וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות לא רשמיות בלבנון: חיזבאללה בדרך להגדיל את כוחו

7.5.2018 / 14:53

הארגון השיעי ובעלי בריתו צפויים להחזיק ברוב המושבים, אולם לא בשני שלישים הדרושים לשינוי החוקה. הרכבת הממשלה תישאר בידי חרירי הסוני, בהתאם לחלוקת התפקידים על בסיס מפתח עדתי, אך כוחו נחלש. באיראן מרוצים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

חיזבאללה ובעלי בריתו ניצחו יותר ממחצית מהמושבים בבחירות הראשונות זה תשע שנים לפרלמנט בלבנון - כך עולה היום (שני) מתוצאות לא רשמיות. אם התוצאות הללו יאומתו, הארגון השיעי ומקורביו יבטיח רוב רגיל, אך לא של שני שלישים המאפשר שינויים בחוקה. מזכ"ל הארגון חסן נסראללה יישא נאום בהמשך היום.

מי שנחלש בבחירות הוא ראש הממשלה סעד אל-חרירי, אך הוא נותר הפוליטיקאי הסוני הבכיר ביותר והוא צפוי להרכיב גם את הממשלה הבאה. זאת בהתאם לחלוקת התפקידים במדינה על בסיס מפתח עדתי, שלפיה על ראש הממשלה להיות סוני, על הנשיא נוצרי מארוני ועל יו"ר הפרלמנט שיעי. גם חיזבאללה צפוי לשוב לממשלה, אם כי חלוקת התיקים תימשך זמן רב.

התוצאות הרשמיות היו אמורות להתפרסם הבוקר, אך אלו לא הוכרזו ולא נמסר על מועד חדש. לפי משרד הפנים, אחוז ההצבעה היה 49.2%, נמוך יותר מ-2009, אז 54% מבעלי זכות הבחירה השתתפו בהצבעה. זאת על אף שהמנהיגים הפוליטיים קראו לאזרחים לצאת ולהצביע.

לקריאה נוספת על הבחירות בלבנון
מתנה לאיראן: לבנון הולכת היום לבחירות - וחיזבאללה צפוי להגדיל את כוחו

כרזה תמיכת במזכ"ל חיזבאללה נסראללה בבנת ג'בייל, לבנון, 6 במאי 2018. רויטרס
הישג לחיזבאללה. כרזת תמיכה בנסראללה בבנת ג'בייל, אתמול/רויטרס

לפי חישוב של סוכנות הידיעות רויטרס, חיזבאללה ובעלי בריתו גרפו לפחות 67 מתוך 128 המושבים. ככל הנראה, 13 מהם יהיו מהארגון השיעי עצמו, בדומה לכוחו בפרלמנט היוצא. ביסוס מעמדו של הארגון משקף גם את השפעתה הגוברת של איראן במדינה, על חשבונה של ערב הסעודית, ובאזור כולו. בישראל ובארצות הברית, המגדירה את חיזבאללה ארגון טרור, מודאגים מכוחו הגובר.

בין אלו שכן התחזקו היא מפלגת "הכוחות הלבנוניים" הנוצרית המתנגדת לחיזבאללה. לפי התוצאות הלא רשמיות, היא הגדילה את כוחה משמונה מושבים ל-15.

ההצבעה התבצעה בהתאם לחוק בחירות חדש וסבוך, ששרטט מחדש את מחוזות ההצבעה והחליף את שיטת ההצבעה הרובית בשיטת הצבעה יחסית. זה פתח את המרוץ בחלק מהמושבים שנחשבו סגורים לפני כן, וכך חיזבאללה איבד למשל שני מושבים במעוזו בבעלבק-הרמל. בביירות, הצליחו שני מועמדים עצמאיים לזכות במושבים.

הבחירות היו אמורות להתקיים ב-2013, אך אלו נדחו מאחר שחברי הפרלמנט לא הצליחו להסכים על חוק בחירות חדש במדינה החצויה לפי השתייכות דתית ואתנית.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש ממשלת לבנון ומועמד לבחירות לפרלמנט סעד אל-חרירי מצביע במהלך הבחירות לפרלמנט בביירות 6 במאי 2018. רויטרס
יישאר בתפקיד למרות היחלשותו. אל-חרירי בקלפי, אתמול/רויטרס

בעלי ברית נוספים של הארגון השיעי הם המפלגה השיעית החילונית אמל, בהובלת יו"ר הפרלמנט נבי ברי, שצפוי לשמור על תפקידו; ומפלגת הזרם הפטריוטי החופשי, שהוקמה על ידי הנשיא מישל עאון. אלו תומכות בזכותו של חיזבאללה להחזיק בכלי נשק, שבהם הן רואות ככלי חיוני להרתעת אויביה של לבנון, בהם ישראל.

מועמדים סונים שנתמכו על ידי חיזבאללה רשמו הישגים בביירות, בטריפולי ובצידון, שנחשבות למעוזי מפלגת אל-מוסתקבל של אל-חרירי. העיתון אל-אחבאר, המזוהה עם חיזבאללה, כינה זאת בעמוד הראשי שלו "סטירה" שקיבל ראש הממשלה. בין אותם מועמדים נמצאים ג'מיל א-סיד, גנרל שיעי לשעבר וראש המודיעין לשעבר של לבנון, שמקורב לנשיא סוריה בשאר אסד.

הוא היה אחד הגורמים החזקים ביותר במדינה במהלך 15 שנות הנוכחות הסורית, שהחלו לאחר תום מלחמת האזרחים ב-1990. לפחות חמש דמויות שהיו בעלות תפקיד רשמי באותה תקופה שבו לפרלמנט בפעם הראשונה מאז נסוג צבא סוריה ב-2005 בעקבות מחאה נרחבת על ההתנקשות ברפיק אל-חרירי, אביו של סעד וראש ממשלה לשעבר. גם פייסל כראמי, בנו של ראש הממשלה לשעבר הפרו-סורי עמר כראמי, זכה לראשונה במושב.

נשים בתור לאחד מהקלפיות בביירות במהלך בחירות לפרלמנט בלבנון 7 במאי 2018. רויטרס
שני מועמדים עצמאיים ניצחה בבירה. תור לקלפי בביירות/רויטרס

הישגי חיזבאללה עשויים לסבך את המדיניות המערבית ביחס ללבנון, שזוכה לתמיכה צבאית גדולה מצד ארצות הברית ואמורה לקבל סיוע כלכלי נרחב מצד הקהילה הבינלאומית כדי לשקם את כלכלתה.

אל-חרירי קרא להקמתה של ממשלה חדשה במהירות, כדי שהוא יוכל לקדם את הרפורמות הנדרשות להעברת כ-11 מיליארד דולר שהובטחו לביירות בוועידה בינלאומית שהתקיימה בחודש שעבר. לא ברור אם התוצאות המסתמנות ישפיעו על הסיוע, החיוני להתאוששות המדינה שנפגעה קשות מהשלכות המלחמה בסוריה השכנה.

ב-2009, גוש "ה-14 במרץ" בהובלת אל-חרירי ובתמיכת ערב הסעודית ניצח ברוב המושבים, אך זה התפרק וריאד הפנתה את משאביה להתמודד עם טהראן בזירות אחרות, במיוחד בתימן. השנה, סוגיית החימוש של חיזבאללה כמעט שלא הייתה בלב העניינים, אלא בעיות אזרחיות כמו טיפול כושל של הרשויות בפינוי אשפה ותשתיות לקויות.

ראש הממשלה, שהתפטר בשנה שעברה במפתיע תחת לחץ ערב הסעודית, אומר כי יש לפתור את העניין מול חיזבאללה דרך דיאלוג אזורי.

באיראן מרוצים

באיראן, התקשורת חגגה את כישלונו של אל-חרירי. סוכנות הידיעות תסנים, המזוהה עם משמרות המהפכה, דיווחה על החדשות מלבנון תחת הכותרת: "הבחירות בלבנון מבשרות את הקץ על המונופול של אל-חרירי בקרב הסונים".

משרד החוץ בטהראן מסר כי איראן מכבדת את התוצאות בלבנון וכי היא מוכנה לשתף פעולה עם הממשלה הנבחרת.

בישראל אומרים כי הבחירות מוכיחות כי אין הבדל בין לבנון לחיזבאללה. "תוצאות הבחירות בלבנון מבססות את תפיסתנו מזה זמן: חיזבאללה=לבנון", כתב שר החינוך נפתלי בנט בחשבון הטוויטר שלו. "מדינת ישראל לא תבדל בין מדינת לבנון הריבונית לבין חיזבאללה ותראה בלבנון כנושאת באחריות לכל פעולה היוצאת משטחה".

(עדכון ראשון: 9:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully