וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי על הפרישה מהסכם הגרעין: "טראמפ, עשית טעות"

9.5.2018 / 14:54

המנהיג העליון של איראן אמר כי נשיא ארה"ב אמר "לפחות עשרה שקרים" בנאומו, שאותו כינה "מלאכותי וטיפשי". "בשם העם האיראני, אומר לך מר טראמפ - עשית טעות", הזהיר. הקרמלין: פוטין מודאג מאוד מהפרישה מההסכם

אתר רשמי

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר היום (רביעי) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ "עשה טעות" אחרי שהחליט לפרוש מהסכם הגרעין. לדבריו, לטראמפ היו יותר מעשרה שקרים בנאומו. "הנאום היה טיפשי ומלאכותי", אמר חמינאי, בדברים שפורסמו באתרו הרשמי. "הוא איים על המשטר ועל העם. מר טראמפ, אומר לך בשם העם האיראני: עשית טעות".

חמינאי, הסמכות הבכירה ביותר באיראן, תמך בהסכם רק באופן מסויג ותקף את ארצות הברית פעמים רבות בטענה שהיא אינה עומדת בהבטחותיה. הוא הוסיף כי הוא לא מאמין שמדינות אירופה יישארו חלק בהסכם והטיל ספק בהמשך קיומו. "אמרתי פעמים רבות מהיום הראשון - אסור לסמוך על אמריקה", אמר חמינאי. "אני לא סומך על שלוש המדינות הללו (בריטניה, צרפת וגרמניה)".

עוד אמר חמינאי: "אם אי אפשר להשיג הסכם קבע, אז הסכם הגרעין לא יוכל להמשיך להתקיים". הוא אמר על טראמפ כי "האדם הזה יהפוך לאפר וגופו ישמש מזון לנחשים ולנמלים - והרפובליקה האסלאמית תמשיך לעמוד".

עוד על פרישת טראמפ מהסכם הגרעין
בלי מכירת מטוסים וקניית שטיחים: משטר הסנקציות החדש על איראן
צרפת: הסכם הגרעין לא מת, מקרון ישוחח עם רוחאני

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, 14 באפריל 2018. AP
משתלח בטראמפ. חמינאי/AP

החלטתו של טראמפ, הכוללת את החזרת הסנקציות שהוסרו במסגרת ההסכם מ-2015, עשויה לפגוע במעמדו של הנשיא המתון חסן רוחאני, שהוביל את המאמצים למשא ומתן עם ארצות הברית חרף התנגדות השמרנים והממסד הצבאי.

טראמפ טען כי איראן הפרה את ההסכם, אך הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הבהירה היום כי טהראן מיישמת אותו במלואו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
דונלד טראמפ במהלך נאומו על הסכם הגרעין, בבית הלבן 8 במאי 2018. רויטרס
הפרישה מההסכם תחריף את הפילוג בצמרת האיראנית. טראמפ/רויטרס

רוחאני תקף אתמול את החלטת טראמפ, שאותה כינה "בלתי חוקית", אך אמר כי איראן תישאר בהסכם כל עוד יתר המדינות השותפות לו יבטיחו כי האינטרסים של טהראן יישמרו.

הוא ישוחח בהמשך היום עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שיחד עם יתר מדינות אירופה החתומת על ההסכם - גרמניה ובריטניה - ניסה לשכנע את טראמפ להישאר בו בזמן גיבוש הסכם מסגרת חדש שיטפל בסוגיות נוספות, אך ללא הצלחה.

באירופה חוששים כי הסנקציות החדשות יפגעו גם בעסקאות שעליהן הן חתמו עם איראן, ודורשות מארצות הברית שלא לפגוע באינטרסים שלהם. הן מבקשות גם הבהרות לגבי השלכות הסנקציות שייכנסו לתוקף בהדרגה, אך אמרו כי הן מחויבות להסכם הגרעין.

גם סין ורוסיה, החתומות על ההסכם גם כן, אמרו כי הן מחויבות לשימורו. בקרמלין אמרו כי הנשיא ולדימיר פוטין מודאג מאוד מהחלטתו של טראמפ.

מנגד, מי שתמכו במהלך של ארצות הברית הן ישראל, ערב הסעודית ובעלות בריתה במפרץ.

מחוקקים איראנים מציתים דגל של ארה"ב מנייר בפרלמנט  9 במאי 2918. AP
באירופה חוששים מסכסוך חדש. חברי פרלמנט איראני שורפים דגל ארה"ב/AP

מוקדם יותר שרפו בפרלמנט כמה מחוקקים איראנים דגל אמריקני מנייר והעתק של הסכם הגרעין, כשהם צעקו "מוות לאמריקה". יו"ר הפרלמנט, עלי לריג'אני, אמר כי טראמפ הוכיח שהוא לא "כשיר" לשמש נשיא ארצות הברית.

מפקד משמרות המהפכה, מוחמד עלי ג'עפרי, אמר כי האירופים כבולים לארצות הברית והטיל ספק ביכולתם להציל את ההסכם. "זה ברור שהם לא יכולים לקבל החלטה עצמאית ושהם כבולים לאמריקה", צוטט הגנרל על ידי סוכנות הידיעות פארס. "עתיד הסכם הגרעין ברור".

במסגרת ההסכם, איראן הסכימה לצמצם את העשרת האורניום שלה ולהגביל את פעילותה הגרעינית בתמורה להסרת מרבית הסנקציות שהוטלו עליה. לדברי ג'עפרי, הפרישה של ארצות הברית מראה כי העשרת האורניום הייתה רק תרוץ להגביל את תכנית הטילים של הרפובליקה האסלאמית ואת השפעה האזורית.

"על הכוחות המזוינים להשקיע תשומת לב רבה יותר ביכולותיהם הצבאיות", אמר. "לאיראן יש הרבה ניסיון בפיתוח המדינה תחת סנקציות". מפקד משמרות המהפכה הוסיף כי "פעם נוספת הוכח בבירור שהאמריקנים הם בריונים. אי אפשר לסמוך על האמריקנים בניהול שום משא ומתן או חתימה על הסכם".

(עדכון ראשון: 12:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully