וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמסורת היהודית לבימת האירוויזיון: דרכה של ה"כפרה" לפסגת אירופה

13.5.2018 / 15:13

נטע ברזילי העניקה תהילה למילה שנישאת כמעט על כל פה בישראל. המושג ששימש בעבר לדרך של האדם לנקות את חטאיו, הפך לביטוי חיבה של אמהות לילדיהן. "המילה הפכה לחלק מהמשולש החשוב בתרבות הישראלית: כפרה-נשמה-מאמי", אמר בחיוך הלשונאי רוביק רוזנטל

עריכת וידאו:ניר חן

יום שלישי, שעת ערב בליסבון בירת פורטוגל, חצי גמר הראשון של תחרות השירים הבינלאומית והצבעונית, האירוויזיון, רגעים בודדים אחר שנטע ברזילי, הנציגה הישראלית סיימה לבצע את הלהיט המקפיץ "TOY", שנכתב על ידי דורון מדלי, שלושה ימים לפני שהותירה אבק למתחרה מקפריסין, ניצחה את התחרות והצליחה אחר 20 שנות גלות להחזיר את האירווזיון לאדמת ישראל. היא הודתה לצופים והאוהדים באולם בארבע מילים, שתיים באנגלית ושתיים בעברית, "Thank You Europe, כפרה עליכם". איזה דרך עברה המילה "כפרה" שבעבר הייתה מזוהה עם מחילה וסליחה, ובשנים האחרונות לשם נרדף לאהבת חינם ופרגון הדדי?.

"למילה כפרה יש שורשים מאוד עתיקים בדת היהודית", אמר היום לוואלה! NEWS ד"ר רוביק רוזנטל, סופר וחוקר שפה מייסד אתר "הזירה הלשונית". "בתנ"ך אנו רואים הרבה דרכים בהן אדם יכול לכפר ולנקות על עוונתיו, השורש כ.פ.ר קשור לניקיון וכיסוי, המילה כפרה מופיעה לראשונה במשנה, שם היא מופיעה בהקשרים קשים לעיכול, למשל במסכת סנהדרין שם כתוב "תהא מיתתי כפרה על כל עוונותי", כלומר אדם יכול לחפר על עוונותיו בדרכים שונות, אבל המוות הוא הכפרה האמיתית".

עוד בווואלה! NEWS:
ליברמן במחווה לנטע: "אסד, תגיד לחמינאי שאתה לא הצעצוע שלו"
בצעדי "ריקוד התרנגולות": נתניהו במחווה מקורית לנטע ברזילי
בין ביס לביס: כשנתניהו נפגש במקרה עם שגרירים ערבים במסעדה

נטע ברזילי אירוויזיון 2018. AP
ברזילי על במת האירוויזיון, אתמול/AP

לדבריו של רונזטל, בימי הביניים לא היו ליהודים בגולה חיות גדולות, ולכן נוצר נוהג חדש, היהודים לקחו תרנגול ושחטו אותו ואמרו שזו הכפרה שלהם. כיוון שהתרנגול היה עוף פשוט נהוג לומר גם על משהו זול שלא צריך אותו "שיהיה לכפרות". המקור של הביטוי הזה הוא ביידיש. כשנופל משהו ונשבר בבית, נוהגים לומר גם "כפרת עוונות", כלומר החפץ שנשבר יכפר על החטאים שלנו. הביטוי הזה מקורו בלדינו.

ישנו שימוש נוסף למילה כפרה, בשפה היהודית הצפון אפרקנית, שם נעשה שימוש במילה כפרה (במילעל), עלי ידי אמהות לילדיהן, "נמשי כפרה על?יק". פירוש המשפט הוא "אלך כפרה עליך", כלומר אני אוהבת אותך כל כך, עד שאני מוכנה לכפר על העוונות שלך. היום נוהגים לקרוא בישראל למי שמאוד אוהבים "כפרה", או "כפרה עליך". "זה הפך להיות גם חלק מהמשולש החשוב בתרבות הישראלית "כפרה-נשמה-מאמי", שלושת הצורות לבטא אהבה אינסופית", לדבריו של רוזנטל, עם הזמן המילה הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהישראליות, "המילה קיבלה אפילו כל מיני צורות נלוות "כפרוני, כפרות" ועוד, כך זה הפך למותג של האהבה ופירגון.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
תושבים בבני ברק נוהגים מנהג כפרות ביום הכיפורים התשע"ח, 28 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
אותו התרנגול, בשימוש אחר. טקס כפרות/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

בדף הפייסבוק הפופלרי של האקדמיה ללשון עברית נכתב, "נטע, כפרה עלייך! המילה 'כפרה' משמשת גם כינוי חיבה, כגון 'כפרה שלי'. כינוי זה הוא קיצור של משפטים כמו 'אהיה כפרה עליך', 'אהיה כפרתך' (כלומר 'אני מוכן לבוא תחתיך'). המשפטים נוצרו כנראה בהשראת ביטוי ערבי שפירושו 'אהיה פדיונך'. דומה לביטוי החיבה 'כפרה עליך' המצורף לפנייה אל אדם קרוב".

ציוץ בטוויטר של ראש הממשלה בנימין נתניהו על נטע ברזילי. צילום מסך
הציוץ של נתניהו/צילום מסך

ואיך אפשר בלי התקרית החביבה שהתרחשה הלילה בטוויטר, כשראש הממשלה בנימין נתניהו, ניסה להישאר על הגל ובירך את ברזילי על הזכייה בתחרות בצמד המילים, "כפרה עליך". הוא בטח לא תיאר לעצמו שהמתרגם האוטומטי לאנגלית , לא יזהה את הסלנג הישראלי הנפוץ ויפרש את הברכה הישראלית ל"נטע, את פרה". חלק מהעוקבים הזרים הגיבו בבלבול והתקשו להבין שנתניהו התכוון למחמאה. לאחר הזכייה בתחרות המשיך נתניהו לברך את בריזלי, רק שהפעם צייץ "נטע, את כפרה אמיתית, הבאת כבוד למדינת ישראל!" מה שטוויטר תרגם ש"נטע את פרה אמיתית!".

המשך הציוץ "שנה הבאה בירושלים", תורגם כראוי. ואם חשבתם שרק נתניהו נפל קורבן לידיו של המתרגם בטוויטר, גם יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג הובך, שצייץ ציוץ דומה אבל בניסוח אחר, "כפרה עליך נטע", ניצל מהמבוכה, אבל גם אצלו המתרגם האוטומטי פענח את המילה במובן של בקשת סליחה ומחילה על חטא.

רוביקרונזטל. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
רוביק רוזנטל/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully