וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה הכה את יריביו - אך עלול להפוך את לבנון לגרורה איראנית

8.5.2018 / 10:24

נסראללה מסתמן כמנצח של הבחירות הראשונות במדינה אחרי תשע שנים, אך לרמיסת ראש הממשלה אל-חרירי יהיה מחיר. עם פחות גורמים מרסנים ועלי תאנה, לארגון השיעי המופעל על ידי טהראן יהיה קשה להכחיש את המשוואה כי הוא ומדינת לבנון חד הם

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

לא ברור עדיין מתי יוכרזו תוצאות רשמיות בלבנון, אך מאלו המסתמנות עולה תמונה ברורה - חיזבאללה השיעי ובעלי בריתו הנוצרים התחזקו, ואילו המחנה הסוני נחלש. מזכ"ל הארגון חסן נסראללה חגג את הרוב שקיבל הגוש בראשותו על חשבון המחנה של ראש הממשלה סעד אל-חרירי, שאיבד כשליש מכוחו, ואמר כי זהו ניצחון פוליטי של "ההתנגדות" - הציר האזורי שמובילה איראן. "תום המונופול של אל-חרירי על הסונים בלבנון", חגגה התקשורת בטהראן.

"המכה", כפי שכינה זאת העיתון אל-אחבאר המקושר לחיזבאללה, של אל-חרירי הייתה השנייה שסופג לאחרונה ראש הממשלה בעל המעמד הרעוע. בנובמבר, בקרקס פוליטי ומדיני ביזארי, הוא הכריז במפתיע על התפטרותו בעודו מבקר בערב הסעודית, כשהוא מאשים את חיזבאללה ואת איראן בחרחור מלחמות אזוריות. תחת לחץ רב מצד נסראללה והנשיא הנוצרי מישל עאון, הנתמך על ידי חיזבאללה, ויחד עם התערבות צרפתית, עשה אל-חרירי סיבוב פרסה ושב לתפקיד בתוך כחודש בלבד.

לקריאה נוספת על הבחירות בלבנון
נסראללה על הישגי חיזבאללה בבחירות: ניצחון של ההתנגדות

אנשים צופים בנאומו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, על מסך הטלוויזיה  במחוז מרג'און, 7 במאי 2018. רויטרס
אזרחים לבנונים צופים בנאומו של נסראללה, היום/רויטרס

ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, במהלך מסע"ת בביירות 7 במאי 2018. רויטרס
המכה השנייה שסופג ראש הממשלה לאחרונה. אל-חרירי, היום/רויטרס

התמיכה שקיבל בעבר אל-חרירי מערב הסעודית פחתה משמעותית, בין היתר בשל קריסת חברת הבנייה הסעודית שהייתה בבעלות משפחתו. ריאד הראתה הרבה פחות עניין בנעשה בביירות בהשוואה לבחירות הקודמות, אז הגוש בהובלת אל-חרירי היה הגדול ביותר. הממלכה הסונית אמרה לא פעם כי היא רואה בלבנון גרורה איראנית, ועל כן היא מעין קרב אבוד מבחינתה, בדומה לסוריה. את מאמציה היא משקיעה בתימן, בבחריין וגם בעיראק, כשהיא יודעת שיש את ישראל המוכנה להסתכן במלחמה עם איראן כדי למנוע ממנה את העמקת השליטה על סוריה ועל לבנון.

הבריתות המוצלחות של חיזבאללה

בהתאם למבנה השלטוני יוצא הדופן של לבנון עמוסת העדות והקבוצות האתניות, אל-חרירי ישמור על כיסאו. ראש הממשלה חייב להיות סוני, ואל-חרירי נותר הבכיר מקרב העדה. אבל הוא נחלש ואיבד עוד ממעט אמצעי הריסון על חיזבאללה שממילא התפוגגו ממנו. הוא תירץ את חוק הבחירות החדש, שהדיונים עליו עיכבו את הבחירות בארבע שנים, בזליגת המושבים ובאחוז ההצבעה הנמוך. פחות ממחצית מהבוחרים הטריחו את עצמם לקלפיות, שאליהם שובצו לא לפי אזור מגוריהם, כפי שדורש ההגיון והסדר, אלא לפי נחלות אבותיהם.

חוק הבחירות החדש שרטט בצורה שונה את מחוזות הבחירה, ופתח את המרוץ על מושבים שנחשבו סגורים. חיזבאללה המאורגן היטב רקם בריתות אסטרטגיות עם מועמדים שונים ועל בסיס סיכויי ההצלחה שלהם וניצל את השינויים לטובתו. כך, בחלק מהמחוזות הוא הריץ בכלל מועמדים סוניים, לנוכח החלוקה העדתית בפרלמנט. היתרון בחוקת לבנון, למודת הסכסוכים ומלחמות האזרחים, הוא מניעת היכולת מעדה אחת לשלוט לבדה על המדינה הרב-אתנית.

חיזבאללה הצליח לאגד סביבו במרוצת השנים חלק מהכוחות הנוצריים במדינה, הרואים בזרוע הצבאית העוצמתית שלו כלי הכרחי להגנה על לבנון מפני הסכנות הרבות האורבות לה. אלו היו הבחירות הראשונות מאז החלה המלחמה בסוריה השכנה ב-2011, ועל אף שקלטה יותר ממיליון פליטים (כרבע מאוכלוסייתה), האלימות הפראית שחולל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) באזור פסחה עליה.

הארגון השיעי, שמנהל מאבק אימתנים מול דאעש הסוני הרואה בו את סמל הכפירה, מתואר כמגנה של האומה. ואכן, פרט לכמה תקריות ולהתבססות של קני דאעש וג'בהת א-נוסרה באזורי הגבול עם סוריה, לבנון נהנתה מיציבות ביטחונית יחסית.

כרזה תמיכת במזכ"ל חיזבאללה נסראללה בבנת ג'בייל, לבנון, 6 במאי 2018. רויטרס
הארגון השיעי התמקד הפעם בבעיות הפנים. רכב של תומכי חיזבאללה, אתמול/רויטרס

ולכן, חיזבאללה הרשה לעצמו להתמקד הפעם בבעיות הפנימיות הקשות שמהן סובלת לבנון ופחות התרברב באיומים על ישראל. השחיתות והניהול הציבורי הכושל של הממשלות מאז 2009 שיחקו לידיו, על אף שהיה חבר בחלקן, ואל-חרירי נענש על ידי הציבור שמאס לחזות בערמות אשפה מטנפות את רחבי ביירות.

עם זאת, גם חיזבאללה אינו חסין - הוא איבד שני מושבים במעוזו במחוז בעלבק, הסובל מאחוזי אבטלה גבוהים. המסר הכללי מהבחירות במדינה הוא יאוש הציבור שלא נענה לקריאות מנהיגיו לצאת ולהצביע, וכך הוא הותיר את השטח לגוף המיומן והמאורגן ביותר.

להצלחה של חיזבאללה יש גם אפקט בומרנג. ככל שעלי התאנה בדמותם של אל-חרירי ודומיו מתנדפים, כך הוא ולבנון הופכים למקשה אחת. ערב הסעודית כבר עצרה בשנים האחרונות סיוע צבאי נרחב לצבא לבנון, ואין לדעת איזה טריק חדש מתכנן יורש העצר האימפולסיבי בריאד, שלפי העדויות החזיק את אל-חרירי כמו אסיר בתקופת פיטוריו הקצרים.

כשישראל מבהירה שבכל עימות עתידי היא תראה בלבנון המדינה אחראית למעשי חיזבאללה וכשארצות הברית עשויה להטיל סנקציות חדשות על חיזבאללה, נסראללה עשוי לגלות שהכוח הפוליטי הרב שצבר מבלי להפעיל כוח עלול לזרז את העימות הבא.

(עדכון ראשון: 23:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully