וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנה לאיראן: לבנון הולכת היום לבחירות - וחיזבאללה צפוי להגדיל את כוחו

6.5.2018 / 7:00

ההערכות חוזות כי הארגון השיעי ובעלי בריתו יתחזקו על חשבון ראש הממשלה הסוני. על אף שמפלגתו של נסראללה לא תקבל רוב שיאפשר לה שינויים בחוקה, הישגיה יבססו את השפעתה הגוברת של טהראן בביירות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

חיזבאללה ובעלי בריתו צפויים להתחזק בבחירות לפרלמנט של לבנון שמתקיימות היום (ראשון), ושתוצאותיהן יבטיחו את העליונות האזורית של איראן. במקביל, ראש הממשלה סעד אל-חרירי, הפוליטיקאי הסוני הבכיר ביותר בלבנון, שנתמך על ידי המערב, נאבק כדי לצמצם את איבוד כוחו בבחירות הראשונות לפרלמנט אחרי תשע שנים. למרות זאת, הוא צפוי להוביל גם את הממשלה הבאה.

אם חיזבאללה השיעי, הנתמך על ידי איראן ולוחם בסוריה השכנה לצדו של בשאר אסד מאז 2012, יזכה ברוב, יהיה זה סימן נוסף לשינוי מאזן הכוחות במדינה לטובתו ולצמצום השפעתה של ערב הסעודית. ב-2009 עמד אל-חרירי בראש גוש פוליטי שהתנגד לחיזבאללה ונתמך על ידי ריאד, וזה זכה ברוב בפרלמנט. עם זאת, הגוש התפרק מאז וערב הסעודית הפנתה את מאמציה נגד איראן לחזיתות אחרות.

הקלפיות ייפתחו בשעה 7:00 וייסגרו כעבור 12 שעות, אחרי שבשבוע שעבר הצביעו לראשונה לבנונים החיים מחוץ למדינה. תוצאות לא רשמיות צפויות להתפרסם במהלך הלילה.

לקריאה נוספת בנושא
כשהזבל מפחיד יותר מישראל: לבנון הולכת לבחירות אחרי תשע שנים
מל"ט של חיל האוויר התרסק בדרום לבנון בשל תקלה טכנית

כרזת תמיכה ביו"ר הפרלמנט נביה ברי ובמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בביירות, לבנון, מאי 2015. רויטרס
חיזבאללה ניהל קמפיין תקיף. כרזה של נסראללה לצד יו"ר הפרלמנט ברי בביירות/רויטרס

ההצבעה על 128 המושבים בפרלמנט - המחולקים בהתאם למפתח עדתי - מתבצעת בהתאם לחוק בחירות חדש וסבוך, ששרטט מחדש את מחוזות ההצבעה והחליף את שיטת ההצבעה הרובית בשיטת הצבעה יחסית. בעקבות זאת, אל-חרירי מאויים על ידי בעלי בריתו של חיזבאללה ועל ידי אנשי עסקים אמידים, המתמודדים כעצמאיים.

אחד ממוקדי המאבק העיקריים הוא מערב ביירות, שנחשב לאחד ממעוזיו של ראש הממשלה. בנאום שנשא שם ביום חמישי, אמר אל-חרירי כי שמונה הרשימות היריבות שמתמודדות מול מפלגת "אל-מוסתקבל" שבראשותו הן חלק מ"מזימה של חיזבאללה" המתיחות בין הפלגים הסוניים היריבים אף הציתה תקריות אלימות ברחובות ואילצה את הצבא להתערב.

אל-חרירי ירש את מעמדו הנוכחי אחרי ההתנקשות באביו רפיק ב-2005. טריבונל בחסות האו"ם הגיש כתבי אישום נגד חמישה פעילי חיזבאללה, אך הארגון השיעי, החבר בממשלה הנוכחית, מכחיש כל מעורבות בחיסול. הרשת הפוליטית שלו נחלשה בשנים האחרונות בעקבות קריסת חברת הבנייה "סעודי אווג'יה", שיצרה רווחים של מיליארדים למשפחתו ונחשבה ככלי לתמיכה סעודית במפלגתו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, בעצרת תמיכה בביירות, 4 במאי 2018. רויטרס
מעמדו נחלש. אל-חרירי בעצרת בביירות/רויטרס

גם חיזבאללה ניהל קמפיין בחירות תקיף, ששיקף את חוסר הוודאות שיצר חוק הבחירות החדש. החוק פתח את המרוץ על מושבים שבעבר נחשבו בטוחים. מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, קרא לתומכיו לצאת ולהצביע בהמוניהם.

אם חיזבאללה אכן יגדיל את הדומיננטיות שלו בפרלמנט, הוא יגרום לחשש בקרב מדינות המערב, בעיקר בארצות הברית שמחמשת ומאמנת את צבא לבנון. לפי ההערכות, הארגון השיעי ותומכיו, הרואים בארסנל הנשק שלו נכס לאומי, צפויים לגרוף יותר ממחצית מהמושבים. ואולם, הסיכוי שיזכו בשני שלישים מהמושבים, רוב שיאפשר להם לשנות את החוקה, קלוש עד לא קיים.

חלוקת תפקידים לפי עדות

הפרלמנט צפוי לבחור פעם נוספת את נביה ברי השיעי, בעל ברית של חיזבאללה, כיושב הראש. הנשיא מישל עאון, נוצרי מארוני המקורב לחיזבאללה, יצטרך למנות לראש הממשלה את חבר הפרלמנט הסוני בעל התמיכה הרבה ביותר. מפלגתו, הזרם הפטריוטי החופשי, מפלגת אמל של ברי והמפלגה הסוציאליסטית של מנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט צפויות לתמוך באל-חרירי.

אל-חרירי אמר כי על הממשלה החדשה לקום במהירות כדי להוציא לפועל רפורמות כלכליות עמוקות. ביירות מחויבת לבצע אותן כדי לשחרר סיוע של מיליארדי דולרים מצד מדינות וגופים בינלאומיים, שהבטיחו בחודש שעבר לסייע לכלכלת המדינה. לבנון זקוקה לטפל בדחיפות בחוב הציבורי שלה, ששיעורו, כ-150% מהתמ"ג שלה, הוא מהגבוהים ביותר בעולם.

(עדכון ראשון: 18:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully