וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרוניקה של אקדח: השופט, המוצג שנשכח בכספת וניסיון הרצח בכרמל

17.5.2018 / 8:23

בבית המשפט המחוזי חיפה הופקד לפני 24 שנה אקדח שאיש אינו יודע לומר לאיזה תיק הוא קשור. בדיקה שעליה הורה נשיא בית המשפט רון שפירא העלתה סברה כי הוא קשור לחקירת רצח משנת 1986. דוח מבקר המדינה מצא ליקויים בשמירתם של מוצגים פליליים במשטרה

צילום: לע"מ, דוברות המשטרה, צלמי וואלה!NEWS, עריכה: יוסי אלטר

בכספת במזכירות בית המשפט המחוזי בחיפה נמצא בימים האחרונים אקדח - ולאף אחד אין מושג מדוע הגיע לשם, או יודע בוודאות לאיזה תיק הוא קשור. ליד האקדח, מדגם FN 1910, נמצא מסמך בכתב יד שממנו עולה כי הופקד בכספת ב-9 ביוני 1994. על המסמך מופיע גם מספר המוצג 111/86, אלא שלפי בית המשפט "לא נמצא כי הוגשה בקשה או ניתנה החלטה בעניין מוצג זה".

הסוגיה הובאה לפני נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה רון שפירא. הוא הורה לשלוח את פרטי הממצאים מהכספת לפרקליטות, למשטרה, לסנגוריה הציבורית ולראש מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין עו"ד תמי אולמן, כדי שיפיצו אותם בין פרקליטים וסנגורים "שאולי ייצגו בעבר תיקים בעניין הקשור לאקדח זה, כך שאם ידוע להם על בעל זכויות להחזיק באקדח, ניתן יהיה לאתרו".

אקדח שנמצא בכספת בית המשפט המחוזי חיפה ואיש אינו יודע לאיזה תיק הוא שייך. מערכת וואלה!
ממתין לתיקים מגנזך המדינה. האקדח שנמצא בכספת בית המשפט/מערכת וואלה!

הנשיא שפירא שלח בשבוע שעבר הודעה מעודכנת, לפיה לאחר שנעשתה בדיקה, עלתה אפשרות שהאקדח נתפס בינואר 1986 במהלך חקירת ניסיון רצח ביישוב טירת כרמל. לפי ההודעה המעודכנת, "ככל הנראה התיקים נשוא אותה פרשה מאוחסנים בגנזך המדינה. נערכה פנייה להזמנת התיקים הנ"ל מהגנזך". גם אם יתברר כי האקדח אכן שייך לאותו ניסיון רצח, עדיין לא ברור כיצד הגיע לכספת במזכירות בית המשפט, ומדוע נשאר שם.

עוד באותו נושא

ראיות בחדר האשפה, שקי סמים על הרצפה: מחדל חומרי החקירה

לכתבה המלאה

דוח המבקר: תיקי חקירה נפגעו בשל נזקים למוצגים

דוח מבקר המדינה האחרון מצא ליקויים חמורים בשמירת מוצגים בהליכים פליליים על ידי המשטרה. בדוח נכתב כי בביקורות נמצאו שורת ליקויים. בין היתר מצא הדוח כי "בתחנה אחת חדר האשפה הוסב לחדר מוצגים; בשלוש תחנות אוחסנו מוצגים תחת כיפת השמיים; באחת התחנות הושמדו מוצגים שנמצאו מחוץ לאריזתם שכן לא ניתן היה לדעת לאיזה תיק הם שייכים"; וכן כי "בשתי תחנות תססו סמים ונזלו מחוץ לשקים בהם אוחסנו". לדברי המבקר, נמצאו אף מקרים של נזקים או אובדן לתיקי חקירה, מקרים שבהם לא נשמרו מוצגים כנדרש ומקרים שבהם במהלך הדיון המשפטי התברר כי חומרי חקירה שבתיק אבדו.

מהמשטרה מסרו בתגובה לדוח כי "משטרת ישראל רואה בתכנית למתן מענה הולם לשמירת המוצגים, כתוכנית אסטרטגית שתועדפה בהתאם. כך, הוקם צוות עבודה לתכנון המענה להסדרת הנושא במגוון ההיבטים. המלצות הצוות התקבלו במלואן ונותבו למימוש בתקופה הקרובה. לתמיכה במענה הוקמה מנהלת ליישום וכן מתוכננים מהלכים נלווים במערכי השטח. לצד האמור, אנו עומדים כעת בפני הסדרת פתרון מקצועי איכותי לשינוי מרכיב יסוד בהליך הפלילי שהשפעותיו רבות ונרחבות".

מסמך הפקדת ראיות של אקדח שנמצא בכספת בית המשפט המחוזי חיפה ואיש אינו יודע לאיזה תיק הוא שייך. מערכת וואלה!
המסמך שנלווה לאקדח עם הפקדתו בכספת הראיות/מערכת וואלה!

בסנגוריה הציבורית הגיבו גם כן לממצאי המבקר ומסרו כי "במשך שנים אנו מתריעים מפני הסכנות הנובעות מאי-שמירת מוצגים לאחר סיום ההליך המשפטי". בהודעת הסנגוריה נמסר עוד כי "המציאות היומיומית לפיה מוצגים שנאספו במסגרת חקירה פלילית מוטלים בחדרי אשפה, אכולים על-ידי עכברים, מוצפים בביוב או הולכים לאיבוד, לצערנו מוכרת לנו היטב. חשוב להבין, כי כאשר מוצגים אשר עומדים ביסוד הרשעה בעבירות פליליות אינם נשמרים, נשללת ממי שטוענים לחפותם ולעיתים אף מרצים מאסרים ממושכים, האפשרות לערוך בדיקות נוספות ולהעמידם במבחנים חדשים שמציעה ההתפתחות הטכנולוגית".

עוד מסרו בסנגוריה הציבורית כי "אי-שמירתם של המוצגים מכשילה לעיתים קרובות את האפשרות להגיש במקרים המתאימים בקשות למשפט חוזר ומונעת את תיקונן של הרשעות שווא. יצוין, כי בארצות הברית לבדה התגלו בשנים האחרונות 2,213 מקרים של חפים מפשע שהורשעו בעבירות שלא ביצעו, רבים מהן התגלו בעקבות בדיקות דנ"א במוצגים שנשמרו לאחר תום המשפט. בישראל, בין היתר כתוצאה ממדיניות אי-שמירת המוצגים, מספרן של הרשעות השווא נותר עלום. אנו מקווים שממצאי דו"ח מבקר המדינה יובילו לשינויה של מציאות עגומה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully