וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזה יוצא דופן: חסידה לבנה תועדה מקננת בעמק בית שאן

2.5.2018 / 11:04

כחצי מיליון חסידות חולפות מעל ישראל, אך בדרך כלל הן לא נשארו לקנן. חסידה חד-הורית אחת בחרה לקנן דווקא בעמק בית שאן הלוהט, בקינון היחיד הידוע בעולם מתחת לגובה פני הים. כעת צפרים עוקבים ומצפים לבקיעת הגוזלים

תיעוד נדיר מאוד של חסידה מקננת בעמק בית שאן. חובב לנדאו, מערכת וואלה! NEWS
תצטרך להתמודד עם החום הכבד. החסידה המקננת בעמק בית שאן/מערכת וואלה! NEWS, חובב לנדאו

בחודש האחרון דוגרת חסידה בקן שבנתה בקיבוץ טירת צבי שבעמק בית שאן. בנוסף לעצם העובדה שבחרה לקנן בישראל ולא לחלוף על פניה, מדובר באירוע נדיר עוד יותר, המעורר התרגשות גדולה בקהילת הצפרים בארץ. מדובר בקינון היחיד הידוע עד כה המתבצע מתחת לפני הים, ואף מתרחש באזור חם מאוד כעמק בית שאן.

"בדרך כלל חסידות לבנות רק חולפות בנדידה בישראל", הסביר נדב ישראלי, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע. "כ-500 אלף חסידות חולפות בשמי הארץ בכל עונת נדידה, בדרכן מאתרי הקינון שלהן במזרח אירופה וברוסיה, לאזור החריפה באפריקה ובחזרה. עם זאת, בעשורים האחרונים התבססה אוכלוסייה מקננת קטנה ברמת הגולן, וכ-15 זוגות של חסידות מקננות שם".

לדברי ישראלי, הקינון בטירת צבי יוצא דופן מסיבות נוספות. "ככל הידוע לנו, זה הקינון היחיד בעולם שבו חסידות מקננות מתחת לגובה פני הים. לא כל שכן, במקום שבו החליטה לקנן שורר חום כבד. טירת צבי הוא מהמקומות החמים בישראל ובעולם, כשהטמפרטורות בקיץ סובבות סביב 40 מעלות. ביוני 1942 אף נמדדה שם טמפרטורת שיא של 54 מעלות בצל".

עוד בוואלה! NEWS
תגלית נדירה: התגלו עקבות דינוזאורים מלפני 170 מיליון שנה
סופרת ואומרת שלום: מדענים הצליחו ללמד לוויתנית "לדבר"
"יש להם יחסי ציבור רעים": להקת כרישים תועדה מול חופי חדרה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חסידות חולפות מעל ישראל בנדידתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד בשנת 2007 נצפה קינון חסידות בטירת צבי, אז התמודדו עם החום הכבד בדרך מעניינת במיוחד. הזכר הקפיד בשעות החום בצהריים להביא מים באמצעות מקורו, זאת כדי להשקות את הגוזלים ואף להתיז עליהם מים כדי לקרר אותם. בנוסף, הביא הזכר כל רבע שעה חבילת קש והניח אותה לצד הגוזלים. מעקב אחריו גילה כי הוא אסף את הקש, טבל אותו בשלולית מים סמוכה, ועף לקן כדי להניח את הקש הרווי במים לצד גוזליו.

החסידות שומרות על זוגיות קבועה, אולם בקן המדובר נצפית חסידה חד-הורית. לדברי ישראלי, "היא בנתה לבד את הקן, הטילה ביצים וכעת היא דוגרת לבד. לא ברור לנו אם הביצים פוריות או לא. הנקבה הדוגרת טובעה בעבר כגוזלית שבקעה באחד הקינים ברמת הגולן 2012, וכעת ניתן לזהות אותה. ייתכן שאולי זו 'בת ממשיכה' של אחד הזוגות מרמת הגולן שעקב מצוקת דיור הלכה לחפש בית במקום אחר, ועקב מצוקת בני זוג, החליטה להקים משפחה חד-הורית". כעת, צפרי עמק המעיינות, אנשי מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע ומרכז הצפרות "מקור החסידה" בכפר רופין, עוקבים אחר קינון החסידה ומקווים לחזות בבקיעת הגוזלים, בגדילתם ובפריחתם מהקן.

קינון חסידות בסמוך למגורי אדם הוא תופעה מוכרת ברחבי העולם וזו כנראה גם הסיבה שבמהלך השנים נוצרו סיפורים ואגדות סביבן. באירופה אף נוצרה סביבן תרבות שלמה, והתושבים נפרדים מהן עם תחילת הנדידה וחוגגים את שובן. החסידות נודדות בלהקות גדולות מאד, כשלהקה יכולה להכיל עשרות אלפי ציפורים. מסלול הנדידה שלהן עובר מדרום אפריקה דרך הנגב המערבי, לאורך החלקים המזרחיים של הארץ, בכפר רופין, בעמק בית שאן, הגליל והגולן, עד לאזורי הקינון במזרח אירופה. ישראל נמצאת במרכזו של ציר הנדידה העיקרי מאירופה ומאסיה לאפריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully