וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עשינו מהפכה": מנהיג המחאה העממית בארמניה נבחר לראש הממשלה

8.5.2018 / 13:20

ניקול פשיניאן, שהוביל את ההפגנות נגד המנהיג הוותיק סרקזיאן ומפלגת השלטון, נבחר על ידי הפרלמנט אחרי שבועות של הפגנות ענק ברפובליקה הסובייטית לשעבר. "כל העולם יכבד אותנו", חגגה אחת מתומכות מנהיג האופוזיציה

צילום: רויטרס

(בווידאו: הפגנות נגד מינוי סרקזיאן לראש הממשלה, בחודש שעבר)

הפרלמנט של ארמניה בחר היום (שלישי) במנהיג האופוזיציה ניקול פשיניאן כראש הממשלה החדש, ובכך הושלמה המחאה הנרחבת שהנהיג בשבועות האחרונים נגד המפלגה הרפובליקאית השלטת שאיבדה את תמיכת העם. 59 מחוקקים, בהם חברי מפלגת השלטון, הצביעו בעדו, ואילו 42 התנגדו. בשבוע שעבר, בלמה המפלגה את מועמדותו, אולם היא החליטה לשנות את עמדתה למען "אחדות וטובת" האומה".

ההצבעה התקיימה אחרי הפגנות ענק של תומכי פשיניאן שאילצו את מנהיגה הוותיק של ארמניה, סרז' סרקזיאן, להתפטר מתפקידו כראש הממשלה. הן הובילו לשינויים דרמטיים במבנה הכוח ברפובליקה הסובייטית לשעבר, הסובלת משחיתות רבה. "עשינו מהפכה בארצנו", אמרה קרין בליאן בת ה-19, שלבשה חולצה עם דיוקנו של פשיניאן. "כל העולם יכבד אותנו".

לפי הקרמלין, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח עם פשיניאן ובירך אותו על ניצחונו. רוסיה עקבה מקרוב אחרי האירועים בארמניה, שאותה היא רואה כבעלת ברית אסטרטגית שלה. מוסקבה אינה רוצה במנהיג שינסה לעזוב את תחום השפעתה, אך פשיניאן הבהיר כי ישמור על יחסים קרובים עם הקרמלין. לרוסיה יש שני בסיסים בארמניה הענייה, שבה חיים כשלושה מיליון תושבים.

לקריאה נוספת בנושא
ראש ממשלת ארמניה נכנע למחאה - והתפטר: "טעיתי"
המחאה בארמניה מחריפה: מנהיגי האופוזיציה נעצרו, עימותים בבירה

ראש ממשלת ארמניה הנבחר ניקולאי פשיניאן אחרי הצבעת הפרלמנט, 8 במאי 2018. רויטרס
סחף את ההמונים. ראש ממשלת ארמניה החדש פשיניאן, היום/רויטרס

המפלגה הרפובליקאית, שבה בעלי ברית רבים של סרקזיאן, מחזיקה ברוב המושבים בפרלמנט. ואולם, היא נכנעה ללחץ הציבורי ומחוקקיה הסכימו לתמוך בפשיניאן, שהיה המועמד היחיד. עלייתו לשלטון של עורך העיתון לשעבר, שריצה עונש מאסר בשל ארגון מחאות בעבר, מסמלת את השינוי בהרכב ההנהגה ששלט בארמניה מאז סוף שנות ה-90.

המחאה פרצה לאחר שסרקזיאן, נשיא המדינה בעשור האחרון, נבחר לראש הממשלה בחודש שעבר אחרי שינויים בחוקה שהעבירו את הסמכויות מהנשיא לראש הממשלה. רבים ראו בכך ניסיון ציני שלו להישאר בשלטון ולעקוף את החוקה. ואולם, גם אחרי שהודיע על התפטרותו, לא שככה המחאה ופשיניאן, עם חולצת החאקי והכומתה שלבש והפכו לסמל המחאה, סירב לאפשרות שמפלגת השלטון תמנה אדם אחר משורותיה.

תומכי ראש ממשלת ארמניה הנבחר ניקולאי פשיניאן בכיכר הרפובליקה בבירה ירבאן, 8 במאי 2018. רויטרס
תומכי ראש הממשלה החדש בכיכר הרפובליקה בבירה ירבאן, היום/רויטרס

בכיכר הרפובליקה בבירה ירבאן, שבו הוקרנה ההצבעה בפרלמנט על מסכי ענק, פרצו תומכיו של פשיניאן בחגיגות לאחר התוצאות. עשרות אלפי האנשים שגדשו את הכיכר צעקו "ניקול" ושחררו יונים לבנים לאוויר. הם התחבקו והתנקשו אחד עם השני. "אני האדם השמח ביותר בעולם", אמר שוגיק בן ה-17, אחת מתומכי ראש הממשלה החדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully