסטינית נגד כוח כובש. העולם סולידרי עם הפלסטינים אל מול המדכאים שלהם".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
"תגובה בהתאם"- נתניהו: "איראן חצתה קו אדום- הפעולה האיראנית נכשלה, אף רקטה לא נחתה בשטח ישראל". לשכת העיתונות הממשלתית
"ארדואן לא יטיף לנו מוסר", נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

זהו המשבר המדיני החריף ביותר ביחסי ישראל וטורקיה מאז 2016, אז חודשו היחסים לאחר חמש שנות נתק דיפלומטי בעקבות אירועי המרמרה. גם באוקטובר 2011 טורקיה גירשה את שגריר ישראל על רקע המתיחות, והשגריר החדש נאה שב לשם רק כעבור חמש שנים בעקבות הסכם הפיוס בין ישראל וטורקיה.

ההסכם סיים את הנתק הדיפלומטי, שבמסגרתו ישראל הסכימה להתנצל על הרג תשעת האזרחים הטורקים המרמרה ולשלם כספי פיצויים למשפחות. ואולם, מאז נמשכו היחסים המתוחים, שהחריפו עוד יותר מאז ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל.

בישראל תקפו בחריפות את טורקיה. שר החינוך נפתלי בנט קרא להכיר בתגובה בשואת הארמנים ובזכויות המיעוט הכורדי בסוריה, וכן דחק בישראלים לבטל חופשות מתוכננות בטורקיה.

עימותים בגבול רצועת עזה. רויטרס, רויטרס
ההידרדרות ביחסים - בעקבות העימותים. עזה, לפני יומיים/רויטרס, רויטרס

שר החקלאות אורי אריאל הודיע במליאת הכנסת כי הוא הנחה את אנשי משרדו להפסיק את הייבוא מטורקיה. לדבריו: "היות ויש השתוללות של נשיא טורקיה והשתלחות בישראל כולל העזבת שגרירינו, ביטויים פוגעניים ועידוד הטרור. הנחתי בשלב זה לעצור את הייבוא עד שהדברים יתבהרו. אני מקווה ששרים נוספים ינקטו פעולות בכיוון הזה. די לנו מההטפות הצבועות המתחסדות והמופרעות של נשיא טורקיה שטובח יחד עם אחרים בסוריה, לא אומר מילה על מה שקורה בסוריה ועיראק מילה אחת אבל פה להגן על שכיננו הפלסטינים".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הנחה את אנשי משרדו, לבטל במיידי סמינר מקצועי כלכלי שתוכנן להתקיים בעוד שבועיים בעניין הקשרים הכלכליים עם תורכיה בהשתתפות הנספח הכלכלי של ישראל בטורקיה. במקביל הורה השר כהן למנהל סחר חוץ במשרדו לפעול לצמצום הגרעון המסחרי של ישראל מול תורכיה על רקע ההתבטאויות של הנשיא ארדואן. "צריך לשים סוף לצביעות הטורקית שמצד אחד מממנת ארגוני טרור כמו החמאס ופועלת נגד ישראל בזירה המדינית ומצד שני רוצה ליהנות מהידע, המוצרים והחדשנות הישראלית", אמר. "נשים סוף לאבסורד ולצביעות הטורקית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully