וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלילה אחד: צה"ל מחק השקעה איראנית של מאות מיליוני דולר בסוריה

11.5.2018 / 11:18

תקיפת חיל האוויר ביעדים האיראניים הביאה לפגיעה אנושה במערך המיליציות השיעיות אצל השכנה מצפון, שבו הושקע הון עתק במטרה ליצור טבעת חנק סביב ישראל. גורם בכיר העריך: מחאת הציבור באיראן יחד עם הישגי התקיפה עלולים לגרום לטהראן לחשב מסלול מחדש

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

בשנה האחרונה נחתו מדי חודש בשדות תעופה ברחבי סוריה יותר ממאה מטוסים אזרחיים איראניים כשהם עמוסים בחברי מיליציות שיעיות שמטרתם, בשלב ראשון, להילחם בדאעש ולסייע למשטר אסד. עוד הובילו המטוסים קצינים במשמרות המהפכה שמהווים פיקוד איכותי למיליציות, יועצים למשטר אסד ומפעילי מערכות מתקדמות, תחמושת מגוונת, חלקי מערכות נשק, טילים, כלי טיס בלתי מאוישים, רקטות ועוד.

תהליך ההתבססות האיראנית בסוריה נשען על ציר הברחות ידוע מאיראן לסוריה שבאמצעותו התחמש והשתדרג ארגון חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה. לדברי קצין בכיר בחיל האוויר, האיראנים הצליחו לשלב בתהליך ההתבססות בסוריה לא רק רקטות וטילים לטווח 40 קילומטרים, אלא מעבר לכך.

עוד בנושא:
רוחאני מרגיע: "איראן לא מעוניינת במתיחות חדשה באזור"
בלי ידיעת אסד, בין סוללות נ"מ: פרטים חדשים על "מבצע בית הקלפים"
גם האיחוד האירופי תומך בישראל: "יש לה את הזכות להגן על עצמה"

תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018. רויטרס, רויטרס
לא רק טילים לטווח קצר. תקיפת המטרות בסוריה/רויטרס, רויטרס

אנשי משמרות המהפכה בראשות קאסם סולימאני, שמנהל את התהליך, השקיעו מחשבה רבה בפריסה בשטח - היכן למקם את מחסני התחמושת, צירי הלוגיסטיקה, מפקדות, אתרי מודיעין ותצפית. לא מעט מהמערכים האיראניים מוקמו בכוונה בסמוך למתקנים של רוסיה וסוריה.

המהלכים האיראניים להובלת התחמושת ומערכות הנשק משדות התעופה וניוד מבסיס לבסיס לוו בפעולות הסתרה, ובמאמץ איראני עילאי לאבטח את המידע הרגיש מעיני ארגוני הביון במרחב בדגש על קהילת המודיעין הישראלית שמנסה לאתר את סוללות הטילים הניידות.

לפי הערכות גורמי ביטחון, סך ההשקעות האיראניות בסוריה נאמד בכ-750 מיליון דולרים, שהושקעו בין היתר במטרה ליצור טבעת חנק סביב ישראל ולשם הגשמת רעיונות אסטרטגיים נוספים מבית היוצר של סולימאני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018. רויטרס, רויטרס
התקיפה בסוריה בליל חמישי/רויטרס, רויטרס

"בעקבות התקיפה של חיל האוויר, השקעה איראנית של מאות מיליוני דולרים ירדה לטמיון בלילה אחד", אמר גורם ביטחוני בכיר, והוסיף כי "ייקח להם חודשים לשקם את מה שהושמד הלילה, תלוי במימון שיוקצב לעניין". סוגיית התקציב באיראן היא קריטית, ונתונה לביקורת הרחוב האיראני. גם הנשיא חסן רוחאני רואה בפעילות ייצור הטרור של סולימאני מזיקה וחושב שהיא פוגעת בצורה ישירה במשטר. לפי גישתו של רוחאני, יש לחזק את הקשר עם העם ולצמצם את האבטלה הגואה, ולא לתקצב פעילות טרור מחוץ לאיראן.

הגורם הבכיר סיפר כי מרבית חנויות חלפני הכספים באיראן סגורות וכי לא ניתן לקנות מטבע חוץ בשל המצב הכלכלי. לדבריו, האינפלציה הגואה והסנקציות האמריקניות עלולות להביא לקריסה, שמשמעותה יציאה של הציבור לרחובות ואיום על המשטר. עוד אמר הגורם כי השיח של צעירי המדינה ברשתות החברתיות משקף את המצוקה והתסכול בעקבות המצב הכלכלי. הצעירים מפרסמים ביקורת על התקציב שעובר לתמיכה בטרור ברצועת עזה, לבנון, תימן, עיראק ואפגניסטן.

נשיא איראן רוחאני, 7 במאי 2018. AP
מעדיף לחזק את הקשר עם העם. רוחאני/AP

לכן, העריך הגורם הבכיר, שילוב הישגי התקיפות בסוריה, שהיו מבוססות מודיעין מדויק ומקצועיות גבוהה של הטייסים, עם המצב הכלכלי הרגיש באיראן עשוי להביא לתפנית בגישתה של איראן לתהליך ההתבססות בסוריה. חשש מביקורת פנימית עשוי לגרום להנהגה האיראנית לא למהר לאשר תקציב משמעותי נוסף למשימה. האיראנים צריכים לקחת בחשבון שתקיפה נוספת נגד ישראל עשויה לגרור מתקפה רחבה נגד יעדים נוספים.

יחד עם זאת הזהיר הגורם משאננות ואמר כי "צריך להתנהל בנחישות, אומץ וקור רוח, אבל לא לאבד את שיקול הדעת ולא להיות יהירים". לדבריו, "המרחק ביניהם הוא דק מאוד. יש סיכוי לשינוי אבל מוקדם מאוד לקבוע את זה". לאחר מכן הסביר כי ניתן ללמוד לקח מהתפרקותה של ברית המועצות. "היא קרסה כלכלית כי לא הייתה יכולה לממן את מלחמת אפגניסטן ואת הרפובליקות. לכן, עלינו להיות צנועים כשאנחנו מנסים לנתח לאן זה הולך".

קאסם סולימני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
סולימאני/צילום מסך, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully