וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמנון הגיע אלינו מהחלל באמצעות כוכב שביט - כך טוען מחקר אבולוציוני חדש

21.5.2018 / 10:15

האם התמנון הוא למעשה יבוא מחוץ לכדור הארץ שהגיע אלינו לפני מיליארדי שנים בעזרת כוכב שביט? מחקר חדש מחייה תיאוריה שנויה במחלוקת הגורסת שהחיים על פני כדור הארץ החלו במקום אחר ביקום

זוהר בחושך ודומה ל"קספר": תמנון מזן חדש אותר באוקיינוס השקט/oceanexplorergov

"זה בהחלט חומר למחשבה", הגיבו חוקרים צלולים בדעתם למקרא מחקר חדש הטוען שהתמנונים הגיעו אלינו מהחלל החיצון ושראשית האבולוציה על כדור הארץ היא בכלל בכוכב לכת אחר ביקום.

לפני כ-540 מיליון שנה, החיים על פני כדור הארץ השתנו באופן דרמטי: הכדור, שאוכלס בעבר בידי אורגניזמים פשוטים, הפך פתאום לביתם של רוב קבוצות החיים הגדולות המוכרות כיום. הפיצוץ הקמבריוני, המתאר שינוי דרמטי בקצב היווצרות המינים של אורגניזמים בילטרליים על פני כדור הארץ, היה לנקודת המפנה הקריטית על ציר הזמן האבולוציוני - ויש הטוענים שהוא הונע ע"י כוחות מחוץ לעולם הזה.

תיאוריה מוזרה ומופרכת, הידועה בשם פנספרמיה, טוענת שמוצא החיים אינו מכדור הארץ, אלא מהחלל. על פי מחקר חדש שמבוסס על התיאוריה, תמנונים היא העדות לכך. לאור המורכבות של מערכת העצבים של התמנונים, עיניהם "דמויות המצלמה", גמישותם, יכולות ההסוואה שלהם והעובדה שהם מנותקים כמעט לגמרי מאילן היוחסין שלהם - המחקר טוען שהתמנונים למעשה הגיעו אלינו מהעולם החיצון. זו אחת מהטענות המוזרות הרבות שעולות במאמר חדש שפורסם בכתב העת "התקדמות בביופיסיקה ובביולוגיה מולקולרית". המחקר, שנכתב בידי 33 חוקרים מאוניברסיטאות ומוסדות ברחבי העולם, מציג ראיות לכאורה התואמות לתזה של צמד החוקרים צ'נדרה ויקרמסינג ופרד הויל על הפנספרמיה.

האמת? יש בהם משהו חייזרי

תמנון גורר סרטן לים. Porsche Indrisi, צילום מסך
צפו: תיעוד נדיר של תמנון מזנק מהמים ונאבק בסרטן. מי ניצח?/צילום מסך, Porsche Indrisi

השניים טענו שחיידקים, וירוסים ויצורים חיים אחרים מסוגלים לחדור לאטמוספירה של כוכב לכת, כמו של כדור הארץ, באמצעות כוכבי שביט, מטאורים וגופים קוסמיים אחרים המעופפים בחלל. לדבריהם, חיים הושתלו בכדור הארץ בידי כוכבי שביט ברגע שהתנאים בכדור הארץ אפשרו להם לפרוח (בערך לפני 4.1 מיליארד שנים). השניים גם הצליחו למצוא קשר בין נפילות מטואוריטים בכדור הארץ לבין מגיפות ידועות שהתפרצו לאורך ההיסטוריה. לפי התיאוריה כל האנסמבל של כוכבי הלכת בגלקסיה מהווה ביוספרה אחת מחוברת. משמעות הדבר שהחיים קיימים בכל היקום וכבר זמן רב - הרבה לפני שהאורגניזמים הראשונים החלו להופיע בכדור הארץ.

הווירוסים הזרים שירדו על פני כדור הארץ יכולים למשל להסביר את רמת המורכבות המדהימה שנמצאת במכלול הגנים של התמנונים. מאחר שהגנים הטרנספורמטיביים האחראים לתכונות המורכבות של התמנון לא ניתנים לאיתור באילן היוחסין שלו, החוקרים טוענים ש"הם מגיעים ממקום רחוק מאוד". כלומר, הגנים המיוחדים הם ככל הנראה יבוא של חוצנים לכדור הארץ שהובילו להופעתו הפתאומית של התמנון לפני 270 מיליון שנה.

גיף תמנון. Giphy
האם מקורו של התמנון בכוכב לכת זר?/Giphy

עם מסקנה נועזת כל כך, אין פלא שהמאמר עורר ביקורת מצד חוקרים אחרים, אולם כפי שציינו לא כולם מיהרו לשלול אותה לחלוטין. כמה מהחוקרים טוענים שיש לבצע מחקרים נוספים כדי להעמיד את ההשערה הזאת למבחן ומאמינים שאפשר ללמוד מהמחקר הזה לא מעט. עם זאת, רבים מסרבים לקחת ברצינות את ההשערה המרכזית של המחקר על התמנון מהחלל החיצון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully