וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישור החוק, וטו או ערר: אפשרויות נתניהו מול ההצעה על חוק עוקף בג"ץ

3.5.2018 / 14:08

לפי הצעת ח"כ סמוטריץ' שתובא ביום ראשון להצבעה בוועדת השרים, הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ ברוב רגיל בלבד. להצעה מתנגדים השר כחלון והיועמ"ש ובבית היהודי הציבו אולטימטום: אם החוק לא יעבור יפסיקו להצביע עם הקואליציה. הליכוד: "התנהגות בנט ילדותית"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

ועדת השרים לחקיקה תתכנס לישיבתה הקבועה ביום ראשון הקרוב, זאת בצל האולטימטום של יו"ר 'הבית היהודי', השר נפתלי בנט, לפיו אם פסקת ההתגברות לא תעלה להצבעה, חברי הכנסת במפלגתו לא ישתתפו יותר בהצבעות עם הקואליציה. גורמים בקואליציה אמרו היום (חמישי) כי "קיימים פערים משמעותיים", בעיקר לאור התנגדותו של יו"ר 'כולנו' שר האוצר משה כחלון לנוסח ההצעה שמבקשת 'הבית היהודי' לקדם.

ההצעה שהונחה על סדר היום של ועדת השרים ביוזמה פרטית של ח"כ בצלאל סמוטריץ', חבר הסיעה, מעוניינת להכניס תיקון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. לפי התיקון, הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ ברוב רגיל בלבד. תוקפו של החוק יפקע בתוך ארבע שנים מיום החקיקה, ואם הכנסת תאשר אותו פעם נוספת, תוקפו יעמוד לעד. סמוטריץ' הביע נכונות לשנות את ההצעה כך שהכנסת תחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת.

לקריאה נוספת:
פסקת ההתגברות, משבר הגיוס וחוק הלאום: מושב הקיץ של הכנסת נפתח
סערת פסקת ההתגברות: נתניהו נפגש עם נשיאת העליון ושרת המשפטים

ביבי, כחלון ובנט בפתיחת מושב הכנסת מליאה 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"קיימים פערים משמעותיים", נתניהו, כחלון ובנט/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

להצעה כזו מתנגדים כחלון והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. כחלון מוכן לתמוך רק בחקיקה שתקבל את אישורו של היועמ"ש. האחרון הציע לחוקק חוק יסוד: חקיקה, שבמסגרתו הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ ברוב של 70 ח"כים. בליכוד ובבית היהודי דורשים שהרוב הדרוש בכנסת יהיה נמוך הרבה יותר, אך עד כה לא הגיעו להסכמות על מספר הח"כים.

גורמים בבית היהודי אמרו לוואלה! NEWS כי "החוק יעלה ביום ראשון, ולהערכתנו גם יעבור". הם הוסיפו כי הם "מצפים לתמיכתו של ראש הממשלה בפסקת ההתגברות כפי שסוכם עמו בהסכמים הקואליציוניים עם כינון הממשלה. הסכמים יש לכבד". הם ציינו כי האולטימטום שהציבו ראשי המפלגה בשבוע שעבר, לפיו אם החוק לא יעבור יפסיקו חברי המפלגה להצביע עם הקואליציה, "קיים ועומד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מנדלבליט בלשכת עורכי הדין בתל אביב מצר על הדברים שפורסמו מפיו של מי שהורשע בעבירות שחיתו.10.04.18. עריכה: תום זואילי, מערכת וואלה! NEWS
מתנגד להצעתו של ח"כ סמוטריץ'. מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, עריכה: תום זואילי

בליכוד טוענים בתגובה כי מדובר ב"נושא כבד משקל" שלא ניתן יהיה לקדם אותו עד לאישור סופי ב"הצעה פרטית". גורמים במפלגה מתחו ביקורת על השר בנט בטענה כי "התנהלותו ילדותית" שנועדה רק להביך את נתניהו ולדבריהם, "אם היה רוצה לקדם באמת את פסקת ההתגברות, היה ראוי שיתנהל אחרת ולא באולטימטומים".

עם זאת, בקואליציה טוענים כי לאור חוסר ההסכמות להצביע על הנוסח של סמוטריץ', בפני נתניהו עומדות שלוש אפשרויות עיקריות: להשתמש בזכות הווטו הבלעדית שבידו נגד ההצעה הנוכחית ובכך למנוע מהשרים את ההצבעה, לאפשר את אישור ההצעה חרף התנגדותו של כחלון או לסכם על הגשת ערר בממשלה אחרי אישור החוק בוועדת השרים כך שלא תוכל לעלות להצבעה בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully