וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאו בכלא, "אובמה הכורדי" משוכנע: הבחירות בטורקיה לא יהיו הוגנות

6.5.2018 / 11:13

כשהוא עומד בפני 142 שנות מאסר בשל אישום מפוקפק בעבירות טרור, אומר סלהאטין דמירטאש כי האווירה במדינה לא מאפשרת בחירות חופשיות בחודש הבא. "ממשלתו של ארדואן מנסה להשתלט על המדינה לפני שתגיע לנקודת השפל"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מנהיגה לשעבר של המפלגה הכורדית בטורקיה, סלהאטין דמירטאש, שינסה להתמודד מול הנשיא רג'פ טייפ ארדואן בעודו מאחורי הסורגים, אומר כי הבחירות שיתקיימו בחודש הבא לא יכולות להיות הוגנות בשל מצב החירום השורר במדינה.

בריאיון ראשון לתקשורת העולמית מאז שמפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) בחרה בו כמועמדה, אמר דמירטאש כי למפלגות האופוזיציה יהיו קשיים רבים במהלך הקמפיין. "אסור להפגין, אסור לדבר, אסור לבקר את הממשלה. אפילו אסור לתמוך בשלום, כי זה מוגדר תעמולת טרור", אמר. "מאות עיתונאי אופוזיציה נעצרו, עשרות ערוצים ותחנות רדיו נסגרו". עוד אמר דמירטאש, שהעביר בכתב תשובות לשאלות שהעבירו לו עורכי דינו, כי "בלתי אפשרי לקיים בחירות הוגנות באווירה כזאת".

לדמירטאש ולמפלגתו צפויים קשים גדולים יותר מאלו של יתר מפלגות האופוזיציה. דמירטאש עצור בשנה וחצי האחרונה ועומד בפני 142 שנות מאסר אם יורשע בעבירות הביטחוניות המיוחסות לו. אחרי שהכריזה על מועמדותו בשישי, פרסמה המפלגה תמונות שלו מחצר בית הכלא במחז אדירנה שבצפון-מערב המדינה, כשהוא נראה רזה יותר אך עדיין מחויך. הוא היה לבוש בחולצה לבנה ובמכנסיים שחורים.

לקריאה נוספת
ארדואן הכריז על הקדמת הבחירות: "צריך לשנות את שיטת המשטר"

מנהיגה לשעבר של מפלגת HDP הפרו-כורדית סלהאטין דמירטאש (בלבן) מוצג כמועמדה בבחירות לנשיאות טורקיה, מאי 2018. רויטרס
אם יורשע הוא לא יוכל להתמודד. דמירטאש/רויטרס

דמירטאש הוא עורך דין לזכויות אדם ואחד הפוליטיקאים הבולטים ביותר בטורקיה, שהצליח לגרוף קולות רבים מעבר למחוזות הכורדים בבחירות ב-2015. בסיומן, הפכה ה-HDP למפלגת האופוזיציה השנייה בגודלה בפרלמנט. דמירטאש, שכונה "אובמה הכורדי" בשל מראהו הנאה וסגנון נאומו - נעצר אחרי ההפיכה הכושלת ביולי 2016, כמו גם מאות מחברי המפלגה.

הרשויות מאשימות אותם בקשרים עם מפלגת הפועלים של כורדיסטן ה-PKK, שהוצאה מחוץ לחוק והפכה למחתרת המנהלת מאבק מזוין נגד ממשלת טורקיה בעיקר בדרום-מזרח המדינה, שם מרוכז המיעוט הכורדי. ה-HDP מכחישה זאת ודמירטאש טוען כי הוא עצור ללא הצדקה. "אין מכשול חוקי למועמדות שלי מאחר שלא הורשעתי", אמר. הוא הוסיף כי יהיה זה "סקנדל ופשע" אם בתי המשפט יחסמו אותו דרך הרשעתו.

על אף שהתמיכה במפלגה היא רק בין 10% ל-12%, דמירטאש צפוי לזכות בתמיכה רבה נגד ארדואן ונגד מועמדים אחרים, תוך שיפור סיכוייה ה-HDP להיכנס לפרלמנט.

עוד באותו נושא

ארדואן הכריז על הקדמת הבחירות: "צריך לשנות את שיטת המשטר"

לכתבה המלאה

160 אלף עצורים

הרשויות בטורקיה הטילו מצב חירום אחרי המרד נגד ארדואן, שבו נהרגו כ-250 בני אדם. לפי דוח של האו"ם שפורסם במרץ האחרון, מאז נעצרו יותר מ-160 אלף איש ומספר דומה של עובדי ציבור הודח.

ארגוני זכויות אדם וכמה בעלות ברית של טורקיה במערב אומרים כי ארדואן ניצל את ניסיון ההפיכה כתירוץ לחסל את האופוזיציה לשלטונו. לפי ה-HDP, כ-5,000 חברי מפלגה נעצרו בתקופה זו ואתמול הוחרם בנמל התעופה באיסטנבול דרכונו של סזאי טמלי, אחד משני מנהיגיה, שהיה בדרכו לקמפיין בחירות בגרמניה.

הממשלה טוענת כי הצעדים שהיא נקטה אחרי ההפיכה הכרחיים לאתגרים הביטחוניים הרבים העומדים בפניה. כשארדואן הכריז בחודש שעבר כי הבחירות יתקיימו ב-24 ביוני - כמעט שנה וחצי לפני המועד המתוכנן - הוא אמר כי הן יאפשרו את המעבר למשטר נשיאותי כפי שרצה לעשות זה זמן רב.

נשיא טורקיה ארדואן מכריז על הקדמת הבחירות, 18 באפריל 2018. רויטרס
הקדים את הבחירות בכשנה וחצי. ארדואן/רויטרס

ארדואן נכנס למוד בחירות במהירות והתקשורת בטורקיה מרבה לסקר אותו - הנשיא נואם בדרך כלל פעמיים עד שלוש פעמים ביום, ודבריו מועברים בשידור ישיר על ידי הרשתות המרכזיות. מפלגות האופוזיציה מסוקרות הרבה פחות, והמפלגה הפרו-כורדית כמעט שכלל לא.

ההצהרת המפלגה על מועמדותו של דמירטאש שודרה ברשתות החברתיות, אך לא זכתה להתייחסות מצד כלי התקשורת המרכזיים בטורקיה.

המנהיג הכלוא אמר כי ארדואן ומפלגתו "הצדק והפיתוח" (AKP), שנמצאת בשלטון ב-15 השנים האחרונות, הקדימו את הבחירות מחשש לפגיעה בתמיכה בהם והדגיש כי הכורדים לא יצביעו עבור "מפלגה גזענית".

"הממשלה מאבדת תמיכה במהירות", אמר. "גם הכלכלה נגררת לתוך משבר. הממשלה מתכננת להשתלט על המדינה לפני שהיא תגיע לנקודת השפל. אזרחי טורקיה שבעו מה-AKP ורוצים להיפטר ממנה. והיא לבטח יודעת זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully