וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקווים לעידן חדש": בלבנון בחרו פרלמנט חדש - באחוז הצבעה נמוך

אזרחי המדינה בחרו פרלמנט חדש אחרי תשע שנים,ו-49.2% השתתפו בהצבעה. לצד התקווה לשינוי, רבים סבורים כי לא ישתנה דבר לנוכח חלוקת הכוחות בין הסונים של חרירי לשיעים של נסראללה, שצפויה להישמר. "המצב עכשיו גרוע יותר"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

תורים ארוכים השתרכו היום (ראשון) מחוץ לקלפיות ברחבי לבנון, שקיימה בחירות כלליות ראשונות אחרי תשע שנים בתקווה להשיג יציבות כלכלית ופוליטית. דגליהן של המפלגות השונות התנוססו על מכוניות ואופנועים, שירי תמיכה במועמדים השונים בקעו מהרמקולים במעוזי התמיכה שלהם וצעירים לבשו חולצות עם פניהם של פוליטיקאים. למרות זאת, רק 49.2% אחוזים מבעלי זכות הבחירה הצביעו, אחוז נמוך מזה שהיה בבחירות הקודמות.

ההצבעה על 128 המושבים בפרלמנט - המחולקים בהתאם למפתח עדתי - התבצעה בהתאם לחוק בחירות חדש וסבוך, ששרטט מחדש את מחוזות ההצבעה והחליף את שיטת ההצבעה הרובית בשיטת הצבעה יחסית. הממשלה בראשותו של סעד אל-חרירי הסוני, שכוללת גם את חיזבאללה השיעי, צפויה להמשיך בהרכב דומה גם אחרי הבחירות, שנדחו שוב ושוב בשל חוסר הסכמה על חוק הבחירות.

עוד בוואלה! NEWS:
מתנה לאיראן: לבנון הולכת היום לבחירות - וחיזבאללה צפוי להגדיל את כוחו
כשהזבל מפחיד יותר מישראל: לבנון הולכת לבחירות אחרי תשע שנים

ראש ממשלת לבנון ומועמד לבחירות לפרלמנט סעד אל-חרירי מצביע במהלך הבחירות לפרלמנט בביירות 6 במאי 2018. רויטרס
עשוי להיחלש. אל-חרירי מצביע בקלפי בביירות/רויטרס

אל-חרירי אמר כי על הממשלה החדשה לקום במהירות כדי להוציא לפועל רפורמות כלכליות עמוקות. ביירות מחויבת לבצע אותן כדי לשחרר סיוע של מיליארדי דולרים מצד מדינות וגופים בינלאומיים, שהבטיחו בחודש שעבר לסייע לכלכלת המדינה. לבנון זקוקה לטפל בדחיפות בחוב הציבורי שלה, ששיעורו, כ-150% מהתמ"ג שלה, הוא מהגבוהים ביותר בעולם.

"אנחנו מקווים לעידן חדש", אמר מחמוד דאוק, שהצביע בביירות. עם זאת, מצביעים אחרים הביעו ספק כי הבחירות ישפרו את המצב. "המצב עכשיו גרוע יותר, לא טוב יותר. איבדנו את הסיכוי שהיה לבוא עמם בחשבון לפני תשע שנים", אמרה פטימה קיבי, בת 33 ורוקחת במקצועה.

בחלק מהמקומות, התורים היו כה ארוכים עד שהמצביעים נאלצו להמתין כשעה. בעקבות זאת, עלו קריאות להאריך את ההצבעה מעבר לשעה 19:00. תוצאות לא רשמיות אמורות להתחיל להתפרסם במהלך הלילה. לפי חוק הבחירות, אסור לפרסם תחזיות על התוצאות עד לסגירת הקלפיות. משקיפים מהאיחוד האירופי ומגופים בינלאומיים אחרים עוקבים אחרי הבחירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
כרזת תמיכה ביו"ר הפרלמנט נביה ברי ובמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בביירות, לבנון, מאי 2015. רויטרס
הפרלמנט מחולק בין העדות. כרזת בחירות של מנהיגי השיעים, נסראללה וברי/רויטרס

אל-חרירי ומפלגתו אל-מוסתקבל, לפי ההערכות, עשויים להיחלש, ואילו חיזבאללה של חסן נסראללה צפוי להגדיל את כוחו ולבסס את השפעתה של איראן על המדינה, על חשבונה של ערב הסעודית. ריאד צמצמה בשנים האחרונות את תמיכתה באל-חרירי, שסייעה לו לנצח ב-2009 כחלק מקואליציית "14 במרץ". זו התמקדה בצורך של חיזבאללה לוותר על נשקו, אך השנה הסוגיה הזו נזנחה לטובת התמקדות בכלכלה, במשבר הפליטים הסורים ובתשתיות לקויות.

בחירות לפרלמנט בלבנון. רויטרס
משקיפים אירופים מפקחים על הקלפיות/רויטרס

שיטת הבחירות החדשה לא צפויה לערער את שליטתן של האליטות הוותיקות, הכוללת שושלות מקומיות ומנהיגים צבאיים לשעבר. "אנחנו רוצים שהמצב יישאר כמו שהוא, לפחות אנחנו מכירים את חברי הפרלמנט הנוכחיים", אמר מוסטפא מוזוואק, בן 65, שישב עם שכניו בבית קפה ברחוב בביירות.

מול המפלגות הוותיקות התמודדו גם מועמדים עצמאיים רבים. אלו רשמו הישגים בבחירות המקומיות לפני שנתיים, כשהם רוכבים על זעם ציבורי כלפי הממשלה, שלא הצליחה לטפל במשבר הזבל שבו נערמה אשפה ברחובות. "זאת התחלה של דרך ארוכה וקשה לקראת שינוי", אמר באופטימיות ג'ונתן דגר, בן 27, חבר בקמפיין של מועמד הצבאי בהר הלבנון.

"פנים חדשות"

מושבי הפרלמנט מחולקים שווה בשווה בין מוסלמים לנוצרים, וגם ביניהם יש חלוקה נוספת על בסיס מפתח עדתי. הנשיא חייב להיות נוצרי מארוני, ראש הממשלה סוני ויו"ר הפרלמנט שיעי. המצביעים לא רשומים בקלפיות באזור מגוריהם, אלא באלו שמהם הגיעו אבותיהם. בשל כך, מצביעים רבים נאלצים לנסוע מהבירה ביירות לכפרים ועיירות ברחבי המדינה.
"ההצבעה צריכה להיות פשוטה כמה שאפשר", אמר רג'ה ריאחי, מייסד של מיזם הימורים. הוא נסע במשך שעה מביתו בביירות כדי להצביע בעיירה חנשארה שבמחוז ההררי אל-מתן.

למרות דיווחים בשבועות האחרונים על שורת תקריות ואיומים הקשרים לבחירות, לא נרשמו אירועים משמעותיים לפני ההצבעה ובשעות הראשונות שלה. עם זאת, הורגשה נוכחות ביטחונית בביירות כשכמה כלי רכב משוריינים נצפו כשהם נוסעים באטיות בבירה וליד הקלפיות התפרסו אנשי כוחות הביטחון.

אבו סמי, עובד ציבור בן 40, אמר כי הוא התייאש מהמפלגות הוותיקות. "היום אבחר בפנים חדשות", אמר.

(עדכון ראשון: 16:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully