וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הכריז על הקדמת הבחירות: "צריך לשנות את שיטת המשטר"

18.4.2018 / 17:01

נשיא טורקיה סיכם עם מנהיג המפלגה הלאומנית כי הבחירות יתקיימו ביוני הקרוב, במקום בנובמבר בשנה הבאה. אלו יסמלו את מעבר השיטה הפרלמנטרית לנשיאותית והן יתקיימו תחת מצב חירום, חרף דרישות האופוזיציה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכריז היום (רביעי) על הקדמת הבחירות בכשנה וחצי, שיתקיימו ב-24 ביוני הקרוב. זאת מאחר שהמדינה "זקוקה בדחיפות" לשינוי המשטר הפרלמנטרי למשטר נשיאותי.

המועד המקורי לבחירות לפרלמנט ולנשיאות היה בנובמבר הבא. ומשמעות הקדמתן בכשנה וחצי היא שהן יתקיימו תחת מצב חירום. מצב החירום הושת הוטל ביולי 2016 אחרי ניסיון ההפיכה הכושל והוארך היום פעם נוספת על ידי הפרלמנט בשלושה חודשים נוספים.

בנאום ששודר בשידור חי בטלוויזיה, אמר ארדואן כי המבצע הצבאי של טורקיה בסוריה ו"ההתפתחויות ההיסטוריות באזור מחייבים את הסרת סוגיית הבחירות מעל סדר היום שלנו". לדבריו, הוא קיבל את ההחלטה בתום שיחות שקיים עם מנהיג המפלגה הלאומנית (MHP), דבלט בצ'לי, שאתמול העלה את האפשרות של בחירות מוקדמות. המפלגה צפויה לרוץ כגוש אחד עם מפלגת "חוק וצדק" (AKP) השלטת.

בתום הבחירות, ייכנסו לתוקף השינויים שהתקבלו במשאל העם, שבו ניצח ארדואן בפער זעום ובאופן שנוי במחלוקת בשנה שעברה. בין היתר, תפקיד ראש הממשלה יבוטל וסמכויותיו יעברו לנשיא.

עוד ידיעות בעולם
רוחאני ביום הצבא: כלי הנשק של המערב לא מפחידים את איראן
עפה דרך החלון: נוסעת נהרגה בנחיתת חירום של מטוס בארה"ב

נשיא טורקיה ארדואן מכריז על הקדמת הבחירות, 18 באפריל 2018. רויטרס
יקבל סמכויות נוספות לידיו. ארדואן, היום/רויטרס

לאחר ההודעה של ארדואן, קראה מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) שבאופוזיציה לסיום מצב החירום, שבו שרויה טורקיה מאז ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016. "יש לסיים את מצב החירום במהירות, לא יכולות להתקיים בחירות במצב כזה", מסר דובר מטעם המפלגה, בולנט טזקאן. "יש לסיים את מצב החירום עוד היום".

בחודש שעבר קרא האו"ם לסיום מצב החירום בטורקיה, והאשים את אנקרה במעצרים המוניים, בפיטורים שרירותיים ובהפרות זכויות אדם אחרות. כ-160 אלף איש נעצרו ומספר דומה של עובדי ציבור הודחו מתפקידיהם מאז ניסיון המרד בארדואן לפני כשנתיים. בנוסף לכך, כלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה נסגרו ועשרות עיתונאים נעצרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully