וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת זועמת על פרישת טראמפ מהסכם הגרעין: "לא צמיתים של ארה"ב"

באירופה חוששים מהפסדים של מיליארדים בשל חידוש הסנקציות על איראן, ושר האוצר הצרפתי תקף את נשיא ארה"ב: "לשמור על ריבונות כלכלית". מיי שוחחה עם טראמפ על הדרכים למנוע פגיעה בעסקים, וזריף יצא לרוסיה, לסין ולאיחוד האירופי כדי להציל את ההסכם

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

צרפת תקפה אתמול בחריפות את ארצות הברית, בעקבות החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לפרוש באופן חד-צדדי מהסכם הגרעין. בפריז חוששים כי עסקים אירופיים ייפגעו כתוצאה מחידוש הסנקציות על טהראן, ויתר המדינות החתומות על ההסכם במאמץ דיפלומטי קדחתני להצילה. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, יצא הערב (שבת) למסע דילוגים בסין, ברוסיה ובבריסל.

"האם אנחנו רוצים להיות צמיתים הקדים ומשתחווים להחלטות של ארצות הברית?", תקף שר הכלכלה הצרפתי ברונו לה מר את טראמפ. הוא אמר כי על אירופה להגן על "הריבונות הכלכלית שלה". יחד עם עמיתו הגרמני אולף שולץ, הם שוחחו עם שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין כדי לאפשר לחברות אירופיות להמשיך ולסחור עם איראן גם לאחר השתת העיצומים מחדש, שייכנסו לתוקף בשני שלבים - באוגוסט ובנובמבר.

עוד על קריסת הסכם הגרעין
הסיכוי להצלת רוחאני מידי השמרנים טמון בידי אירופה המושפלת מטראמפ
אלפים הפגינו ברחבי איראן נגד פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין

מסע"ת טראמפ ומקרון במהלך מסע"ת בבית הלבן 24 באפריל 2018. רויטרס
אכזבה בפריז. מקרון לצד טראמפ/רויטרס

במסגרת ההסכם, שעליו חתומות גם בריטניה, רוסיה וסין - כולן מתנגדות למהלך של טראמפ, הוסרו מרבית הסנקציות על איראן בתמורה לצמצום פעילותה הגרעינית. מטרת ההסכם היא למנוע מטהראן את האפשרות לפתח נשק גרעיני, חרף הכחשותיה שהיא אי-פעם התכוונה לעשות זאת. על אף שבאירופה מסכימים שההסכם אינו מושלם, הם רואים בו את הדרך הטובה ביותר להצר את צעדי הרפובליקה האסלאמית בדרך לפצצה גרעינית.

כתוצאה מהכרזתו של טראמפ ביום שלישי, חברות אירופיות רבות עשויות להפסיד מיליארדי דולרים. אחת העסקאות הגדולות שעומדות בפני סכנה היא רכישת מאה מטוסים מתוצאת התאגיד האירופי "אירבוס" על יד איראן.

חלקים מהמטוס מיוצרים מארצות הברית, ולא ברור אם משטר הסנקציות החדש עלול להוביל לפגיעה גם בחברות האירופיות, בהן חברות צרפתיות כמו ענקית האנרגיה "טוטל" ויצרניות הרכב רנו ופז'ו, שלהן השקעות באיראן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מפגינים בטהראן נגד החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ב-11 במאי 2018. AP
הסכם הגרעין בדרך לקריסה. מפגינים שורפים תמונות של טראמפ בטהראן/AP

כחלק מהמאמץ הדיפלומטי להציל את ההסכם, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שוחחה אתמול עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואמרה כי יש לשוחח עם איראן כדי לשמור על ההסכם בחיים. עוד אמרה מרקל שביטול ההסכם באופן חד-צדדי פוגם באמון בסדר העולמי.

בנוסף לכך, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי שוחחה עם טראמפ. לפי דאונינג סטריט, היא הבהירה לו כי אירופה נותרה "מחויבת לחלוטין" להסכם. הם הסכימו לדון בהשפעת הסנקציות על עסקיהן של חברות זרות עם איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully