וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרות סדר אלימות ביהודה ושומרון, דריכות לקראת הצהרת אבו מאזן

14.5.2018 / 15:21

הן מערכת הביטחון והן הפלסטינים ממתינים לשובו של יו"ר הרשות הפלסטינית לגדה המערבית, אז יקיים ישיבה מיוחדת במוקטעה. גורמים מדיניים: אבו מאזן ישתמש בהעברת השגרירות ויום הנכבה להגברת המתיחות, מחשש שייכפה עליו הסדר מדיני

צילום: שי מכלוף, עריכה: שניר דבוש

במקביל להפגנות האלימות שפרצו הבוקר (שני) בגבול רצועת עזה, הפרות סדר החלו גם בשלושה מוקדים בשטחי יהודה ושומרון. המפגינים שהתרכזו בקלנדיה, קבר רחל ובשועפאט מתעמתים עם כוחות מג"ב ומבעירים צמיגים והפלסטינים מדווחים על עשרות פצועים.

מפקד פיקוד המרכז נדב פדן, סייר הבוקר בשטחי יהודה ושומרון כדי לעקוב מקרוב אחר היערכות צה"ל להסלמה במתיחות באזור, מחשש שההפגנות בעזה יגלשו גם לגדה. הרמטכ"ל גדי איזנקוט הנחה לתגבר את אוגדת איו"ש בחטיבה סדירה בדגש על מוקדי החיכוך ברמאללה, בבית לחם, בחברון ובעוטף ירושלים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
18 הרוגים פלסטינים ומאות פצועים בעימותים בעזה; צה"ל חיסל 3 מחבלים
המטיף השיעי שלחם בכוחות האמריקניים בדרך לנצח בבחירות בעיראק
ארדואן על העברת השגרירות: ארה"ב איבדה את תפקידה כמתווכת באזור

מחאות בגדה המערבית נגד פתיחת השגרירות האמריקאנית בירושלים היום, 14 במאי 2018. לירון מולדובן
הפרות סדר בגדה המערבית, היום/לירון מולדובן

הן צה"ל והן הפלסטינים תושבי הגדה ממתינים בדריכות לדברי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שצפוי להגיע מביקור בדרום אמריקה דרך מעבר אלנבי בשעה 15:00 ולקיים בלשכתו במוקטעה שברמאללה דיון רחב על רקע העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. הדיון יתקיים בהשתתפות בכירי הרשות, בצל אירועי יום הנכבה שמקיים חמאס ברצועת עזה, והמצב הביטחוני-מדיני באזור. לפי הערכות במערכת הביטחון, אבו מאזן יישא נאום או יפרסם תגובה על האירועים בסביבות השעה 19:00.

ייתכן שדבריו של אבו מאזן יעסקו בהצטרפות לבית הדין הבינלאומי בהאג או באמנות בינלאומיות שמהוות "קו אדום" בעיני ישראל, ונחשבות בעיניה למכשול למשא ומתן מדיני עתידי. אפשרות נוספת היא שאבו מאזן יקרא פומבית לפגיעה בקשרי התיאום בין ישראל לפלסטינים, ובתרחיש הרע - יעודד ישירות או בעקיפין מחאה עממית גם ביהודה ושומרון.

גורמים מדיניים מעריכים כי בראיית הרשות הפלסטינית, העברת השגרירות ויום הנכבה משמשים כתירוץ להפגנות ולהעצמת האווירה מתוחה. הערכה זו מבוססת על ההנחה שלאבו מאזן יש אינטרס בכך בשל חששו מ"עסקת המאה": הסדר שנרקם מאחורי גבו להקמת מדינה פלסטינית לו שותפים מדינות כמו סעודיה, ירדן, מצרים, בחריין, קטאר ומדינות נוספות בזמן שהוא מחוץ למשחק. אבו מאזן חושש מאובדן השפעתו על סעיפים גדולים הנוגעים להסדר כמו מובלעות ביו"ש ורצף התיישבותי בבקעת הירדן בידי ישראל. הפלסטינים אף העלו חשש שהעברת השגרירות לירושלים וההתבטאויות האמריקניות בנושא איראן ופרויקט הגרעין נועדו לרכך את ישראל ולחייב אותה לקבל עליה את אותה עסקה, שכן יהיו בה סעיפים שלא לשביעות רצונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
השואה ע"פ אבו מאזן- יו"ר הרשות הפלסטינית: "השואה היא תוצאה של "התנהגות חברתית" של יהודים". רויטרס
ממתינים להצהרתו. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן/רויטרס

גורמים מדיניים מעריכים כי לרשות אבו מאזן חלון הזדמנויות בן יומיים כדי למשוך את תשומת הלב של הציבור הפלסטיני, ולהשתמש בו נגד המהלכים הללו. חלון ההזדמנויות ייסגר עם תחיל חג הרמדאן, אז יתרכז העולם הערבי בצום החג ומרבית וכל אמירותיו בנושא יהפכו ללא רלוונטיות.

בשל כך, במערכת הביטחון החליטו באישור שר הביטחון אביגדור ליברמן לקדם מספר מהלכים אזרחיים כדי לצנן את האוויר האלימה בשטח, בהם פתיחת 20 מעברים והסרת חסמים בכבישים כמו מעבר 104 ליד טול כרם שיקל על ערביי ישראל מאזור המשולש לקנות בשטחים, ושער דאחיית אל באריד בעוטף ירושלים לשיפור התעבורה של כמאה אלף פלסטינים ביממה. כך, במערכת הביטחון מנסים להעביר מסר כללי לפלסטינים לפיו ה"עסקים כרגיל" וכי "עזה איננה איו"ש" למרות המתח סביב העברת השגרירות. המסרים הכלליים עמדו על ההבדל בין הכלכלה המתפתחת ויציבה יחסית של הגדה לבין המשבר החריף שנוצר ברצועת עזה.

בשלב זה התנזים לא מעורב באף תכנון להפרת סדר אלימה בגדה המערבית וממתין למוצא פיו של אבו מאזן הערב ברמאללה, והערכות הן שהם יישמרו על שקט ברחובות.

מחאות בגדה המערבית נגד פתיחת השגרירות האמריקאנית בירושלים היום, 14 במאי 2018. לירון מולדובן
החשש המהמומות יגלשו גם ליהודה ושומרון. הגדה המערבית, היום/לירון מולדובן

בתוך כך, גורמים בצה"ל הזהירו אתמול כי מספר הרוגים גבוה בהפגנות בעזה עשוי להשפיע על הגדה ולהצית הפרות סדר אלימות ופיגועים עממיים. מניתוח הצעדים של אבו מאזן בחודשים האחרונים עולה כי אין בכוונתו לרכך את הסנקציות על הרצועה ויתרה מכך, הוא מעוניין לנצל את המצב הכלכלי הקשה בעזה לקידום מהלכים כמו דרישה להשבתו לשלטון, או לחלופין להוביל למלחמה בין חמאס לצה"ל שתגרום בעקיפין לכניסת הרשות לחלל שנוצר.

(עדכון ראשון 14:40)

מחאות בגדה המערבית נגד פתיחת השגרירות האמריקאנית בירושלים היום, 14 במאי 2018. לירון מולדובן
הגדה המערבית, היום/לירון מולדובן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully