וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריצה לכרם שלום הייתה פרומו: חמאס מאותת לצה"ל לקראת הפגנת הנכבה

5.5.2018 / 2:17

הצתת התשתיות והשחתת הציוד במעבר המשמש להעברת סחורות חיוניות לרצועה, לא הייתה ספונטנית. חמאס הסלים את העימותים כדי להעמיק את המשבר ולהמשיך במצג השווא העולמי. בצה"ל יידרשו לקבוע כללים חדשים כדי למנוע את הידרדרות האירועים לכדי מלחמה - עוד לפני הפגנות הנכבה

רויטרס, טוויטר

במערכת הביטחון בוצעו אתמול (שישי) פעולות מאחורי הקלעים כדי להדוף את הפריצה ההמונית למתחם הפלסטיני במעבר כרם שלום. הפעולות לא הצליחו למנוע את הצתת תשתיות הגז והדלק. יש לציין כי הצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום איננו באחריות צה"ל. הפעולות הללו אינן ספונטניות - הן כוונו על ידי מארגני ההפגנות של חמאס, שמבין היטב כי המעבר ותשתיותיו משמשים להעברת סחורות חיוניות ודלק, המהווים אוויר לנשימה לתושבי הרצועה. נזקים כבדים יכשילו את הפעילות בו ועלולים להוביל למשבר הומניטרי חריף.

משבר מסוג זה, אם אכן ייווצר, משחק לידיים של חמאס, המשווע להתערבות הקהילה הבינלאומית, במיוחד על רקע הסנקציות שהטיל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על ממשלת הארגון בעזה. אחוזי האבטלה מרקיעי שחקים ואין ברחוב הפלסטיני כוח קנייה לסחורות המוחזקות במחסנים.

הסלמה בגבול עזה | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
פלסטינים פרצו למתחם העזתי במעבר כרם שלום, רחפני צה"ל הופלו ברצועה
איזנקוט על ההפגנות: "בוצעו פעולות טרור - וניסיונות חטיפה"
ימים אחדים לאחר תקיפת המנהרה: חודשה העברת הסחורות בכרם שלום

פלסטינים מציתים את גדר מעבר כרם שלום ופורצים לחלקו העזתי - 4 במאי 2018. דובר צה"ל
מעבר כרם שלום, היום/דובר צה"ל

הפריצה למעבר כרם שלום היא עליית מדרגה בטרור העממי שמוביל חמאס בשבועות האחרונים על גבול רצועת עזה. היא באה לאחר פגיעה בגדר המערכת, הבערת צמיגים, הפעלת מטעני חבלה, הצתת כלים הנדסיים ושדות חיטה על ידי עפיפונים ללא מענה אפקטיבי של צה"ל, חציית הגדר לשטח ישראל והפלה היום של שני רחפני צילום.

אם חמאס ירצה להחריף את האלימות לצד שמירה על אופי עממי לפעולותיו כלי התקשורת הבינלאומיים שעדיין קונים את ההצגה, הוא יקדם פעילות דומה מכל תחום - רק הרבה יותר. יותר עפיפונים בוערים ויותר ניסיונות חדירה במספר רב של מוקדים על ידי יותר פעילים. אך אתמול הוא אותת לישראל כי הוא החריף את המדיניות באמצעות החדירה למעבר כרם שלום תוך כדי שהוא שהמפגינים מדלגים על האבטחה של הרשות הפלסטינית במעבר.

עוד באותו נושא

צה"ל: הושמדה מנהרת טרור של חמאס מתחת לצינור גז בכרם שלום

לכתבה המלאה
עימותים בגבול רצועת עזה, ה-4 למאי 2018. רויטרס
ההסלמה לא ספונטנית. ההפגנות בעזה, היום/רויטרס

כשזה קורה לפני יום הנכבה שיצוין ב-15 במאי, בו חמאס הצהיר כי יקיים הפגנת ענק בהשתתפות מאה אלף פלסטינים, זה אמור להדאיג את צה"ל שנערך לתרחישים קיצוניים. הרמטכ"ל גדי איזנקוט כבר ציין השבוע שצה"ל סיכל כוונות לחטוף חיילים בחסות ההפגנות האלימות. הפריצה למעבר היא עוד סימן לכך שחמאס נדחק עם גבו אל הקיר וללא מוצא לבעיותיו הוא עלול לפנות לדרך המלחמה.

מנהל המעבר עמי שקד, צפה את ההידרדרות מראש, ובחודש האחרון פעל להקים על דעת עצמו מכשולים מגוונים מסביב למעבר כדי למנוע מהמון זועם לפרוץ פנימה. שקד ביצע אינספור תרגולים למאבטחי המעבר כדי להתמודד עם פיגועי טרור תוך כדי פעילות העברת סחורות מישראל לרצועת עזה, אך אתמול בזמן שההמון פלסטיני פרץ לתוך המעבר, הוא היה באחריות החטיבה הדרומית בפיקודו של אל"מ קובי הלר. בשל הסיכון הרב לציוד ולתשתיות הגיע אל המקום מפקד אוגדת עזה, תא"ל יהודה פוקס כדי לעקוב מקרוב אחר ההגנה על הגבול.

עימותים בגבול רצועת עזה, ה-4 למאי 2018. רויטרס
בצה"ל יצטכו לחשב מסלול מחדש. הפגנות בעזה, היום/רויטרס

עכשיו בצה"ל יצטרכו לחשב מסלול מחדש. ראשית, כדי להגיב על האירוע החמור ולהעריך האם נכון יהיה לפתוח את מעבר כרם שלום במתכונת הנוכחית החל מיום ראשון, בידיעה שחמאס הפך את אותו ליעד להתקפות. השלב הבא עלול להיות התקפה על מעבר כרם שלום בזמן פעילות והתקפה על מעבר ארז. הזיכרון הוא קצר, אך בינואר השנה איתר צה"ל מנהרה של חמאס מתחת למעבר כרם שלום באזור בו היום הציתו פלסטינים את תשתיות הגז והדלק. אף אחד לא רוצה להעלות על דעתו מה היה קורה אם חמאס היו מחליטים לפוצץ את המעבר באמצעות אותה מנהרה - תרחיש שאינו תלוש כלל.

בצה"ל מעריכים כי פני חמאס לא לעימות חזיתי ובטח לא למלחמה בשלב זה. בשל כך בצבא סבורים כי חמאס יסתפק בקו הטרור העממי. אותו זרג'ון של מילים נשמע לפני מבצע צוק איתן שהתפרץ בניגוד להערכות המודיעין והתארך לכדי 51 ימי לחימה. צה"ל יידרש לקבוע כללים חדשים עוד לפני יום הנכבה על מנת למנוע מאותה הפגנת ענק ואלימות המפגינים להידרדר לכדי מלחמה.

(עדכון ראשון: 23:00)

עימותים בגבול רצועת עזה, ה-4 למאי 2018. רויטרס
הפגנות ברצועת עזה, היום/רויטרס
עימותים בגבול רצועת עזה, ה-4 למאי 2018. רויטרס
הפגנות ברצועת עזה, היום/רויטרס
עימותים בגבול רצועת עזה, ה-4 למאי 2018. רויטרס
הפגנות ברצועת עזה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully