וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים קוברים את הרוגי ההפגנות: "לילא הפסיקה לבכות - ומתה"

15.5.2018 / 13:51

בעזה מתאבלים על היום הקטלני ביותר מאז "צוק איתן", והמחאה צפויה להתחדש אחרי ההלוויות של 61 ההרוגים, בהם התינוקת בת השמונה חודשים. "לקחתי אותה הביתה אחרי שפוזר גז מדמיע וחשבתי שהיא ישנה, אבל הרופא אמר שהיא מתה", סיפרה סבתה. צה"ל: "ספק באמינות הטענות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אחרי היום הקטלני ביותר ברצועת עזה מאז מבצע "צוק איתן", שבו נהרגו לפחות 61 בני אדם, מתקיימות היום (שלישי) הלוויות המוניות ברקע הכוננות ליום נוסף של עימותים בגבול. יותר מ-2,200 פלסטינים נפגעו אתמול, כמחציתם מירי ואחרים מגז מדמיע ומשאיפת עשן.

בין ההרוגים הייתה התינוקת לילא אל-גונדור, שמותה נקבע הבוקר בבית חולים בעזה בשל שאיפת גז מדמיע. "תנו לה להישאר איתי, זה מוקדם מדי עבורה ללכת", אמרה אמה, בעודה בוכה ומקרבת את גופת התינוקת, העטופה בדגל פלסטין, לחזה שלה. מאות השתתפו בהלווייתה, שהתקיימה בעיר עזה.

דובר צה"ל בשפה הערבית, רב-סרן אביחי אדרעי, הטיל ספק בטענות. "יש בידינו כמה עדויות שמטילות ספק באמינות ההודעה", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

עוד על העימותים בעזה
נתניהו מחלק את ירושלים: המערב לישראל - המזרח לפלסטין
הפרעה דו קוטבית: בי-ם חגגו את העברת השגרירות, בעזה ספרו גופות

הלוויתה של התינוקת שנהרגה משאיפת עשן מההפגנות בגבול רצ"ע. רויטרס
בעזה אבלים. גופתה של לילא/רויטרס

"היינו במחנה אוהלים ממזרח לעזה, כשהישראלים החלו לפזר הרבה גז מדמיע", אמרה היאם עומר, סבתה של התינוקת, בזמן שהמתינה בבית החולים עם ההכנות לקבורתה.

"הבן שלי התחיל לבכות לי שלולו צורחת ומייבבת", סיפרה. "לקחתי אותה משם, חזרנו הביתה והיא הפסיקה לבכות. חשבתי שהיא ישנה, אבל לקחתי אותה לבית חולים לילדים והרופא אמר לי שהיא מתה".

בהלוויה אחרת בחאן יונס נקברו שני מפגינים, והמשתתפים צעקו "ברוח, בדם, נפדה את השהידים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מפקד החטיבה הצפונית ברצועת עזה, אבי רוזנפלד במהלך סיור בגבול הרצועה 15 במאי 2018. ראובן קסטרו
כוננות גבוהה. כוחות צה"ל בסמוך לגבול עזה/ראובן קסטרו

הרשות הפלסטינית וחמאס כינו את האירועים "טבח" שבוצע בידי ישראל, וקשרו זאת להחלטה האמריקנית להעביר את השגרירות לירושלים, שנפתחה אתמול באופן רשמי. יו"ר הרשות אבו מאזן הכריז אתמול על שלושה ימי אבל ועל שביתה כללית, ושב על טענתו כי וושינגטון אינה יכולה לשמש עוד מתווכת בתהליך השלום.

זאת אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר במסר מוקלט לרגל פתיחת השגרירות כי הוא "מחויב לתהליך השלום". הממשל אומר כי הוא קרוב לסיום גיבוש יוזמת השלום שלו, אך לא ברור מתי ואיך הוא יציג אותה.

אחיו של אחד ההרוגים במהלך ההפגנות ברצ"ע, מגיב על גופת אחיו באחד מבית החולים בצפון הרצועה 15 במאי 2018. רויטרס
אחיו של אחד ההרוגים במהלך ההפגנות ברצ"ע, מגיב על גופת אחיו באחד מבית החולים בצפון הרצועה 15 במאי 2018/רויטרס

מאז החלה "צעדת השיבה" ב-30 במרץ, דיווחו גורמי הרפואה ברצועה על 104 הרוגים מירי צה"ל. עם זאת, בצבא אומרים כי הכוחות מונעים פגיעה המונית בגדר וחדירות ליישובים וכי הם פועלים בהתאם להוראות פתיחה באש. ישראל וארצות הברית הטילו את האחריות לאירועים על חמאס, אולם ביתר הקהילה הבינלאומית דחקו בירושלים לנהוג באיפוק, וטורקיה - שמאשימה את ישראל ב"רצח עם" - ודרום אפריקה החזירו את שגריריהן להתייעצויות.

נציבות זכויות האדם של האו"ם מסרה כי היא מגנה את "האלימות הקטלנית המחרידה" של כוחות הביטחון בישראל וכי היא מודאגת מאוד ממה שעלול לקרות בהמשך. דובר הנציבות, רופרט קולוויל, אמר כי יש לישראל יש זכות להגן על גבולותיה בהתאם לחוק הבינלאומי, אולם יש "להשתמש בכוח קטלני רק כמוצא אחרון" וכי הוא לא מוצדק נגד פלסטינים המתקרבים לגדר.

הפגנה בגבול עזה לרגל יום הנכבה 15 במאי 2018. ראובן קסטרו
הפגנות בגבול עזה, היום/ראובן קסטרו
חנויות סגורות במסגרת השביתה הכללית בחאן יונס בדרום רצועת עזה ב-15 במאי 2018. רויטרס
חנויות סגורות בחאן יונס כחלק מהשביתה הכללית/רויטרס
גבול עזה. ראובן קסטרו
גבול עזה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully