וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי מכירת מטוסים וקניית שטיחים: משטר הסנקציות החדש על איראן

9.5.2018 / 14:45

הכרזת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין תוביל לחידוש העיצומים על טהראן, שייכנסו לתוקף בשתי פעימות - הראשונה ב-6 באוגוסט, אז ייאסר יבוא של מתכות ויוגבל המסחר בריאל. ב-4 בנובמבר ייפגע מגזר הנפט האיראני ויבוטלו עסקאות הענק של בואינג ואירבוס עם טהראן

אתר רשמי

ארצות הברית תתעורר בשעות הקרובות למציאות חדשה שבה היא אינה משתתפת יותר בהסכם הגרעין, ומטילה מחדש על איראן את הסנקציות שהופעלו כלפיה טרם חתימת הסכם הגרעין בשנת 2015. לצעד הזה יש משמעויות רבות מבחינת החברות שחתמו חוזים מול חרבות איראניות בתקופה שבה הוסרו הסנקציות, וגם על חברות אמריקניות שהיו במגעים לקראת חתימה על חוזים עתידיים.

בנוסף לכך, גם תאגידים בינלאומיים שפועלים בארצות הברית יהיו חשופים לקנסות ועיצומים אם ימשיכו לסחור עם איראן חרף הסנקציות, מה שככל הנראה ייאלץ את אותן החברות לבחור בין מסחר עם ארצות הברית ובין מסחר עם איראן.

לפי ההנחיות שפרסם משרד האוצר האמריקני, יש איסור מידי על חתימת חוזים חדשים בין איראן וחברות אמריקניות. לגבי חוזים קיימים, המדינה תאפשר לחברות הללו תקופת היערכות שבין שלושה לששה חודשים בטרם הדבר ייאסר סופית בעוד ששה חודשים, בתחילת חודש נובמבר.

מטוס מדגם בואינג של חברת איראנייר בנמל התעופה בטהראן, איראן, 2011. רויטרס
הצי של איראן מיושן. מטוס בואינג של חברת איראן איר/רויטרס

ב-6 באוגוסט תגיע הפעימה הראשונה, אז ייאסר ייבוא של מתכות ופחם; יוטלו סנקציות על מסחר בהיקפים משמעותיים של המטבע האיראני, הריאל; וכן יוטלו מחדש הסנקציות הקשורות בתעשיית הרכב, וייאסר על ייבוא מוצרי מזון ושטיחים שיוצרו באיראן. לפי הודעת משרד האוצר, "כל מי שלוקח חלק במסחר הנ"ל צריך לסיים אותו עד ה-6 באוגוסט, אחרת יהיה חשוף לסנקציות ולאכיפה בהתאם לחוק האמריקני".

ב-4 בנובמבר, יוטלו מחדש הסנקציות על תעשיית הנפט האיראנית, על נמלי הים, על עסקאות עם הבנק המרכזי של איראן ועם מוסדות פיננסים במדינה, על כל תחום האנרגיה, ועל תחום הביטוח. בנוסף, החל מה-5 בנובמבר, תטיל ארצות הברית מחדש עיצומים על בני אדם פרטיים שהוטלו עליהם סנקציות טרם חתימת הסכם הגרעין.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
דונלד טראמפ במהלך נאומו על הסכם הגרעין, בבית הלבן 8 במאי 2018. רויטרס
הכלכלה האיראנית על הכוונת. טראמפ, אתמול/רויטרס

כתוצאה מן הסנקציות יבוטלו חוזים של חברות בואינג ואיירבוס להספקת מטוסי נוסעים לאיראן בשווי של 39 מיליארד דולר. "ההיתר של בואינג ואיירבוס יישלל", אמר אמש שר האוצר, סטיב מנוצ'ין, בשיחה עם כתבים.

שתי החברות חתמו על שלושה חוזים נפרדים עם חברות תעופה איראניות, תמורתן היו אמורות החברה לספק כ-210 מטוסים: מאה מטוסים של איירבאס ועוד 110 מטוסים של בואינג. רק מטוסים בודדים סופקו עד כה לחברות התעופה האיראניות, בחוזים שהיו אמורים להתפרס עד שנת 2025.

סגן נשיא בואינג, גורדון ג'ונדרו, מסר בהצהרה: "נמשיך להתייעץ עם הממשל האמריקני לגבי הצעדים הבאים. כפי שעשינו לאורך התהליך, נמשיך לעקוב אחרי הוראות הממשל".

(עדכון ראשון: 11:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully